Herní akcie rostou třikrát rychleji než celý trh

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační snímek
3
Fotogalerie

Divoké střílečky a důmyslné strategie na monitorech počítačů i mobilů baví v poslední době vedle samotných hráčů i burziány. Akcie lídrů globálního trhu s videohrami rostly v uplynulém roce v průměru třikrát rychleji než zbytek burzy a investoři si stihli přijít i na dvojnásobek vkladu. 

Herním společnostem pomáhá, že hráči stále vyšší podíl her stahují, firmy tím šetří náklady a generují vyšší marže. „Sektor obecně navíc nachází nové způsoby, jak monetizovat svou popularitu, kupříkladu prodejem vysílacích práv na přenosy z herních turnajů,“ říká portfolio manažer Cyrrusu Tomáš Pfeiler. „Levný a dostupný úvěr navíc umožnil realizaci rozsáhlých projektů, jejichž vznik by dříve nebyl možný,“ dodává analytik Komerční banky Jiří Kostka.

Devadesáti procenty tak jen za poslední rok odměnily investory akcie vývojářů firmy Take-Two Interactive stojící za herními legendami jako Grand Theft Auto či Midnight Club. Zhruba o polovinu dražší než před rokem jsou ale i akcie tvůrce populární série Need for Speed, studia Electronic Arts, či herního developera Activision Blizzard. Z jejich dílen zase pochází slavná strategie World of Warcraft. Akcie specialisty na mobilní hry Tencent Holdings dokonce vylétly za stejnou dobu o celkem 115 procent.

Na parketu se ale daří celému sektoru. Burzovně obchodovaný fond ETF s názvem PureFunds Video Game Tech sázející na 36 akcií reprezentujících podstatnou část světového herního průmyslu dal investorům za rok vydělat 47 procent, tedy více než trojnásobek amerického indexu S&P 500.

Vývoj akcií ETF fondu PureFunds Video Game Tech (v dolarech) Thomson Reuters

Za odvětví uprostřed renesance označili počítačové hry v prosinci loňského roku například zámořská banka Goldman Sachs, jejíž analytici začali sektor pokrývat teprve loni. Akciový růst se opírá o silná čísla z byznysu. Podle analytické firmy Newzoo, která mimo jiné zkoumá globální herní průmysl, vzrostly tržby tohoto sektoru meziročně o více než desetinu na 116 miliard dolarů.

Minimálně v nejbližších letech má přitom odvětví dále růst. Do roku 2020 počítají analytici stejné firmy s průměrným ročním růstem trhu o 8,2 procenta. „Stále větší množství hráčů využívá předplatitelských služeb. Hráč platí ročně určitý poplatek, za který má k novým hrám přednostní přístup nebo si je může stáhnout za zvýhodněné ceny,“ dodává Pfeiler s tím, že pro firmy tento model představuje stabilní a predikovatelný zdroj příjmů.

Digitálním směrem
Nástupem digitální distribuce se snížily bariéry vstupu do odvětví. „I menší studia mohou hry prodávat jednoduše,“ říká předseda sdružení České hry Pavel Barák. Zatímco před několika lety byly hlavním polem pro vývojáře hry na mobilní telefony, dnes mohou stejně snadno vytvářet i hry pro počítače. Podobně vidí situaci také Pavel Šebor, ředitel českého výrobce her SCS Software. „Z digitálních platforem jde k vývojářům až 70 procent zisků, před několika lety byla přitom situace naprosto opačná. Většinu tvořily příjmy z fyzických nosičů,“ popisuje Šebor. Jeho studio v současnosti prodává na digitální bázi 90 procent kopií her pro PC. Ještě před pěti lety byl ale poměr prodejních platforem podle jeho slov vyrovnaný.

Jak být bohatý? Na co si dát při investicích do kryptoměn pozor? Dozvíte se to v novém vydání magazínu E15 Premium, který si můžete objednat zde >>> 

Video placeholde
Jak být bohatý - investiční magazín E15 Premium • E15