EMC2 ve městě rychlých peněz aneb Einstein by se divil

Výroční konference EMC

Výroční konference EMC Zdroj: E15

Téměř tisíc řečníků. Patnáct tisíc návštěvníků z osmdesáti zemí, z toho 3500 smluvních partnerů, 250 novinářů a oborových analytiků.

Devadesát tři kamionů o nákladu téměř 275 tun, 3,4 milionu metrů kabelů, 42 tisíc rezervovaných hotelových pokojů, 8770 slajdů pro prezentace, 190 tisíc wattů ozvučení. Taková byla v řeči čísel letošní výroční konference specialisty na zacházení s daty, americké společnosti EMC (na logu akce v einsteinovské verzi EMC2) v nevadském Las Vegas. A o čem to celé bylo?

EMC se sídlem v massachusettském Hopkintonu a globálně zaměstnavatel 60 tisíc lidí pracuje s daty. Konkrétně s těmi velkými, jejichž objem počítaný v petabytech se vymyká správcovským možnostem běžného softwaru, stejně jako s těmi „normálními“, která ukládá pomocí vlastních aplikací na internetu. Zásadami jsou důvěra v nové technologie a jejich udržitelnost včetně ekologie.

„Minulých dvanáct měsíců bylo pro nás dobou přeměn. Přišli jsme s tucty vysoce inovativních produktů, novými službami a řešeními, která nabízejí větší výkonnost, kontrolu, výběr a hbitost, jak transformovat informační technologie. O řadu novinek bychom se pak s vámi chtěli podělit přímo na místě,“ prohlásil výkonný ředitel EMC Joe Tucci.

Joe TucciJoe Tucci | E15

Miliardový byznys

Snažení korporace, soudě podle čísel, se na trhu setkává s otevřenýma ušima. Poslední známá bilance za rok 2011 uvádí tržby nad 20 miliard dolarů, operativní zisk více než 2,6 miliardy a čistý výnos skoro dvě miliardy. Zájemci o „být u toho“ a poslechnout si další tóny hudby budoucnosti, jak se dají postupy s rostoucími kvanty dat laicky označit, ostatně také nelenili.

Jen registrace na fórum EMC World ve městě kasin a stavebních bizarností přišla v prvním kole na 1995 dolarů, ve druhém, následném, na 2295, zlomovým datem byl osmý duben. Odměnou jim bylo přichystaných přes 30 laboratoří, Solutions Pavilion, nabitý čtyřdenní program a osobní setkání s manažery a specialisty EMC.

Včetně příslušných pódiových show, která k podnikům toho druhu logicky patří. Natož v zámoří. Nárůst přechodů na sofistikované postupy, jak data zpracovat, zálohovat, uložit a kdykoli se k nim podle potřeby dostat, dokládá ohromný skok v počtu aplikací, které danou cestu zprostředkovávají. Zatímco u těch běžných přibývá po desítkách, těch „vyspělejších“ po stovkách. Cloudování, čili ukládání na webu, nabízí v porovnání s klasickými úložišti na interním nebo externím disku zhruba o čtvrtinu větší kapacitu, výrazně rychlejší přístupy, dokonalejší jištění a pružnou schopnost obnovy.

Časopis Profit, sesterský titul deníku E15, navíc v jednom z nedávných čísel podrobně popsal, že jde o výhodnou variantu, která šetří firemní peníze – nákladům za platby za aplikace či jiné hrazené služby navzdory. „Pokud firma svěří provozování a správu systému do rukou provozovateli cloud služby, dosáhne značných úspor. Není třeba platit vlastní hardware a mít vlastního člověka na správu systému.

Častým příkladem poslední doby je migrace Exchange nebo jiných e-mailových serverů do Office 365, případně do Gmailu. Firma tak ušetří velké množství prostředků,“ vysvětluje Michal Abrahám, spoluzakladatel a jednatel společnosti Logic Point.

