Je BleskMobil 1. virtuál? Ne tak docela. Záleží na tom?

BleskMobil

BleskMobil Zdroj: BleskMobil

Všeobecné podmínky BleskMobilu ukazují celou pravdu. Je to jen marketingová slupka pro předplacenku od Telefóniky. Mělo by to uživateli vadit?

Příchod BleskMobilu na český trh, to byla velká věc. V našich končinách nevídaná – virtuální operátor s cenami, které trojice starých síťových operátorů nabídne jen u nejvyšších měsíčních tarifů. Se startem však operátor uveřejnil všeobecné obchodní podmínky a z nich plyne, že „virtuální operátor“ si může říkat jenom kvůli velké volnosti definice tohoto pojmu. Jinými slovy, míra autonomie je menší a závislost na Telefónice je větší, než jsme si dosud mysleli.

V článku 1.1 se dozvíme, že poskytovatelem služby je Telefónica Czech Republic, smlouvu člověk uzavírá taktéž s Telefónicou, jen služba je poskytována pod obchodním názvem „BleskMobil“ a nikoli O2. Ringier stojí stranou. Jinak řečeno, jde o předplacenou službu, kterou si s Telefónicou či O2 na první (ani na druhý) pohled nespojíte, ale vzpomeňte třeba na Go karty. Šlo rovněž o předplacenou službu s vlastní značkou a cílovou skupinou. Dnes tomu není jinak, akorát jde o čtenáře Blesku a zákazníky, kteří jsou naštvaní, že platí jedny z nejvyšších cen v Evropě a hledají někoho nového, kdo jim z kapes nevytáhne tolik peněz.

Dalším stěžejním faktem je, že Ringier není u ČTÚ evidován jako subjekt podnikající na trhu elektronických komunikací, což tuto společnost pasuje jen do role přeprodejce služeb - stará se o marketing a distribuci. Technickou stránku věci má pod palcem Telefónica.

Recenzi BleskMobilu na serveru Mobilmania si přečtěte zde:

Máme SIM od BleskMobilu: první zkušenosti

Na druhou stranu můžeme být rádi za cenový pokles. A pokud začnou zákazníci argumentovat cenou 2,50 Kč/min. u konkurence, mají v rukou trumf, který přinutí stávajícího poskytovatele služeb nabídnout nějakou tu podpultovku.

Virtuál, nevirtuál, hlavně že volám za 2,50 Kč

Otázkou samozřejmě zůstává postoj každého jednoho spotřebitele. Zajímá ho byznys na pozadí, nebo je pro něj hlavní cena služby? Z tohoto pohledu nezbývá, než BleskMobil uvítat. Na druhou stranu zastávám názor, že spíše než virtuální operátor je BleskMobil jen marketingový projekt Telefónicy a Ringieru. Podmínky této spolupráce jsou předmětem obchodního tajemství a jen tak se k nim nedostaneme.

Český telekomunikační úřad prohlásil, že BleskMobil je virtuální operátor, i když jeho uživatelé budou zákazníky Telefóniky. Uvedl to mluvčí František Malina s tím, že i přeprodejce telekomunikačních služeb spadá do definice virtuálního operátora.

Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho působí Ringier jako tzv. brand reseller. Telefónica si od něj značku pronajímá a o výnosy ze služby se obě firmy dělí. BLESKmobil tak nemusí být registrovaný u ČTÚ, stačí licence Telefóniky.

Jde o nejnižší formu virtuálního operátora na třídílné stupnici. „I takové řešení obchodní spolupráce na poskytování mobilních služeb, jako je BLESKmobil, je možné a není v rozporu se zákonem. Tento model virtuálního operátora je běžně využíván i v zahraničí. Je zřejmé, že tento model přináší pro koncové účastníky nižší ceny služeb, proto jej hodnotíme jako pozitivní krok,“ dodal Malina. ČTÚ zároveň očekává, že se objeví i další formy virtuálních operátorů.

Husák: O nové konkurenci nelze mluvit

Podle předsedy sněmovního podvýboru pro telekomunikace Jana Husáka BLESKmobil nepředstavuje novou konkurenci a jde jen o marketingový trik. „Snížení cen volání o polovinu, které avizuje BLESKmobil, není ani žádnou cenovou revolucí, ale jen celoevropský standard,“ uvedl.

Nezávislý odborník na telekomunikace Jiří Peterka rovněž BLESKmobil nepovažuje za skutečnou konkurenci. „Po zveřejnění jeho Všeobecných obchodních podmínek, které v mých očích staví jeho předchozí prezentace a deklarace do poněkud jiného světla, ho vnímám spíše jako prodlouženou ruku samotné Telefóniky. Jako někoho, kdo nemá dostatek prostoru na to, aby byl skutečnou konkurencí,“ podotkl.