Bontonland rozjede prodej digitální hudby

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: bontonland.cz

Na český trh s digitální hudbou vstoupí silný hráč. Během několika týdnů začne digitální alba a skladby nabízet největší síť obchodů s hudbou, filmy a počítačovými hrami Bontonland. „Momentálně testujeme beta verzi prodeje, ostrý start služby by měl nastat na počátku dubna,“ řekl majitel Bontonlandu Lešek Wronka. Ten od počátku fungování služby počítá s nabídkou 500 tisíc digitálních skladeb od velkých firem (Sony Music, Universal Music, EMI). Hodlá však oslovit i menší nezávislé labely.

Kupovat bude možné jednotlivé skladby, alba nebo si zákazník zvolí variantu předplatného. „Naše ceny by se měly pohybovat někde mezi cenami hudby na iTunes a fyzických nosičů,“ naznačil Wronka. V českém iTunes Store je možné jednu skladbu koupit za 99 eurocentů a jedno album od pěti do 9,99 eura. „Zkusíme tak přitáhnout mladší zákazníky, kteří pak možná sáhnou i po nějakém fyzickém nosiči,“ myslí si Wronka.

Wronkovy kamenné prodejny tak zkusí vylepšit klesající výkonnost posledních let danou poklesem celého hudebního trhu. Podle výroční zprávy za rok 2010 síť Bontonland dosáhla tržeb 310,3 milionu korun (meziroční pokles o 17,5 procenta) a ztráty ve výši 2,1 milionu (v roce 2009 prodělala 4,5 milionu korun).

Firma Panther, kerá zajišťuje mimo jiné logistické služby pro Bontonland má problémy:

Bontonland s odstupem několika měsíců následuje hudební vydavatelství Supraphon, streamovací službu MusicJet nebo světový technologický gigant Apple. Kupříkladu Supraphon otevřel svůj obchod s digitální hudbou v listopadu 2011. Ceny jsou rozděleny do třech kategorií. Jednotlivé písničky stojí 15, 20 a 25 korun, alba pak od 69 do 149 korun. Ve formátu FLAC jsou o zhruba 30 procent dražší. Nabídku v momentu spuštění služby tvořilo přes 2600 alb.

Český trh s digitální hudbou zatím nedosahuje výkonnosti zahraničních trhů. Podle posledních čísel Mezinárodní federace fonografického průmyslu se jeho objem v roce 2010 pohyboval okolo 25 milionů korun, což představovalo asi sedm procent celkového hudebního trhu v Česku. V roce 2008 se prodalo digitální hudby za 30 milionů korun (5,4 procenta celkového trhu).