Publikum na konferenciPublikum na konferenci | E15

ViPR, Pivotal a Bruno

Vyjmenovat, s čím vším novým do Vegas specialisté z EMC přijeli, by vydalo na knihu. Za všechny novoty proto alespoň dvě. O slovo se hlásí vůbec první softwarově definovaná platforma ViPR, která nabízí internetovou úložnou infrastrukturu a v ní ukládání dat. „Je to průlom v automatizaci, položení základu moderní skladovací architektury pro budoucí nasazení aplikací,“ tvrdí EMC. Na trhu se ViPR objeví ve druhé polovině tohoto roku.

V druhém případě jde o vznik báze pro velká data Pivotal, třetí svého druhu. Jejími vlastníky jsou kromě EMC také VMware a General Electric. „Objem nestrukturovaných dat je třikrát tak velký jako u dat strukturovaných a roste pětkrát rychleji. Většina firem dělá přitom rozhodnutí na základě strukturovaných dat,“ připomněl v Las Vegas Joe Tucci. Pivotal má cloudovými aplikacemi klientovi pomoci, aby získal o nestrukturovaných datech přehled a udělal si v nich pořádek. Časový plán nesdělil.

Welcome To My World, zpívají v úvodu nového alba britští Depeche Mode. Pro EMC je to věta jak vyšitá: jeho svět se rychle rozrůstá a zaplňuje. V Las Vegas ho v ukázkovém pavilonu ztělesňovali třeba Netwoman, Captain Data Center nebo Doctor Straus, postavy jako vystřižené z komiksu. Na pódiu vystupovali šéfové koncernu v oblecích i propagačních tričkách, na židlích seděli podnikatelé, přizvaní hosté či žurnalisté. Zpíval držitel ceny Grammy, rodák z Havaje Bruno Mars. Většina přítomných měla věčně v ruce mobilní telefon. Nevolali, netextovali. Byli on-line – „sjížděli“ data.

Kathrin WinklerováKathrin Winklerová | E15

Kathrin Winklerová: Spokojenost? To nikdy.

„Spokojeni? To nejsme nikdy,“ říká Kathrin Winklerová, ředitelka EMC pro udržitelný rozvoj

E15: Vaše společnost se specializuje na velká data, cloudové služby a spolehlivé IT. Je udržitelnost jejich průsečíkem?

Udržitelnost ztělesňuje byznysová, ekologická a sociální témata, jež se ukázala jako nutnost. Jde o odraz zásadních sil, které hýbou naším oborem. Když se podíváte na světový byznys EMC, který vytváří jisté platformy — například IT infrastrukturu pro činnost aplikací —, dává to smysl. Myslím tím cloudy a zacházení s velkými daty. A spolehlivost je hlavním požadavkem. Musí odpovídat všem příležitostem v prvních dvou směrech, nejen po technické stránce. Je třeba vytvořit takovou strukturu, která se nebude týkat jen vymožeností technického rázu.

E15: Jak vypadá kontakt mezi vaší společností a zákazníky? Oslovuje je, přemlouváte, nebo přicházející sami?

Je to půl na půl, záleží na trhu. Naši zákazníci jsou si vědomi hlavních trendů, kterými se branže ubírá, jen neví, jak se chovat efektivně. Jde o rozšiřování příležitostí, můžu to doložit na energetické efektivitě. Ta je denním úkolem, protože operativní náklady jsou kvůli ceně energie velmi vysoké. Úniky CO2 jsou rovněž značné a hodně sledované, firmy proto musí uvažovat o redukci emisí. Je v tom obsažena spousta IT energie a lidské energie, která by mohla přijít vniveč. Klienti to vědí a požadují, aby IT infrastruktura byla efektivnější a odolnější. My přicházíme s recepty.

E15: EMC je nadnárodní korporací, jaké odlišnosti vidíte v poptávce po vašich službách v různých částech světa?

