České Arounded chce svět naučit půjčovat si auta

Arounded

Arounded Zdroj: Jan Sedlak

„AirBnB pro auta.“ Tento nápis vítá návštěvníky domovské stránky českého startupu Arounded.com, který chce lidi v mnoha částech světa naučit vzájemně si půjčovat automobily a výrazně tak ušetřit na jejich pořízení, provozu a samotném cestování. Vychází tak z konceptu zmíněné americké služby AirBnB, jež se to samé podařilo s pronajímáním a půjčováním ubytování.

„Myšlenka Arounded vznikla v polovině loňského roku, kdy můj kolega Pavel Smílek sháněl všude možně dodávku na půjčení a nikde nepochodil, i když jich v okolí jeho bydliště bylo několik,“ popisuje v prostorách smíchovského Node5 mladý podnikatel a designér Martin Halík počátky nové ambiciózní služby. Jeho parťák sice mohl zavítat do některé z mnoha klasických autopůjčoven, ceny tohoto řešení ale nejsou vždy ideální. Mladíci tak začali hledat řešení právě v autech ve svém okolí.

Vozidla peer-to-peer

„Automobily, které někdo vlastní, jsou až z 95 procent nevyužívané a zbytečně tak leží ladem,“ popisuje Halík. Myšlenka Arounded je proto jednoduchá – služba umožní majitelům aut své stroje pronajímat v době, kdy je nevyužívají, a naopak zájemci pak budou moci na základě svých požadavků taková vozidla na požadovanou dobu získat k zapůjčení. Každý majitel auta si může stanovit cenu, za jakou svůj vůz pronajme, což má ve výsledku dobrý dopad pro jeho zákazníky. „Většinou to vychází tak, že jsme o třetinu až polovinu levnější, než běžné autopůjčovny,“ vypočítává Halík.

Pronájem dodávky vyjde v Arounded na částku kolem tisícovky na den a starší Fabia se dá půjčit už mezi 3 až 4 stovkami na stejnou dobu. Pro službu je logicky klíčové to, aby databáze uživatelů ochotných poskytnout své auto byla co nejširší. Má to veliký vliv na pružnost poptávek. Uživatel, který si chce dané vozidlo půjčit, zadá poptávku, pronajímatel jí musí potvrdit a až poté přijde zájemci upozornění (i formou SMS), že si může stroj vyzvednout.

Podle Halíka už není problém uspokojovat poptávku v Praze a v Brně, v ostatních lokalitách počet uživatelů roste pomaleji. Mladý tým, který se v současné době rozrostl na 7 členů, s aktivním vývojem webové aplikace začal v prosinci loňského roku a v současné době registruje okolo 400 uživatelů v Česku a přes službu prozatím protečou 2 zápůjčky týdně. To prozatím není příliš, tvůrci ale počítají, že tento byznys může výrazně narůst.

Půjčit si auto od někoho jiného. Za hubičku a kdekoliv na světě.Půjčit si auto od někoho jiného. Za hubičku a kdekoliv na světě. | Jan Sedlak

„Lidé chtějí šetřit a tento způsob provozu aut jim může ušetřit náklady na jejich pořízení a provoz a uživatelům pak náklady na půjčování,“ vysvětluje mladý podnikatel. O tom, že podobný koncept může velice dobře fungovat, ostatně nasvědčuje úspěch zmiňovaného AirBnB v oblasti půjčování částí příbytků, nebo třeba obliba CouchSurfing.org zaměřená na bezplatnou P2P výměnu obydlí. S podobným konceptem ostatně pracuje také český Jízdomat, který sice auta nepůjčuje, ale umožňuje se k majiteli vozidla přidat na cestě odněkud někam. Na Jízdomatu už bylo od roku 2010 vypsáno přes 53 tisíc jízd, má přes 30 tisíc uživatelů, přes 10 tisíc řidičů a průměrně je vypsáno přes tisíc aktivních jízd.

Do Evropy a Asie

Podle odhadů a propočtů tvůrců Arounded by jenom na českém trhu mohla cílová skupina služby představovat až 300 tisíc lidí. Zakladatelé se ale nechtějí omezovat pouze tuzemským trhem, kde má projekt oslovit především mladé lidi, ale co nejrychleji chtějí expandovat také do Evropy a Asie. Do 3 let by chtěli být rozesetí po celé Evropě a denně uskutečnit půjčky 120 automobilů. „Nejenom, že bychom chtěli, ale že je to skutečně reálné,“ věří Halík.

Arounded už v současné době registruje například zájemce z Itálie, Indie nebo Ruska. Významnou roli má hrát rovněž Čína. „Po těchto službách je tam obrovská poptávka, ale spíše tam v současné době funguje obchod z ruky do ruky,“ popisuje Halík situaci na tamním trhu. Možné dravé konkurence se ale, minimálně navenek, nebojí. „Spoléháme se na to, že Čína prakticky nedokázala doposud udělat internetový produkt, který by používali také turisté,“ říká. Arounded tak chce dosáhnout toho, aby Číňané svá auta půjčovali turistům, kteří budou levně shánět schopné vozidlo. „Když to Číňané budou půjčovat u nás, vydělají si mnohem více peněz.“

Turistika je ostatně jeden ze stěžejních pilířů toho, jak se chce Arounded od zbytku světa odlišit. Podobné služby už v současné době existují, například Buzzcar.com nebo Whipcar.com, ty se ale zaměřují především na půjčování vozidel „mezi sousedy“. Arounded chce ale cílit především na cestovatele a turisty, rodiny, které potřebují například auto na víkend na výlet, a komunitu mladých lidí, kteří vlastní auto nechtějí, nebo nepotřebují, ale občas ho využijí.

Jsme velký a ambiciózní projekt s velkou valuací, tvrdí Martin Halík.Jsme velký a ambiciózní projekt s velkou valuací, tvrdí Martin Halík. | Jan Sedlak

„Naší předností je rozsáhlost a chceme naučit lidi, aby si přes nás půjčovali auta i v zahraničí,“ míní věčně usměvavý Halík. Zahraniční konkurenti se podle jeho slov zaměřují především na hloubku svých projektů, už ale ne tolik na rozsah. „Konkurenti jsou pro nás přínosem, protože my pak využíváme toho, že uživatelé už díky nim vědí, co je tento typ služeb zač.“

To, že Arounded v současné době na zdejším trhu realizuje prozatím pouze 2 půjčky aut týdně, je mimo jiné dáno tím, že tvůrci služby věří v postupné rozšiřování mezi komunitou. „Důležité je zacílit na lidi kolem startupů, ti jsou v popředí té vlny, co následně táhnou dav,“ myslí si Halík. „U tohoto typu služby nejde ani tak o to, že by byla náročná na technickou realizaci, ale spíše o komunitu lidí, kteří půjčují auta, podle čehož se pak pozná kvalita. Když se do toho pustí třeba Google, pustí tam úplně všechny lidi a kvalita pak půjde dolů.“

Kvalita uživatelů je klíčová například v tom, aby se k půjčenému autu nedostali nějací záškodníci, kteří by vůz mohli poškodit nebo jinak zneužít. To aktuálně řeší systém na pozvánky, vzájemné hodnocení mezi uživateli, takže ostatní mohou vidět, jaké renomé a status daný člověk má, a značnou roli hraje rovněž to, že majitel auta se s pronajímatelem vždy osobně potká při předávání klíčků. Arounded má také pojištění pro celou Evropu a aktuálně jedná o rozšíření do celého světa, takže je možné případné problémy finančně pokrýt.

