Internet v ČR díky pandemii roste. Jeho král letos utrží miliardu | E15.cz

Český internet díky pandemii roste a s ním i byznys poskytovatelů

Ondřej Souček

Pandemická krize přinesla několik tuzemských byznysových internetových vítězů, jejichž jména jsou kvůli jejich specifickému zaměření většině lidí neznámá. Povinné restrikce proti šíření koronaviru totiž pomohly zvýšit poptávku po dodávkách webového obsahu, po využití peeringových uzlů a po webovém hostingu.

Například společnost CDN77 miliardáře Zdeňka Cendry zajišťuje dodávky internetového, zejména audiovizuálního, obsahu. Oslovuje především multimediální weby, které nyní kvůli pandemii lidé čím dál více používají k zaplnění volného času. „Naším úkolem je, aby web neměl žádné výpadky a veškerá videa běžela bez problémů,“ vysvětluje Cendra.

Letos firma poprvé očekává miliardové tržby. Překonání hranice podle Cendry naznačují poslední finanční výsledky z třetího kvartálu, kdy CDN77 utržila přes 300 milionů korun, což je miziroční nárůst o 50 procent. „Zároveň se nám daří zlepšovat vnitřní efektivitu na jednotku, což znamená, že s růstem obratu nám roste ještě rychleji čistá ziskovost,“ těší Cendru. Hrubá marže společnosti, kterou pro svůj webový obsah využívá například sportovní kanál Sport1, se přitom pohybuje na úrovni 40 procent.

Daří se ale i peeringovým uzlům, které lze přirovnat k letištím, kde si operátoři ve velkém vyměňují data, aby se nákladně nemuseli vzájemně propojovat. Na tuzemském trhu působí dva – Peering.cz, který patří rovněž Cendrovi, a zájmové sdružení poskytovatelů internetu NIX.cz. Oba uzly lze přiřadit k deseti největším v Evropě.

„Týdenní provoz v NIX.cz je meziročně zhruba o dvě třetiny vyšší. Nyní jsme na úrovni zhruba 62 petabajtů. Podle našich zjištění je nárůst způsoben zejména zvýšeným využíváním videokonferencí. Větší zájem nám pomáhá zlevňovat naše služby,“ říká šéf NIX.cz Adam Golecký. 

Pandemie pomáhá v růstu i největšímu pronajímateli webových stránek v Česku – firmě Active 24. Ta vedle webhostingu nabízí i webové domény a e-mailové služby. Jejím typickým zákazníkem je malá firma do pěti zaměstnanců. „Zatímco v předchozích letech se poptávka a akvizice nových zákazníků koncentrovala hlavně na začátek a konec roku, letos jsme prudké meziroční nárůsty zaznamenali v březnu, květnu, červnu i červenci,“ říká šéfka firmy Martina Pohořelická s tím, že letos v porovnání s loňskem očekává nárůst tržeb o vyšší jednotky procent. Loni firma utržila zhruba 162 milionů korun.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!