ANALÝZA: Nad AppStorem se stahují mračna, Apple nejspíš ztratí kontrolu nad platbami | E15.cz

ANALÝZA: Nad AppStorem se stahují mračna, Apple nejspíš ztratí kontrolu nad platbami

Filip ZelenkaMarek Schwarzmann

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Technologický gigant Apple v posledních týdnech schytává ránu za ranou. Úřady v Jižní Koreji, Japonsku a naposledy v domovských Spojených státech zvolna rozebírají neprodyšně uzavřený svět AppStoru, obchodu s aplikacemi Applu. AppStore je přitom důležitým zdrojem příjmů technologického obra, k loňským tržbám přidal zhruba 64 miliard dolarů, což odpovídá podílu přes 23 procent.

Apple si za každou transakci v aplikaci bere 30 procent a vývojářům zakazuje, aby kontaktovali uživatele mimo AppStore a odkazovali na alternativní platby, ze kterých by společnost neměla žádný podíl. Na zařízeních Applu také nelze stahovat aplikace odjinud než z AppStoru. Někteří kritici to označují za monopol a žádají otevření obchodu nebo alespoň snížení či rovnou zrušení podílu z obchodů provedených v prostředí aplikací. 

Jejich požadavky teď některé úřady a soudy vyslyšely. Spor s japonskými úřady vyústil v rozhodnutí, že Apple po některých aplikacích typu Spotify nebo Netflix nebude uplatňovat třicetiprocentní podíl z tržeb. Jihokorejský parlament schválil zákon, kvůli kterému AppStore nebude moci zakazovat vývojářům využívat alternativní platební metody.

K tomu všemu soud ve Spojených státech ve sporu mezi vývojářskou společnosti Epic Games, jež vyvinula celosvětově proslulou hru Fortnite, a Applem došel ke stejnému závěru jako jihokorejský parlament. Nicméně vývojářská společnost není s rozsudek spokojena, jelikož soud uznal jen část jejích výhrad, a proto se proti rozhodnutí odvolala.

Zřejmě se tak schyluje k významným změnám, na jejichž konci může AppStore vypadat úplně jinak. „Současná situace omezuje zejména firmy, které se do ekosystému Applu snaží vstoupit s vlastními platformami a službami,“ popisuje Lukáš Kunce z českého vývojáře her Amanita Design.

„Samozřejmě se nám nelíbí, že Apple i Google si z každé prodané kopie obvykle berou třicet procent, což je podíl, který možná dával smysl v době, kdy obchody nebyly tak šíleně přehlcené a jednotlivé aplikace a hry dostaly širší prostor,“ dodává.

Podstata sporu, zda se Apple nebo také Google chovají k vývojářům nefér, není ovšem černobílá. „Nemyslím, že jsou vývojáři v AppStoru a Google Play čímkoli limitováni. Naopak si myslím, že po Steamu jsou Apple a Google v podstatě jediná cesta, jak může kdokoli začít s vývojem her a vydat své dílo svobodně a bez nutnosti hledat vydavatele,“ tvrdí Michal Harangozo z pražského vývojářského studia Charged Monkey.

Právě z her plyne v AppStoru 70 procent tržeb, pro Apple jsou tak právě vývojáři her klíčovými partnery. Proto ústupek „mediálním“ aplikacím, jako jsou Spotify nebo Netflix, není tak významný. Pro Apple bude mnohem důležitější, jaké podmínky z úředních a soudních rozhodnutí nakonec vyplynou pro herní segment.

Problémy by brzy mohly přibýt i v Evropské unii. „Akt o digitálních trzích má za cíl zamezit zneužívání dominantního postavení na trhu technologickými giganty. Obchody s aplikacemi jsou skutečně jednou ze služeb, na které by se nová pravidla mohla vztahovat. Nastavila by podobné nebo stejné podmínky jako nedávný jihokorejský zákon,“ uvedl k připravované evropské legislativě český europoslanec Marcel Kolaja (Piráti). 

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah