České filmy tonou v obchodní krizi

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Blazek

Přestože do českého filmu proudí v posledních letech stovky milionů korun, obchodní výsledky producentů se nyní propadly do nebývalé krize. O tuzemské snímky klesl zájem v zahraničí, a co je horší, během letošního roku výrazně ubylo českých diváků. Ti přitom až do loňska tradičně utráceli za díla domácích filmařů.

Zatímco za prvních pět měsíců roku 2010 vidělo české filmy v kinech 1,55 milionu diváků, kteří se tak podíleli třetinou na celkových návštěvách biografů, za stejné období letos to bylo jen 0,67 milionu lidí. Domácí snímky si připsaly pouze 19 procent celkových návštěv kin. Amerických filmů se odliv příliš nedotkl – zájem o ně mělo vždy skoro 2,6 milionu diváků, vyplývá ze statistik Českého filmového centra.

„Jednoznačně chyběly silné tituly. Loni touto dobou měly Ženy v pokušení na kontě milion diváků. Takový titul v kinech nebyl. Americké i české produkce si zkrátka v kinech vybraly pauzu, to se občas stane,“ poznamenal Jan Bradáč, ředitel distribuční společnosti Falcon.

Doposud nejúspěšnějším letošním českým snímkem je Nevinnost režiséra Jana Hřebejka. Od ledna do května za prodej vstupenek utržil 17,5 milionu korun. Loni to byl film Ženy v pokušení Jiřího Vejdělka, za který ve stejném období diváci utratili přes 77 milionů korun.

Českým filmům se v posledních měsících nedaří ani na zahraničních trzích. „V porovnání s loňským přehledem musíme konstatovat, že se do zahraničí prodalo méně českých filmů,“ uvedla Lenka Šindelářová z Českého filmového centra.

Omezený úspěch zaznamenaly pouze dokumenty: Katka režisérky Heleny Třeštíkové, který se prodal do německé, polské, kanadské a běloruské televize, nebo Nesvatbov Eriky Hníkové, o který projevily zájem čtyři země (distribuce na DVD, v televizi, v kinech a na placených kanálech).

Naopak pohořela taková „esa“ jako Kuky se vrací (prodej pouze na Slovensko) nebo Kajínek (žádný prodej). Ani do jedné země se v období 2010/2011 neprodalo celkem 47 hraných a dokumentárních filmů. V předchozích letech přitom na zahraničních distribucích vydělávaly Na půdě Jiřího Barty, koprodukční Jánošík, komedie 2Bobule, dokument Osadné nebo Protektor Marka Najbrta.

Domácí kinematografie tak obchodně neumí využít příznivých podmínek pro financování filmů. Každý rok plyne do státního fondu kinematografie 150 milionů korun z reklamy v České televizi a další desítky milionů z prodejů starších československých filmů. Ministerstvo kultury nedávno rozjelo program podpory filmového průmyslu, za dva roky do něho vložilo 550 milionů. Topolánkova vláda navíc sáhla dvakrát k mimořádné dotaci fondu kinematografie vždy ve výši sto milionů korun.