Revoluce ve startupu Accomango naráží na vyčerpaný trh, navíc přichází o spoluzakladatele

Spoluzakladatelé firmy Accomango (Zleva Karel Zheng, Patrick Havlíček)

Spoluzakladatelé firmy Accomango (Zleva Karel Zheng, Patrick Havlíček) Zdroj: Accomango

Přerod původně technologického startupu Accomango na čistě realitní firmu se komplikuje. Firma, která vytvářela rezervační a správcovskou platformu s ubytováním pro dělníky, se na konci loňského roku rozhodla pro transformaci do realitní správcovské firmy a začala pracovat na tvorbě vlastního portfolia ubytoven. Snahu jí ale komplikují vysoké úrokové sazby a uprchlická krize, kvůli níž je už tak úzký trh úplně paralyzovaný. Nyní společnost opustil i jeden ze spoluzakladatelů Karel Zheng.

„Na přelomu roku jsme se rozhodli, že chceme budovat vlastní ubytovací kapacity. Pak nám do toho zasáhla válka na Ukrajině a v návaznosti na to také zvyšující se úrokové míry. To všechno nám velmi zkomplikovalo cestu. Během toho se Karel rozhodl, že už nechce v projektu pokračovat,“ okomentoval rozhodnutí David Šiška, partner investičního fondu Purpose Ventures, který do Accomanga investoval zhruba před rokem.

„Firma dál pokračuje beze mě. Poté co jsme se rozhodli vydat víc realitním než technologickým směrem, už nemohu firmě víc nabídnout. Byznys se změnil a já rozumím technologiím. Investoři zůstali, já jsem ve firmě dál společníkem, ale na denní bázi už nespolupracuju,“ vysvětlil Zheng.

Firma nyní pokračuje už jen s jedním ze zakladatelů Patrikem Havlíčkem a s dalšími dvěma kmenovými zaměstnanci. „V současnosti provozujeme 460 lůžek, obsazenost máme kolem 93 procent, což je poměrně solidní. Koukáme se i po dalších příležitostech jak k nájmu, tak ke koupi,“ shrnul Havlíček. Většinu kapacit, které nyní firma spravuje, má pronajaté, ubytovny by ale ráda i koupila. Už tak malý český trh je ale podle Havlíčka v současnosti paralyzovaný uprchlickou krizí.

„Pro nákup teď není vhodná doba. Trh je zpomalený, protože nikdo teď nechce prodávat. Pokud se něco objeví, cena je většinou velmi vysoko,“ popsal aktuální situaci Havlíček a dodal, že větší prostor pro nákup bude, až uprchlická krize opadne.

„Nyní řešíme, jak k situaci dál přistoupit. Jestli vydržíme, nebo budeme hledat ještě nějakou alternativní cestu vzhledem k situaci na trhu,“ uvedl Šiška. Zároveň se ale Accomango nechce odklonit od své původní vize poskytovat firmám kvalitní ubytování.

Diskuze mezi firmou a investory se stále točí i kolem výstavby nových ubytoven, u nichž se přiklánějí ke kontejnerovému řešení. „S uprchlickou krizí ale kontejnery výrazně zdražily a dostupnost je malá. Navíc je nedostatek ploch, kde by je bylo možné stavět. Takže toto řešení jsme zavrhli a hledáme jiné. Může se stát, že ho nenajdeme nebo bude příliš komplikované,“ popsal své obavy David Šiška.

Původně technologický startup získal před rokem investici ve výši 40 milionů korun na vývoj digitálního tržiště s ubytováním. Na konci loňského roku ale narazil na nedostatek kapacit na českém trhu i špatný stav ubytoven a rozhodl se udělat krok do realitního sektoru a vytvořit vlastní portfolio ubytoven. Pro vývojáře, kteří pracovali na digitálním tržišti, už zakladatelé nenacházeli uplatnění a více než třicetičlenný tým zmenšili na pouhého jednoho zaměstnance.

Krize sužuje i trh s byty. Ceny nemovitostí jsou vysoko a financování je dvakrát dražší než před rokem

Video placeholde
Bytová krize: Proč jsou v Česku tak drahé byty a nájmy? • Videohub