Integrované dopravní platformy pomohou vyřešit dopravu v přeplněných městech, tvrdí studie

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Pokračující urbanizace a růst světové populace nutí vlády i městské rady připravovat se na řešení problémů, které houstnutí obyvatelstva přináší. Kromě zajištění bezpečnosti obyvatel, dodávek energií nebo nakládání s odpadem také osobní dopravy ve městě. Tu lze podle analytiků ze společnosti Arthur D. Little řešit pomocí integrovaných dopravních platforem.

V roce 2050 bude podle odhadů ve městech žít 67 procent obyvatel planety, v roce 2010 to přitom bylo 52 procent. Očekává se také, že počet obyvatel Země bude v té době čítat téměř deset miliard. Finanční ztráty způsobené dopravními zácpami se jen ve Spojených státech v miliardách dolarů ročně. Nemluvě o mnoha dalších světových metropolích, ve kterých jsou obří kolony na denním pořádku.

Řešení problému mohou podle poradenské společnosti Arthur D. Little představovat integrované dopravní platformy, které spojují různé způsoby dopravy do jedné aplikace a tím obyvatelům výrazně zjednodušují plánování cest i urychlují pohyb po městě. Města zase mohou těžit z koncentrace velkého množství dat o užívání dopravních prostředků a díky nim vylepšovat plánování městského provozu.

Města a firmy si těchto výhod již všimly a začaly vyvíjet dopravní platformy na různých stupních integrace jako například Citymapper, GoEuro, Google Maps nebo Moovel. Žádné z těchto platforem se však zatím nepodařilo stát se dominantním hráčem na trhu. Pokročilejší řešení sebou přináší větší rizika, ale i větší zisky a uživatelskou spokojenost.

„Cesta k úspěchu je dlouhá. Je třeba začít rychle, ale s menším řešením, které se bude později rozvíjet o nové funkcionality a dopravní prostředky,” radí Marcel Hominda z pražské kanceláře Arthur D. Little. “Nejdůležitějším pro správce integrovaných dopravních platforem i tu u nás v Praze, bude najít správnou rovnováhu mezi riziky a mírou nabídky pro zákazníka. Přílišné ručení za cizí dopravní prostředky a služby může být nebezpečné,“ dodává Hominda.

Plně integrovanou dopravní platformu si lze představit jako mobilní aplikaci používanou ve čtyřech krocích. V první fázi si uživatel zvolí preferované způsoby dopravy, tedy například automobil, městskou hromadnou dopravu, loď nebo třeba kolo. V další části je nutné zvolit začátek a konec cesty. Ve třetím kroku si lze zakoupit jízdenku na celou cestu a všechny dopravní prostředky, pokud je to potřeba. Poslední část aplikace pak slouží jako navigace.