Falešné stránky známých osob i dezinformační citáty. Studie ukázala, jak se ovlivňují volby
K volbám odjakživa patří i kampaň a ta se ne vždy vede ve férovém duchu. V Česku se lze setkat například s šířením dezinformací a manipulativních materiálů. Konkrétní příklady nabízí případová studie s názvem Způsoby ovlivňování volebního chování v České republice, která je celém znění dostupná na stránkách Info.cz.
V dnešní době, kdy je velmi snadné založit vlastní web tvářící se jako „alternativní zpravodajství“ či prostřednictvím sociálních sítí oslovit tisíce jejich uživatelů, vyvstává problém dopadu těchto platforem na veřejné mínění a na schopnost občanů usuzovat racionálně a na základě faktů.
Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli. Více zde >>>
V českém mediálním prostředí působí desítky dezinformačních webů a kampaní na sociálních sítích snažících se propagovat určitou ideologickou orientaci. Pozadu nezůstávají ani fyzické osoby, resp. aktivisté a informační vliv cizí moci, který v případě ruského působení v ČR popisuje výroční zpráva BIS za rok 2015.
Tento článek předkládá jednotlivé způsoby a nástroje ovlivňování veřejného mínění souvisejícího s politikou a volbami včetně konkrétních příkladů. Článek se zabývá jednoznačně odhalitelnými nepravdami a manipulacemi, nikoli přemrštěnými sliby, populistickými gesty apod.
Předvolební superdebata aneb Cirkus přímo z hlediště. Více čtěte zde >>>
Dezinformační webové projekty (často s prokremelským obsahem) se u nás jako houby po dešti začaly objevovat zejména po roce 2014. Nosným tématem je prezentace apokalyptických scénářů (islamizace ČR, válka západu s Ruskem atd.), kdy je obsah doplňován politickým marketingem uvádějícím, že tento politik či politický subjekt nás ohrožuje a jiný naopak spasí. Ustalují se rovněž klíčová slova a výrazy, na které poplatní konzumenti těchto platforem slyší (diktát Bruselu, neomarxisté, o tom média mlčí, sdílejte). Vše je doprovázeno emotivním podtextem. Poplatnými emocemi jsou strach a nenávist.
Motivací pro existenci dezinformačních webů není pouze ovlivňování veřejného mínění pomocí falešných zpráv. Řada těchto projektů byla vytvořena za účelem komerčním, tj. zisku z prodeje reklamy a finanční podpory žádané na provoz tzv. nezávislého zpravodajství. Společným jmenovatelem je snaha o co nejvyšší návštěvnost zaručující vyšší příjmy z reklamy. Vysoké návštěvnosti tak mají pomoci na jednu stranu emoce vyvolávající titulky a na druhou stranu aktivní šíření obsahu na sociálních sítích pomocí např. falešných profilů či účelově založených stránek a skupin na facebooku.
Příkladem takového webu je weeks.cz, který podle registru domén provozujePavel Kubanyi. Weeks.cz je tak jednou z platforem publikujících dezinformaci, že EU chce zrušit písmeno Ř.
Reakce na článek, resp. post na Facebooku jsou následující:
Pokud se zaměříme na konkrétní příklad týkající se české politické scény, další z komerčních dezinformačních webů ceskoaktualne.cz v dané době patřící internetovému podnikateli Davidu Pelánovi, publikuje/přetiskuje článek „Sobotka se pochlapil a posílá všem občanům ČR dopis! Neuvěříte, co v něm slibuje“. Obsahem článku je falešný dopis připisovaný bývalému premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. V něm se Sobotka údajně obrací k občanům a vyjadřuje ochotu pro přijetí uprchlíků. „Pokud náhodou některý z uprchlíků v příštích měsících či letech spáchá trestný čin, jsem připraven za vše nést politickou i osobní zodpovědnost,“ uvádí falešný dopis. Dopis rovněž šíří web svetkolemnas.info patřící další významné osobě českého dezinformačního byznysu Ondřeji Geršlovi.