Zemětřesení v českém Accomangu. Propouští zaměstnance a vydává se novým směrem

V začínající technologické firmě Accomango zbyli ze třiceti zaměstnanců dva zakladatelé a finanční analytik. Startup narazil na limity trhu s ubytováním pro dělníky, pro který vyvíjel rezervační a správcovskou platformu. Růst Accomanga se zastavil na nedostatku kapacit i špatném stavu ubytoven. V příštím roce začne s novým týmem vytvářet vlastní portfolio ubytoven.
„Je pro nás těžké dál růst tak, jak bychom chtěli my i naši investoři, a to čistě digitální cestou. Většina ubytoven na trhu je plná nebo ve velmi špatném stavu a nové kapacity nevznikají. Nyní vidíme cestu v kombinaci dobrého softwaru a vlastních ubytovacích kapacit,“ vysvětlil důvody zásadního rozhodnutí spoluzakladatel společnosti Karel Zheng.
Společnost se od svého založení soustředila na vytvoření digitálního tržiště s ubytováním převážně pro agenturní pracovníky z dělnických profesí. Ve vývoji se ale rozhodla dál nepokračovat, a proto přistoupila k zásadnímu zmenšení týmu.
„Se změnou směru potřebujeme úplně jinou skladbu týmu, který místo obchodu a vývoje bude spíše zaměřený na správu nemovitostí a na jejich digitalizaci,“ uvedl Zheng. Startup má do roka ambici provozovat přes dva tisíce vlastních lůžek, což představuje více než osmnáct moderních velkokapacitních a digitalizovaných ubytoven.
S rozhodnutím zakladatelů souhlasí i dva největší investoři Kaya a Purpose Ventures, se kterými zakladatelé konzultovali další vývoj. „Ukázalo se, že digitalizování není v tuto chvíli správná cesta a že je nutné nejdříve vytvořit ubytovací kapacity a až potom můžeme využít digitální platformu,“ říká partner investičního fondu Purpose Ventures David Šiška.
Stejný názor sdílí partner investičního fondu Kaya Tomáš Obrtáč: „Bez toho, abychom kapacity sami vlastnili, se na trh nedostaneme. Nad rozhodnutím jsme strávili mnoho času a bohužel stávající tým v dalším vývoji nevyužijeme. Odcházejícím zaměstnancům ale nabídneme pozice v jiných firmách z našeho portfolia, protože si jich vážíme a o jejich schopnostech nepochybujeme.“
Někteří menší investoři ale o změnách nic netušili a dozvěděli se o nich až od deníku E15. Jedním z nich je i Václav Gráf, který do Accomanga investoval v jeho počátcích. S rozhodnutím zakladatelů ale souhlasí: „Budovat Marketplace je poměrně náročné. V České republice se trh přehřívá, je tady hodně zahraničních pracovníků a málo kapacit. Dává mi smysl udělat úkrok stranou a vrhnout se na realitní větev.“