Facebook koupil službu Gowalla a plánuje výrazně růst

Facebook koupil geolokační službu Gowalla a otevřel nové vývojářské centrum v New Yorku. Ke třem tisícovkám zaměstnanců chce přijmout další tisíce lidí.

Facebook koupil geolokační službu Gowalla a otevřel nové vývojářské centrum v New Yorku. Ke třem tisícovkám zaměstnanců chce přijmout další tisíce lidí. Zdroj: gowalla

Facebook koupil geolokační službu Gowalla a otevřel nové vývojářské centrum v New Yorku. Ke třem tisícovkám zaměstnanců chce přijmout další tisíce lidí.

Dva poražení se spojili, aby porazili vítěze. Tak by na první pohled mohla vypadat skutečnost, že Facebook za prozatím nespecifikovanou částku koupil geolokační službu Gowalla, která se, alespoň dříve, snažila konkurovat populárnímu Foursquare. Jak se ale zdá, Facebook nebude chtít v oblasti „checkování“ soupeřit, ale technologie a lidi z Gowally použije na trochu jiné aktivity.

V roce 2009 založená společnost Gowalla, která provozovala stejnojmennou službu založenou na „checkování“ uživatelů na různých místech, nějakou dobu soupeřila s Foursquare. Jednu dobu se jí dokonce dařilo zaujmout uživatele propracovanějším systémem a větším množstvím funkcí. Cíl stát se alespoň částečně relevantním hráčem ale příliš nevyšel. Zatímco Gowalla měla koncem roku kolem jednoho milionu uživatelů, jeho konkurent už jich měl kolem 10 milionů (dnes už je to 15 milionů).

Poraženi Dennisem Crowleym

Provozovatelé Gowally se proto rozhodli pro trochu odlišnou strategii a ze své služby udělali průvodce pro cestovatele, díky kterému (a lidem, kteří tvoří obsah) jste mohli poznávat místa po celém světě. To ovšem nic neměnilo na to, že se celý projekt spíše trápil, i když se mu v průběhu let podařilo získat 10 milionů dolarů od různých investorů (Greylock Partners, Founders Fund a další angel investoři). Koupě Facebookem je tak velice povedeným exitem.

Také Facebook se logicky chtěl do trendu geolokačních služeb zapojit, tento druh služeb totiž velice dobře zapadá do jeho aktivit. Koupil proto společnost Hot Potato, aby s její pomocí postavil službu Facebook Places. I když v době jejího spuštění počet mobilních uživatelů Facebooku přesahoval 30 milionů, ani tato konkurence oproti Foursquare příliš neuspěla. Zuckerberg jí před několika měsíci v tradiční formě odpískal a Places přetavil do standardní součásti statusů, stránek a dalších komponent Facebooku.

Na základě těchto skutečností by se tak mohlo zdát, že to síť s více než 800 miliony uživateli po celém světě zkusí znova tak, že si koupí zavedený projekt a integruje ho do svých struktur a služeb. Jak ale vyplývá z informací CNN Money, důvod koupě byl měl být poněkud odlišný.

Gowalla bude pracovat na Timeline

Čas od času si totiž Zuckerberg koupí firmu, o jejíž služby nemá příliš zájem, ale rád by vytěžil něco z potenciálu talentovaného týmu. Podobné by to mělo být i v případě Gowally. Většina týmu včetně zakladatele a výkonného šéfa Joshe Williamse přejde ze současných kanceláří v texaském Austinu do centrály Facebooku v Palo Alto, aby všichni pohromadě pracovali na nové stěžejní funkci Timeline, kterou Facebook představil před několika měsíci.

