Český startup Druidly získal investici 110 tisíc dolarů

Druidly

Druidly

Vznikající český startup Druidly získal investici 110 tisíc dolarů (více než 2 miliony korun) od investora Milana Votavy stojícího za projekty jako MaMedia nebo Mageo. Votava už dříve mimo jiné v rámci svých investorských aktivit vložil 500 tisíc dolarů do pražské společnosti Lonely Sock, která vypustila do světa hru Coral City, obdobu FarmVille pro Android.

Druidly je publikační nástroj s globálními ambicemi určený všem vydavatelům obsahu. Na základě vložených dat a základních parametrů dokáže sestavit aplikaci pro mobilní platformu a umístit jí na daný internetový obchod. V rámci takto vytvořené aplikace pak mohou vydavatelé jednoduše aktualizovat svůj obsah – nástroj čerpá údaje z přístupného zdroje dat. K dispozici jsou také analytické nástroje, takže je například možné zjistit čtenost jednotlivých příspěvků apod.

Změnit mediální trh

Tvůrci Druidly věří, že jejich startup dokáže prosadit velké změny v oblasti publikování obsahu. „Druidly pomůže expandovat řadě internetových vydavatelů a zásadně promění mediální trh,“ říká spoluzakladatel projektu David Šmehlík. „Doslova každý bude moci publikovat na mobilních zařízeních. O úspěchu obsahových projektů tak rozhodne jen jejich kvalita, ne zázemí velké mediální společnosti,“ připojuje se jeho kolega Martin Malý.

Pokud v současné době chtějí vydavatelé vytvořit pro své internetové médium mobilní aplikaci, musí si připravit poměrně značnou částku na její vývoj a spravování. Druidly chce tyto bariéry odstranit. Vedle velkých médií by se tak na mobilních zařízeních mohly začít objevovat aplikace také od menších oborových webů nebo bloggerů.

Obchodní model nadějného českého projektu je postavený na pravidelných měsíčních poplatcích. Podle autorů by běžná částka za tvorbu mobilní aplikace měla stačit na zhruba 5 let provozu skrze Druidly.

Druidly určitě míří na velice lukrativní trh, uživatelé se totiž v konzumaci obsahu začínají ve veliké míře přesouvat od klasických počítačů směrem k chytrým telefonům a tabletům. Někteří vydavatelé obsahu, například Financial Times, ale na druhou stranu rezignují na tvorbu aplikací (mimo jiné kvůli vysokým nákladům a striktním pravidlům v App Store) a raději budují pouze verze v HTML5.

„Myšlenka, se kterou Druidly přichází, mi připadá zajímavá. Vidím v ní velký potenciál, stejně jako v týmu, který Druidly vyvíjí, a rád se na celé věci budu podílet,“ komentuje investici Milan Votava.

Sedmičlenný tým, který za vývojem Druidly stojí, chce nově získanou investici využít především k rychlejšímu rozvoji produktu. Aktuálně je před dokončením verze, která zvládne generovat aplikace pro Windows 8. V současné době probíhá její neveřejné testování a na český a evropský trh by měla zamířit koncem tohoto léta.

Spoluzakladatel Druidly David Šmehlík na fotce vpravo.Spoluzakladatel Druidly David Šmehlík na fotce vpravo. | Jan Sedlak

„Finance použijeme v první řadě k posílení infrastruktury,“ plánuje Šmehlík, který má s vývojem mobilních aplikací značné zkušenosti díky své agentuře Fleveo. „Zároveň teď můžeme přibrat do týmu vývojáře pro další mobilní platformy, zejména iOS a Android, a začít pracovat na nových funkcích.“

Šmehlíkův tým je jediným českým partnerem Microsoftu pro vývoj aplikací pro Windows 8 a vydavatelé obsahu se tak díky němu mohou při vydání nového obsahu objevit ve Windows Store mezi prvními, což by jim mohlo vytvořit konkurenční výhodu a zajímavou výchozí pozici. Z českých médií je aktuálně v Metru k dispozici aplikace E15.cz vytvořená společností Inmite.

Druidly na pozadí využívá moderní technologie. Jádro zpracovávající obsah běží na Node.js, data se ukládají do nerelačních databází a obsah se distribuuje přes CDN. Využívají se také WebSockets.

Vznikající projekt není jedinou mediální službou s česko-slovenskými kořeny, která má šanci prorazit v dalších zemích. V poslední době se daří expandovat slovenské Piano Media nabízející systém pro zpoplatňování webového obsahu. Mladá firma Tomáše Belly nedávno od 3TS Capital Partners.