Miliony pro další expanzi

Obchodní model celé služby je postavený na 15procentní provizi, kterou si Arounded z každého zapůjčení bere. Projekt je v současné době dotovaný. Už při startu mladíci získali menší investici 200 tisíc od svého známého, se kterým už na několika věcech dříve dělali, a Martin Halík zbytek nákladů financuje ze svých rezerv z webdesignu a vedlejších projektů. Měsíční náklady v současné době tvoří zhruba 30 tisíc korun a do nedotované podoby by Arounded mělo přejít už za několik měsíců. „Počítáme s tím, že příští rok v únoru pokryjeme náklady, které tou dobou už budou minimálně trojnásobné.“ Tato kalkulace počítá pouze s českým trhem.

Mobilní verze v HTML5 podobě bude k dispozici už brzy.Mobilní verze v HTML5 podobě bude k dispozici už brzy. | Jan Sedlak

Startup do té doby bude schopný nadále fungovat za současných podmínek, majitelé nicméně hledají investora. Aktuálně se baví se dvěma německými subjekty a plánují oslovit i některé ve Velké Británii. „Chtěli bychom získat částku kolem 13 milionu korun, abychom mohli rychle expandovat do Evropy,“ popisuje Halík.

Mladíci už vedli hovory s tuzemským internetovým obrem Miton, který měl firmě díky svým kontaktům a zkušenostem kromě investované částky pomoci také s expanzí na východní trhy. Ten ale nakonec z jednání odstoupil. „Jsme velký projekt s velkým rizikem a naše valuace je poměrně vysoká, čehož se čeští investoři trochu bojí,“ tvrdí Halík a nevylučuje, že se s tímto potenciálním českým partnerem potkají v pokročilejším stavu celého byznysu.

O rizikovosti projektu se zmiňuje také Lukáš Hudeček z Node5, který týmu v jejich snažení pomáhá. „Obecně platí, že čím ambicióznější nápad, tím nižší pravděpodobnost úspěchu,“ popisuje. „Nejenom, že Arounded je velice ambiciózní, ale řeší reálnou potřebu jak na straně majitele vozu, tak těch, kteří vůz z jakéhokoliv důvodu nemají a někdy potřebují. Martin rozhodně přemýšlí jako áčkový zakladatel a pokud se mu podaří dotáhnout do finále strategická partnerství a vydrží mu tým, jeho šance nezůstane jen v desetinách.“

V přípravě je také nový design celé služby.V přípravě je také nový design celé služby. | Jan Sedlak

Firmu v současné době kromě dvou spoluzakladatelů vlastní také Jakub Rož, který do projektu rovněž vstupoval na začátku, a původní „dvousettisícový“ investor Kryštof Novák.

Arounded se má postupně rozšiřovat. Tým aktuálně pracuje například na spolupráci s autopůjčovnou Sixt, která by přes službu mohla nabízet vozidla levněji, než klasickou cestou. Mladý podnikatel Jakub Rož, jenž je známý zejména svým startup MySchoolNotebook.com, aktuálně dokončuje mobilní webovou verzi služby. Vypuštěna do světa by měla být už během několika málo týdnů, nepočítá se ovšem s nativní aplikací. „Většina lidí uslyší název Arounded.com a spíše se hned podívají na web, než že by hledali aplikaci někde na App Store,“ odhaduje Halík.

Mladá společnost se od května tohoto roku usídlila v a podle Halíkových slov je toto členství posouvá dopředu. „Je tady velice dobré složení lidí a umožňuje nám potkávat se s množstvím lídrů českého internetu,“ popisuje. „Nebýt například Lukáše Hudečka, neměli bychom testovací verzi tak brzy a neotevřeli bychom se prvním uživatelům.“

Marina Halíka jeho tým nyní čeká postupná cesta do Evropy. Sám mladý designér už uskutečnil cestu do Itálie, kde cítí silnou příležitost pro rozvoj, obešel několik konferencí, navázal kontakty se 2 spolupracovníky, začíná komunikovat s tamními médii a registruje první uživatele. Podobně chce postupovat také v dalších zemích. Přes komunitu se v nejbližší době chystá proniknout na německý trh. „Většina startupů míří do Silicon Valley, my se chceme rozšířit hlavně po Evropě.“