Hledá se náhrada za Muskův Starlink. Tři velcí hráči chystají evropskou odpověď

Internetový systém Starlink.

Internetový systém Starlink. Zdroj: Profimedia.cz

koc , inf

Tři významné evropské společnosti se chtějí spojit, aby konkurovaly SpaceX amerického miliardáře Elona Muska. Jejich snaha otestuje, zda to Evropa myslí vážně s vytvářením a podporou globálních průmyslových gigantů, nebo zda zvítězí národní zájmy a unijní pravidla hospodářské soutěže. Klacek pod nohy jim může hodit i možná dohoda italské premiérky Giorgie Meloniové s firmou Starlink, napsal server Politico.

Společnosti Airbus, Leonardo a Thales Alenia Space zkoumají možnost založení společného podniku. Chtějí konkurovat Muskově společnosti Starlink a dalším globálním hráčům, zejména v oblasti družic na nízké oběžné dráze Země používaných v komerčních telekomunikacích.

Jakýkoliv pokus o vytvoření konkurenceschopného evropského gigantu je ale odsouzen k zániku, pokud nebude mít podporu členských států. V minulosti krachem skončila například navrhovaná fúze společností EADS a BAE Systems v obranném a leteckém průmyslu v hodnotě 38 miliard eur, protože se jednotlivé země nedokázaly dohodnout na podmínkách. Na italskou vládu navíc aktuálně tlačí Musk, aby dokončila dohodu o zavedení satelitního systému Starlink v Itálii v hodnotě několika miliard eur.

Itálie drží 30procentní podíl ve společnosti Leonardo, která zase vlastní 33 procent společnosti Thales Alenia Space. Zatímco Paříž bude dohodě pravděpodobně nakloněna, ambiciózní spojení čelí odporu Berlína, který má pocit, že ho Francie a Itálie ve vesmírném podnikání zastiňují. Odstupující kancléř Olaf Scholz se nedávno postavil i proti jinému spojení, které mělo vytvořit celoevropský gigant mezi italskou bankou UniCredit a německou Commerzbank.

Brusel neví, jak se vypořádat s monopolem

Představitelé unijní exekutivy zatím zoufale hledají svého jednorožce. Transakce bude potřebovat souhlas Bruselu, spojení tří předních výrobců satelitů ale představuje tvrdý oříšek pro unijní byrokraty. Jejich současná pravidla se stavějí odmítavě k dohodám, které na trhu ponechávají příliš málo konkurentů.

Společný podnik firem Airbus, Leonardo a Thales Alenia Space, který nese pracovní název Projekt Bromo, by skutečně konkuroval zámořským hráčům v oblasti satelitů pro komerční telekomunikace. V případě vojenských a veřejných zakázek v Evropské unii by však prakticky neměl s kým soutěžit.

Proti dohodě se již vyslovila například německá společnost OHB, která by s projektem Bromo jako jediná soupěřila o zakázky Evropské kosmické agentury (ESA). OHB varuje, že hrozí vytvoření monopolu, který by poškodil zákazníky a evropský průmysl.

Ve vzduchu se rovněž vznáší přízrak nepovedené fúze Siemens-Alstom, kterou v roce 2019 zablokovala tehdejší eurokomisařka Margarethe Vestagerová kvůli obavám o hospodářskou soutěž. Politička odmítla uvěřit argumentu francouzské a německé vlády, že čínská konkurence činí spojení klíčovým. Od té doby se ale nálada v Bruselu změnila.

Konkurenceschopnost vůči Spojeným státům nebo Číně, za nimiž Evropská unie stále více zaostává, je nyní hlavní prioritou. Komise čelí tlaku, aby uvolnila pravidla pro fúze ve prospěch vytváření klíčových hráčů, a to v návaznosti na přelomovou zprávu Maria Draghiho o evropské konkurenceschopnosti z loňského roku. Pro některé by mohla být atraktivní i další vyhlídka na zpomalení Muskovy obchodní expanze v Evropě.

Jak přesně eurokomisařka Teresa Riberaová sladí nové ambice Bruselu s prosazováním pravidel hospodářské soutěže, je zatím velkou neznámou.

Není to jediný pokus Evropy konkurovat Starlinku. Airbus a Thales, stejně jako OHB, jsou součástí otevřeného konsorcia, které získalo od komise dvanáctiletý kontrakt IRIS2, projekt na spuštění nového satelitního systému pro zabezpečenou komunikaci.