Hvězda pandemie Clubhouse pomalu umírá. Naopak BeReal strmě roste

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky Zdroj: E15.cz

Je BeReal nový Clubhouse? Následující měsíce napoví
Clubhouse
3
Fotogalerie

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

Na začátku loňského roku měli někteří odborníci jasno: sociální síti Clubhouse se podařilo nalézt díru na trhu a zařadí se mezi velikány oboru jako Facebook, Instagram, TikTok nebo Snapchat. To se ovšem nestalo. S koncem pandemických omezení se zdá, že nastává i konec éry Clubhousu. Ničemu to ovšem nevadí, protože je tu nový hit: BeReal. 

Meziročně se počet stáhnutí aplikace Clubhouse propadl o 80 procent, což v řeči absolutních čísel znamená, že během posledních pěti měsíců si ji nainstalovalo 3,8 milionu lidí. Ve stejném období před rokem byl Clubhouse stažen na 19 milionů zařízení. Nutno také dodat, že na počátku minulého roku si aplikaci mohli stáhnout pouze lidé s iPhony a s pozvánkou od svých přátel, což v současné době neplatí, sociální síť je nyní otevřená všem. O to hůře statistika stáhnutí vyznívá. 

Společnost také opouštějí vysocí manažeři, kteří síť pomáhali od začátku budovat. Firma, která díky penězům investorů byla ohodnocena na čtyři miliardy dolarů, tak pomalu umírá. 

Zní to až absurdně, před rokem se snad všechny sociální sítě snažily Clubhouse napodobit, zaváděly funkci audiodiskuzí. Zdálo se, že půjde o podobně zásadní posun světa sociálních sítí, jako tomu bylo v případě funkce mizejících příspěvků (neboli příběhů), se kterými jako první přišel Snapchat. Čas ovšem ukazuje, že tomu tak není. S koncem pandemie se lidé prostě vrátili do reálného světa a na Clubhouse zapomněli.

A není to přitom tím, že by lidé nechtěli poslouchat mluvené slovo, „tradiční“ podcasty poslouchat nepřestali. Jak ukazují výsledky Spotify, příjmy z podcastů streamovací společnosti meziročně vzrostly o 300 procent na 200 milionů dolarů. Ač společnost do rozvoje podcastů investovala přes miliardu dolarů, kvůli čemuž bude na podcastech ještě nějakou dobu tratit, tak to budoucna mluvené slovo má stále obří potenciál. Ovšem už bez Clubhousu. 

Nadšenci do sociálních sítí ovšem nemusejí smutnit. V posledních měsících trenduje další nová sociální síť s názvem BeReal. Její princip je v zásadě jednoduchý, jednou denně v náhodný čas aplikace uživatele vyzve, aby udělali dvě autentické fotky toho, co právě dělají. Ty pak sdílejí se svými přáteli. To je vše. Sociální síť neusiluje o neustálou pozornost uživatelů, jak je tomu zvykem.

Aplikace BeReal

Video placeholde
• Živě.cz

Francouzská sociální síť, která již získala první investice, se postupně rozrůstá na vysokoškolských kampusech a v posledních měsících patřila ve Spojených státech mezi nejstahovanější aplikace. Její byznys model zatím není moc zřejmý, sami zakladatelé společnosti říkají: pokud chcete být slavní, běžte na Instagram. Nicméně jak je ve světě sociálních sítí dobrým zvykem, důležité je nejprve nasbírat co nejvíce uživatelů, až poté je namístě přemýšlet o tom, jak z nich dostat peníze.

BeReal byla založena teprve přede dvěma lety. Až v dalších měsících a letech se ukáže, zda její život bude jepičí, jako tomu bylo v případě Clubhousu, nebo se postupně etabluje a stane se povinnou výbavou pro mladou generaci. Našlápnuto má slušně, ovšem jedno úspěšné jaro sociální síť nedělá. R.I.P. Clubhouse. Ať žije BeReal! 

Výběr z internetu 🌍

Starlink na Ukrajině. Server Politico velice poctivě zdokumentoval, jak Starlink od Elona Muska je ve své podstatě klíčovým prvkem v ukrajinském odporu proti ruské agresi, a to zejména z hlediska informační války. Spojení Ukrajiny se světem, spojení vojáků s rodinami, vystupování prezidenta Zelenského prostřednictvím videokonference nebo aktivita ukrajinských dronů by dle Politica nebyly bez Starlinku možné. 

Čipová krize na vrcholu. Nedostatek čipů drtí průmysl už více než rok, nyní se ovšem zdá, že křivka dodací lhůty neroste, ale začíná se zplošťovat. Není to tak, že by se situace začala zlepšovat, nicméně se alespoň v posledních dvou měsících nezhoršuje. Což ovšem není nutně dobrá zpráva, jelikož ochlazení poptávky po čipech má na svědomí zhoršující se ekonomická situace. 

Netflix na nákupech. Streamingová platforma Netflix si uvědomuje, že bez akvizic se v následujících měsících zřejmě dramatického růstu nedočká. V médiích se proto objevily spekulace, že by Netflix mohl pohltit společnost Roku, která vyrábí zařízení pro přehrávání digitálních médií na televizi. Spojení by dávalo smysl, Netflix uvažuje o zavedení reklam a Roku s tím má bohaté zkušenosti. 

Čína zaklekla na influencery. Zdálo se, že nejpopulárnější čínští influenceři jsou nedotknutelní. Jak se ovšem ukázalo, z dosahu čínské vlády unikne jen málokdo. Jen během posledních měsíců zmizeli z online prostoru tři populární streameři, které sledovaly miliony Číňanů.Jak se tak čím dál více ukazuje, nikdo v Číně není příliš velký či slavný na to, aby si na něj nemohly úřady došlápnout.