I z Česka lze jít do nejvyšší ligy. Manažer Productboardu se dostal do obchodního vedení OpenAI
Česku se obecně daří v technických profesích, jako je inženýrství všeho druhu nebo programování. Řadu českých techniků lze proto najít i ve vedení nadnárodních gigantů, například Aleš Holeček v Microsoftu šéfuje divizi Office. U obchodních pozic je tomu ale spíše naopak, z českých firem do světa na rozdíl od Polska tolik byznysových talentů neodchází. Ale najdou se výjimky. Bývalý viceprezident pražského startupu Productboard zamířil do obchodního vedení americké společnosti OpenAI, která i díky ChatGPT stojí v čele současné revoluce v umělé inteligenci.
Productboard je společně s Rohlíkem a Mews jedním ze tří tuzemských jednorožců, tedy startupem s hodnotou přesahující miliardu dolarů. Firma od investorů typu Sequoia Capital, Index Ventures, Kleiner Perkins nebo Tiger Global Managements posbírala 262 milionů dolarů a byla ohodnocena na 1,7 miliardy dolarů, skoro 40 miliard korun. Podnik vyvíjí cloudový software pro produktové manažery a jejich týmy.
OpenAI ovšem hraje zcela jinou ligu. Společnost už od investorů získala přes 11 miliard dolarů a byla oceněna na zhruba 80 miliard dolarů. Drtivou většinu z toho poslal Microsoft, který si od spojení s OpenAI slibuje vedoucí pozici na rychle se formujícím trhu s umělou inteligencí a velkými jazykovými modely typu GPT. Práce pro OpenAI je v současné době velmi prestižní a je o ni velký zájem.
Na jednu z nejvyšších obchodních pozic v OpenAI nyní zamířil Conor Dragomanovich, který do roku 2023 působil jako viceprezident prodeje v Productboardu. Pak nastoupil do Open AI , kde se vypracoval na ředitele sekce, jež má na starost prodej technologií OpenAI velkým zákazníkům.
„Jsem na něj velice pyšný, Conora jsme profesně vychovali pro velký byznys. Byl to náš první obchoďák. Je to důkaz toho, že i česká firma dokáže produkovat obchodní profesionály na takto vysoké úrovni,“ řekl e15 výkonný ředitel Productboardu Hubert Palán.
Dragomanovich pro českou softwarovou firmu pracoval pět let. Začínal na pozici běžného obchodníka v době, kdy Productboard ještě neprovozoval přímý prodej a zákazníci si software kupovali na webu po zadání platební karty. „Conor tyto zákazníky obvolával, že z kreditky platí třeba dvacet tisíc dolarů a jestli se nechtějí pobavit o nových možnostech. Tehdy byl prodej strašně jednoduchý, dnes je to samozřejmě složitější,“ říká s úsměvem Palán. Productboard se postupně naučil, co zákazníci potřebují, co se jim na produktu líbí, a začal budovat kontakty a sofistikovanější obchod.
„Připojil jsem se v době, kdy v Productboardu bylo třicet lidí. Pomohl jsem škálovat byznys z fáze, kdy jsme měli počáteční investici seed, až po status jednorožce. Najal jsem přes třicet obchodníků,“ říká Dragomanovich. Česká společnost dnes dodává velkým technologickým i finančním společnostem. Mezi jejími klienty jsou Amazon, Salesforce.com, Zoom, JPMorgan Chase, Autodesk, Cartier či VMware. Podle informací e15 se do výčtu zřejmě brzy přidá i Apple.
FLOW: Rusko přitlačí, bude na nás útočit mnohem více, musíme být připraveni, říká Otakar Foltýn

OpenAI je dnes v ještě zajímavější fázi než Productboard na začátku. Kolem ChatGPT se strhl poprask a poptávka je obrovská. A to i kvůli tomu, že řada lidí a firem chce technologii alespoň testovat, aby jim případně neuteklo něco velkého. Obchodní zástupci OpenAI měli proto podle informací e15 minimálně donedávna fixní odměny. Platy obchoďáků bývají kvůli motivaci běžně složeny z fixní částky a z bonusů na základě provizí z prodeje. Poptávka po OpenAI je ale nyní tak velká, že nic takového není potřeba. „Modely odměňování se vždy přizpůsobují situaci,“ připomíná Palán.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!