Blesk mobil: první český „virtuál“ startuje za dva týdny

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Češi se mohou těšit na prvního virtuálního mobilního operátora. Měl by se jmenovat Blesk mobil, provozovat jej bude vydavatelství Ringier a fungovat bude v síti Telefóniky O2. Start je naplánován už za dva týdny.

Pro vydavatelství Ringier je provoz virtuálního operátora, který nemá vlastní síť, ale nakupuje služby od jiného operátora, logickým krokem, informoval server Lidovky.cz. Jeho mateřský koncern, německé vydavatelství Axel Springer, totiž v Německu provozuje právě ve spolupráci s Vodafonem virtuálního operátora Bild Mobile. Jméno operátora je zvoleno podle hlavního bulvárního deníku vydavatelství. V Česku Ringieru patří například deník Blesk.

Podle důvěryhodného zdroje Ringier nabídne služby nízkonákladového operátora s omezeným zákaznickým servisem. Zaměří se jen na poskytování volání, SMS a připojení k internetu formou předplacených karet. Konkurovat by měl především nižší cenou.

Zájemci o provoz virtuálního operátora dosud naráželi na nezájem mobilních operátorů umožnit jim vstup do svých sítí. ČTÚ ale dokončuje analýzu, na jejímž základě by mohl operátorům velkoobchodní otevření sítí nařídit. Firmy se proto začaly snažit direktivnímu postupu předejít. S operátory jednají nebo jednaly i další firmy, například UPC, Mafra a Tesco. Hovoří se i o obchodním řetězci Kaufland.

Blesk mobilBlesk mobil|Blesk mobilTakto vypadá ochranná známka nového virtuálního operátora, kterou si Ringier zaregistroval

Prostor pro virtuální operátory by se mohl otevřít i po aukci kmitočtů na rychlé mobilní sítě LTE. Jednou z podmínek získání frekvencí je vytvoření velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory.

Virtuální operátoři většinou na trzích, kde již fungují, získali podíl v řádu maximálně jednotek procent. Podobné to podle odborníků zřejmě bude i v Česku.

Komentář: Jak vidí příchod virtuálního operátora šéfredaktor serveru Filip Kůžel

Nový „virtuál“ nabídne základní služby (volání a SMS) za nízké ceny. Bude pomyslným protějškem nízkonákladových aerolinií, se kterými chcete prostě jen létat, ale už vás nezajímají zákaznické programy, bonusové zavazadlo, sleva na hotel, voucher do půjčovny aut a káva zdarma. Ve stejném duchu i Blesk mobil sice nabídne mobilní internet, ale bude dražší, než jinde. Mobilní internet prostě nepatří k tomu základu, na který se chce nový operátor zaměřit. Blesk mobil je určen zákazníkům s jednoduchými potřebami. Je drsné to napsat, ale je to podobné jako se čtenáři deníku Blesk – i oni si vystačí s jednoduchou a snadno stravitelnou stravou nízké informační hodnoty…

Z jednoduchosti tohoto byznysu plyne i fakt, že služby budou pouze předplacené. S tarifem by bylo hodně práce, provozovatel by musel vést platební systém a celá infrastruktura by bobtnala. Bude jediný tarif, konkrétní ceny neznám, ale z logiky věci plyne, že budou nižší než veškerá předplacená konkurence: pro představu O2 má předplacenku s cenami 1,50 Kč za SMS, volání 3,50 za minutu. Můj osobní tip pro tarif Blesk mobilu je 1,20 Kč za SMS a 2,50 Kč za minutu do všech sítí, ale to už je opravdu jen spekulace.

O co tedy bude zákazník ochuzen? Třeba o asistenci. Odpadá možnost zajít na prodejnu a zeptat se obsluhy. Na druhou stranu Blesk mobil bude cílit na zákazníky s jednoduchými potřebami a těm by neměla absence péče vadit. K dispozici bude také jednoduchá online a hlasová samoobsluha.

Jak si pořídit Blesk mobil

S udržením nízkých cen souvisí i distribuční systém – SIM karty a dobíjecí kupóny se budou prodávat na novinových stáncích vedle stejnojmenného deníku. S rostoucím zájmem se bude rozšiřovat i distribuční síť.

Chcete k Blesk mobilu? Kupte si SIM. Chcete si nechat své stávající číslo? Přechod od T-Mobilu a Vodafonu k Blesk mobilu bude probíhat standardní cestou – požádáte o přenos čísla a budete čekat. Přechod od O2 by měl být jednodušší, fyzicky se přece jen jedná o jednu síť.

Ze zákulisí

Vtipné je, že zatímco na neveřejné straně musely obě strany spolupracovat a domluvit se na podmínkách společného byznysu, současně v Blesku už několik týdnů běží kampaň, která štve čtenáře proti současné operátorské trojici. Ne označená reklamní kampaň, ale do obsahu schovaná kampaň a dá se očekávat, že v nejbližších dnech Blesk přijde se „spásným východiskem“ a čtenářům nabídne své levnější služby. A nejen svým čtenářům – služby virtuálního operátora nebudou nijak vázané na předplatné novin, SIM kartu si bude moct koupit každý.

A jestli se ptáte, odkud se vzala touha Ringieru budovat virtuálního operátora, tak vězte, že to není úplně nová věc. V Německu funguje „BILD mobil“, takže česká pobočka firmy využívá know-how a přenáší jej na český trh. Rozdíl je snad jen v tom, že v Německu je virtuálů více a Ringier se tam domluvil s Vodafonem.

Bild mobilBild mobil

Oficiálně už v listopadu

Operátor startuje už za dva týdny, takže oficiálního potvrzení informací bychom se měli dočkat v příštích dnech. O komentář jsme požádali obě zainteresované firmy, ale je logické, že celou věc chtějí do poslední chvíle držet pod pokličkou. Tiskový mluvčí O2 Hany Farghali pouze řekl, že mu nepřísluší komentovat spekulace a že se máme obrátit na Ringier. Komentář od Ringieru ještě nedorazil.

Proč se Telefónica odhodlala k něčemu, co roky nešlo? Proč právě teď vpustí do své sítě virtuálního operátora? Možná je to tlakem ČTÚ, možná změnami, které se v příštích měsících na našem telekomunikačním trhu očekávají. Pravděpodobně je to kombinace různých faktorů. Situace začíná virtuálním operátorům přát, jednají o nich jak v T-Mobilu, tak ve Vodafonu a Telefónice se povedlo být první… Je jasné, že O2 přijde o zákazníky, ale bude doufat, že více jich přijde od Vodafonu a T-Mobilu a dlouhodobě se tak tahle strategie vyplatí.

My, uživatelé mobilních služeb, se teď můžeme těšit na to, co Blesk mobil na českém telekomunikačním trhu způsobí. Budou jej následovat další? Kdy to bude?