BMW vypustí první „bavoráky“ na polygon u Sokolova. Simulacemi prověří i elektromobily

BMW spustí testovací provoz na polygonu u Sokolova.

BMW spustí testovací provoz na polygonu u Sokolova. Zdroj: BMW

V polovině příštího roku pak přejde na "ostrý" provoz.
Už nyní se ale bude po zdejších tratích prohánět až 25 aut denně.
Snímky ze stavby polygonu BMW u Sokolova
Snímky ze stavby polygonu BMW u Sokolova
Snímky ze stavby polygonu BMW u Sokolova
9
Fotogalerie

Už nejen bagry, na zkušební polygon BMW u Sokolova vyjedou i první „bavoráky“. Německá automobilka koncem června spustí zkušební provoz v areálu, kde bude testovat nejmodernější autonomní vozy či elektromobily předtím, než je uvede na světové trhy. Projekt za tři sta milionů eur (7,4 miliardy korun) je klíčový jak pro BMW, tak pro Karlovarský kraj, jenž se odklání od uhelného hospodářství a do zkoušek aut budoucnosti vkládá velké naděje.

„Koncem června spustíme roční zkušební provoz, během něhož se bude na trati denně pohybovat až pětadvacet vozů BMW. V příštích týdnech na okruh dočasně vyšleme stovku inženýrů z Mnichova, kteří pomohou se spuštěním zkušebního provozu. Pak už bude polygon v rukou zdejších pracovníků,“ vysvětlil pro deník E15 vedoucí projektu Andreas Heb.

Stavbaři právě dokončují budovy operačních středisek a dílen. Na dvou okruzích již dokončují asfaltování, na které brzy vyjedou první vozy. Na zbytku okruhů probíhají zemní a hutnící práce. Zkušební provoz potrvá do poloviny příštího roku na dvojici tratí, od konce června příštího roku se pak pojede „naostro“. To už se po polygonu budou prohánět také vozy značek MINI a Rolls-Royce. 

„Počítáme, že v ostrém provozu se bude po polygonu pohybovat sto až stopadesát vozů denně,“ dodává Heb, jehož mnichovskou kancelář a plochu o více než šesti stech hektarů severně od Sokolova dělí zhruba jen 2,5 hodiny jízdy autem.

Jak si představuje budoucnost elektromobility Toyota? Podívejte se na 2. díl rozhovoru s Martinem Peleškou:

Video placeholde
• Videohub

BMW již v Česku spustilo náborovou kampaň, zatím zaměstnalo dvě osoby. V rámci zkoušek se tam mají denně pohybovat desítky pracovníků, v ostrém provozu jich má být až 250. Více než sto z nich budou inženýři, další stovku vytvoří provozní zaměstnanci a stávající experti z řad vývojářů BMW.

V Česku firma hledá kvalifikované odborníky, jež bude potřebovat do technologického ústředí polygonu, láká ale i zaměstnance do bezpečnosti a provozu. Spolupracuje přitom s personálními agenturami.

„Nezastírám, že v realitě současného trhu práce není snadné nacházet lidi s patřičnými kompetencemi, které k provozu polygonu potřebujeme. Primárně ale chceme zaměstnat občany z Karlovarského kraje, případně z ostatních částí republiky,“ řekl Heb. Posily automobilka hledá i v německém příhraničí.

Získání tak významné investice je pro Karlovarský kraj zásadní. „Přivítáme odvětví postavené na technologiích nejvyšší úrovně. To se bude odrážet na potřebě vysoce kvalifikovaných odborníků. V řadě případů přijdou a usadí se se svými rodinami. Tato vědecko-výzkumná a inovační základna bude také jistě předmětem zájmu univerzit, což může generovat vznik studijního oboru spojeného s tímto sektorem,“ pochvaluje si hejtman kraje Petr Kulhánek.

I náklady na výstavbu polygonu ovlivnila mimořádně silná inflace. Podívejte se, jak je vysoká v jednotlivých evropských zemích:

Kraj pomáhá německému investorovi například budováním okružní křižovatky, která propojí parkoviště a areál BMW v místě Podkrušnohorské výsypky. Stavbu za 18,3 milionu korun hradil většinově Státní fond dopravní infrastruktury, hotovo má být do 10. října.

V ostrém provozu se bude na polygonu testovat provoz aut ve městě, na okresní silnici, při jízdě v dopravní zácpě, do kopce a z kopce nebo třeba za deště. Jelikož bude mít BMW včetně toho českého čtyři polygony, musí na nich prověřovat i vozy, které umístí na neevropské trhy. U Sokolova se tak chytrá auta budou „učit“ i jízdu v levém pruhu nebo chápat dopravní značky ze všech světadílů. Stejně tak dobíjecí stanice pro elektromobily se budou lišit, rovněž i scénáře předcházení kolizím s jinými auty či cyklisty.

Automobilka buduje šestici tratí o celkové délce 25 kilometrů. Otestuje na nich vyvíjené technologie autonomních vozů i například elektromobilů. Už ve zkušebním provozu bude moci využít šest kilometrů dlouhou trať pro simulaci jízdy a brzdění na dálnici při rychlosti vyšší než 160 kilometrů za hodinu.

Jakým proměnám se musí přizpůsobit síť dodavatelů automotive? Zeptali jsme se šéfa evropské divize japonské skupiny JTEKT Petra Nováka:

Z původně oznámených ambiciózních plánů nicméně mnichovský gigant už dříve výrazně slevil. Před příchodem koronavirové pandemie počítal se zaměstnáním sedmi set zaměstnanců a s vybudováním šestnácti testovacích modulů. Místo toho jich bagry na bývalé výsypce Sokolovské uhelné dokončují šest. I tak se výstavba prodražila. „Podmínky a ceny máme s dodavateli potvrzeny smluvně, v mnoha případech s inflační doložkou. Inflace a zvyšující se ceny na nás tedy i tak dopadají,“ uvedl bez dalšího upřesnění mluvčí BMW Czech Republic David Haidinger.

Heb pro deník E15 zdůraznil, že automobilka do budoucna počítá s vybudováním polygonu v původním rozsahu. „Zatím ale nemohu říci, kdy se tak stane. Důsledky války na Ukrajině nebo i nedostatek čipů samozřejmě ovlivňují i naše plány. Chceme zde ale pokračovat v zavádění technologií nejvyšší úrovně. Infrastrukturu v podzemí areálu jsme již plně vybudovali, to nejnáročnější máme za sebou. O to rychleji budeme moci postupovat v budoucnu,“ podotkl Heb.

Budoucímu rozšíření podle něj nahrává i skutečnost, že stávající tři evropské polygony BMW fungují na hraně kapacit, které již nejde dál navyšovat. S jakým rozpočtem BMW pro rozšíření počítá a o kolik se proti původním odhadům zvýší očekávané náklady v důsledku inflace a rozbouřené situace ve stavebnictví, v tuto chvíli nechtěl odhadovat.

Podívejte se na snímky ze stavby polygonu v uplynulém období:

 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!