Facebook i Google tlačí na zmírnění pravidel boje proti fake news

Logo Facebooku na obrazovkách burzy Nasdaq

Logo Facebooku na obrazovkách burzy Nasdaq Zdroj: ČTK

Ilustrační foto
Senioři snadno naletí falešným zprávám na internetu (ilustrační foto)
Facebook bojuje proti fakenews
4
Fotogalerie

Facebook a Google podkopávají evropskou snahu v boji proti dezinformacím. Tlačí evropské experty, aby nastavili pravidla pro on-line platformy co možná nejmírněji, tvrdí britská nadace openDemocracy. Internetoví giganti se přitom loni na podzim zavázali, že budou před nadcházejícími evropskými volbami bojovat proti fake news, které by hlasování mohly ohrozit. 

Referendum o brexitu nebo americké prezidentské volby, které doprovázely masové šíření dezinformací a falešných zpráv na sociálních sítích, se pro Evropu staly varovným signálem. Komise proto předloni oznámila, že sestaví skupinu zástupců mediálních společností, online platforem, sociálních sítí a dalších organizací, kteří měli pomoct ochránit další klíčovou událost – nadcházející volby do Evropského parlamentu.

Expertní skupina loni v březnu představila svou první zprávu, která se stala základem pro pozdější Kodex zásad boje proti dezinformacím. K jeho respektování se platformy, jako Facebook, Google nebo Twitter na podzim zavázaly a přislíbily, že v období před eurovolbami budou Komisi zasílat seznamy konkrétních kroků, které v souladu s ním provedly.

Teď se podle openDemocracy ukazuje, že realita tak slavná není. Podle novinářů ze serveru Investigate Europe, kteří měli možnost mluvit s některými členy expertní skupiny a o jejichž zjištěních openDemocracy informuje, se totiž zástupci Facebooku a Googlu po celou dobu snažili evropskou snahu v boji proti dezinformacím podkopávat a tlačili na experty, aby nastavili pravidla pro online platformy co možná nejmírněji.

„Byli jsme vydíráni,“ říká Monique Goyensová – ředitelka Evropské spotřebitelské organizace BEUC, která v expertní skupině také zasedala. Podle Goyensové se odpor on-line platforem vzedmul hlavně poté, co ona a další členové skupiny navrhli, aby Komise – konkrétně eurokomisař pro hospodářskou soutěž – měla možnost prozkoumat obchodní model technologických společností a zjistit tak, zda se na šíření dezinformací také podílejí.

Pokračování článku najdete na serveru Info.cz>>>