Česká televize bude smět vysílat reklamu jen na ČT2 a ČT4

Česká televize

Česká televize

Česká televize bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4, reklama tak zmizí z ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Vyplývá to z novely zákona o ČT, který dnes schválila Poslanecká sněmovna. Výnosy z reklamy na ČT2 půjdou Státnímu fondu kultury, peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit výrobě sportovních pořadů.

Změnu obsahuje senátní novela zákona o ČT, která zprvu předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování fondu kultury a Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie. Proti se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima. Novelu nyní posoudí Senát.

Poslanci proto novelu schválili s pozměňovacím návrhem volebního výboru, který reklamu zúžil na programy ČT2 a ČT4. Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má zůstat na dosavadních 0,5 procenta denního vysílacího času. Upravená novela počítá i s tím, že na ČT1, případně zpravodajském kanálu ČT24, by se reklama mohla objevit jen v rámci vysílání kulturní či sportovní akce, pokud by to byla nezbytná podmínka k získání práv pro její odvysílání. Obchodní sdělení by se vůbec neměla objevovat na internetových stránkách veřejnoprávní televize a ČT by také nesměla vysílat teleshopping.

Pro TV Barrandov je nové opatření prý likvidační

Komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov budou podle novely odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. To se ale nelíbí TV Barrandov. Její generální ředitelka Janka Vozárová nedávno řekla, že dvouprocentní odvod je pro ni diskriminační a mohl by ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.

Proti snížení množství reklamy v České televizi se postavilo například České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). To sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy. Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel. Podle ČSZV by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.

Význam reklamy pro hospodaření ČT klesá již několik let, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun. Poslanci dnes na návrh volebního výboru vložili do zákona o rozhlasových a televizních poplatcích ustanovení, které nově osvobozuje některé přijímače od poplatku. Osvobozeny budou přístroje, které jejich majitel upravil k trvalému užívání výlučně pro jiné účely, než pro individuálně volitelnou reprodukci rozhlasového nebo televizního vysílání.

Deník DNES v létě informoval o případu podnikatelky z Plzně, která ve svém hostinci vystavila starý nefunkční přijímač a kontrola z České televize ji nutila z něj platit poplatek. Následný soudní spor prohrála a musela zaplatit deset tisíc korun i další náklady.