Víme, že odlišné trhy dělají odlišné věci, mají odlišné požadavky a přístupy, pokud jde o udržitelnost. Evropa klade největší důraz na životní prostředí a věci, které s tím souvisejí, samozřejmě na energetickou efektivitu. Máme evropskou výcvikovou pobočku, setkáváme se s širokou uvědomělostí a interakcí mezi byznysem a ekologickým pohledem. V Evropě jsou silné požadavky na to, co děláme. Klienti se ptají, nejen jak to mají dělat, ale zároveň jak to mají nejlépe dělat. V Americe pociťujeme srovnatelný důraz na sociální stránku věci, na sociálně odpovědné počínání, IT průmysl v tomto směru hodně spolupracuje. V Asii jsou zákazníci, kteří nás využívají s ohledem na lokální geografické změny. Třeba v Indii jsou velkými tématy likvidace elektrotechnického odpadu nebo voda, tam se společně zaměřujeme na tyto přednostní problémy.

E15: V takovém případě nehraje udržitelnost roli?

Samozřejmě hraje, neoddělujeme to od sebe. Stále vyrábíme produkty a nabízíme služby, jejichž udržitelnost je nedílnou součástí. Není to tak, že bychom dodávali něco a pak řešili, nakolik je to udržitelné. Víra klientů, že se jejich investice vyplatí, pomáhá nám stejně jako rozvoji nových technologií.

E15: Jste spokojeni se svou prací a výsledky za poslední léta?

Ne, nikdy (smích). Na to, co jsme udělali, co se nám povedlo, jsme pyšní a dává nám to velký optimismus. Přesto nejsme spokojeni, protože vždy se dá udělat více. Myslím, že to je určitý druh kultury, druh nás samotných. U tématu udržitelnosti to platí bez výhrad. Jde o druh myšlení a úplně spokojeni s dosaženým nemůžeme být opravdu nikdy.

Jeremy BurtonJeremy Burton | EMC

O pistoli, jíž došel dech

Propojený komplex hotelů Palazzo a Venetian hučí jako včelín. Může za to lidský dav, který brebentí a hrne se do haly A v kongresové části objektu. Pohyb masy usměrňuje personál v červených „modrákách“. Sál se topí ve tmě, kterou protínají paprsky reflektorů. Ze stropu duní rock, protáhlé pódium zeje prázdnotou.

Čekání utíná příchod výkonného viceprezidenta EMC Jeremyho Burtona. „Jsem hrdina!“ volá do davu. Po vzoru supermana rozevírá košili pod sakem a odhaluje triko s postulátem EMC2 a svítícím modrým pruhem. Stejný výjev je poutačem na letošní setkání. Publikum aplauduje. Burton vytahuje pistoli se skleněnou hlavní a střílí před sebou první triko. Následuje druhé. U třetí várky se pistole zasekne, syčí z ní stlačený plyn. Burton nelení a provede hod ručně. „Bavíte se dobře?“ táže se. Odpovědí jsou mu výkřiky a potlesk. Ano, show Američané vždy uměli a umí.

Platí však, že fortuna přeje připraveným, a Burton stejně jako ti, kdo nastupují na „prkna“ po něm, to vědí. Oni připraveni jsou. Hovoří spatra, bez přebrebtů, s výjimkou občasných bonmotů jdou k věci. Nemluví ani dlouze ani krátce. Jsou stejně profesionálními řečníky jako kapacity ve svém oboru. Tedy v práci, které dominují počítače, internet a přenos dat. Čili v zásadě suchárna. Přesto je vidět, že ani hardcore konference nemusí být studená jako psí čumák. Navíc Američané jsou pro podobná představení ideální obecenstvo.

A tak závěrem malá hádanka: jako druhý se po Burtonovi představuje jeho nadřízený, prezident korporace David Goulden. Vbíhá svižně, rozepíná si sako - a vytahuje zpod něj co? Viva Las Vegas…

Igor Záruba: Kdo neukládá, není

Chytřejší telefony, rychlejší internet