Očekávané ocenění na 100 miliard dolarů, přes 800 milionů uživatelů, 3 tisíce zaměstnanců s plánem na rozšížení o další tisíce a velice rychle rostoucí příjmy. Taková je současná bilance Facebooku. Na fotce je starosta New Yorku Micheal Bloomberg (uprostřed) s provozní šéfkou Facebooku Sheryl Sandbergovou při otevírání tamní vývojářské pobočky.Očekávané ocenění na 100 miliard dolarů, přes 800 milionů uživatelů, 3 tisíce zaměstnanců s plánem na rozšížení o další tisíce a velice rychle rostoucí příjmy. Taková je současná bilance Facebooku. Na fotce je starosta New Yorku Micheal Bloomberg (uprostřed) s provozní šéfkou Facebooku Sheryl Sandbergovou při otevírání tamní vývojářské pobočky.

Nová interaktivní zeď Timeline má dynamicky vykreslovat veškeré aktivity (příběhy) vašich přátel. Má jít o jakousi digitální časovou osu, která bude vyprávět váš příběh a zaznamenávat vaše aktivity. Kam chodíte, co čtete, jakou hudbu posloucháte, s kým se kamarádíte a mnohé další věci. A Gowalla se do jisté míry snažila o podobnou činnost. „Vize Gowally je o lidech vyprávějící příběhy. A vize Facebooku a jeho Timeline je o příbězích a důležitých momentech ve vašem životě,“ řekl zdroj serveru CNN Money.

Dá se tedy předpokládat, že vývojářský tým Gowally doplní stávající tým Facebooku, který pracuje na očekávané Timeline a přinese tak vlastní zkušenosti z podobných aktivit. Ve vzduchu ale visí také další možnosti spolupráce. Podle dřívějšího oficiálního prohlášení Facebooku jsou hlavní prioritou mobilní služby a aplikace. Lidé z Gowally mají díky své mobilní geolokační aplikaci s touto problematikou značné zkušenosti a mohou být silnou posilou. Co se stane se současnou aplikací Gowalla pro různé mobilní platformy prozatím není jasné.

Nákup lidí

Nakupování mladých firem s mnoha talentovanými techniky a inženýry je taktikou mnoha velkých technologických společnosti, včetně Googlu a dalších. Nejinak je tomu v případě Facebooku. Ten počátkem příštího roku očekává rekordní primární emisi akcií, která by společnost měla ocenit na a Facebook úměrně tomu hodlá také růst. K současnému počtu zhruba 3 tisíc zaměstnanců chce během příštího roku připojit další tisíce talentovaných lidí.

„Plánujeme najmout tolik talentů, kolik jich budeme schopní najít,“ řekla v pátek při příležitosti otevření nového vývojového centra v New Yorku provozní šéfka Facebooku Sheryl Sandbergová. Přesné číslo nedokázala specifikovat. Vývojáři, které Facebook považuje za nejdůležitější lidi ve firmě, v New Yorku doplní současné marketingové a obchodní oddělení a vytvoří plnohodnotnou divizi, která bude plně spolupracovat s centrálou v Palo Alto a vývojářským týmem v Seattlu.

Facebook má v současnosti v New Yorku kolem 100 zaměstnanců, kteří fungují v pronajatém patře budovy Bank of America Plaza o rozloze 3700 čtverečních metrů. Firma plánuje pronajmout další stejně veliké patro. Zuckerbergova společnost není jedinou technologickou firmou, která do New Yorku přesouvá část svých aktivit (centrálu zde má například také Foursquare). Big Apple se snaží z města udělat stejně dobré podhoubí pro technologický sektor, jaké už několik let nabízí Silicon Valley v Kalifornii. Oblasti na východním pobřeží se tak začíná přezdívat Silicon Alley.

Sociální obr má v plánu letos uskutečnit kolem 20 akvizicí různě velikých společností. V roce 2010 koupil 10 firem a rok předtím pouze jednu. Zuckerberg tak do jisté míry napodobuje kroky Googlu, který ročně kupuje okolo 50 společností. Ne všechny ale skutečně produktově integruje a stejně tak si vytěží pouze části technologií a využije lidský kapitál, kterého je v technologické branži obecně nedostatek.