K bojkotu Facebooku se přidává Microsoft i Volkswagen. Ford zastavil kampaně na všech sociálních sítích

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg Zdroj: Reuters

Microsoft, logo
Američané budou moci vypnout politickou reklamu na Facebooku
Mark Zuckerberg na bezpečnostní konferenci v Mnichově 15. února 2020
4
Fotogalerie

Seznam firem, které se připojily k bojkotu sociální sítě Facebook a zastavily tam své kampaně, se stále rozšiřuje a přibývají na něm další velká jména. V uplynulém dni dal Facebooku stopku mimo jiné Microsoft, Volkswagen či automobilka Ford. Akcie firmy během pondělního obchodování přesto dokázaly smazat své ranní ztráty.

Microsoft pozastavil reklamu na Facebooku a Instagramu, které sociální síti také patří, přinejmenším do konce srpna. Jako první na to upozornil server Axios, později to potvrdila sama technologická společnost. „Vzhledem k obavám, které jsme měli už v květnu, jsme pozastavili mediální výdaje na Facebooku a Instagramu v USA a následně jsme pozastavili celosvětové výdaje,“ napsal marketingový šéf Microsoftu Chris Capossela v interní komunikaci, ze které Axios cituje.

Capossela dále vysvětlil, že reklamy Microsoftu Facebook zobrazoval vedle „nevhodného obsahu“. Jako příklady takového obsahu uvedl „nenávistné komentáře, pornografii, teroristický obsah a podobně“, neupřesnil ale, zda se reklama Microsoftu zobrazovala právě vedle takových příspěvků.

I další firmy se bojkotem Facebooku snaží sociální síť přinutit, aby lépe filtrovala nenávistný obsah svých uživatelů.

Německý automobilový koncern, jehož součástí je rovněž česká Škoda Auto, prozatím pozastaví aktivity na Facebooku na jeden měsíc. „Prostředí falešných zpráv a nenávistných sdělení pro nás není přijatelné,“ prohlásil podle listu Handelsblatt mluvčí koncernu. 

Také americká automobilka Ford oznámila, že na následujících 30 dní pozastavuje reklamní kampaně, a to dokonce na všech sociálních sítích. Během této doby přehodnotí svou strategii prezentace v sociálních médiích. Stopku útratám na Facebooku a případně i na Instagramu dali v posledních hodinách i výrobce sportovního vybavení Adidas, jeho konkurent Puma nebo technologická firma HP.

K bojkotu Facebooku se přihlásilo už více než 160 firem, kromě výše zmíněných jsou mezi nimi jména jako Verizon Communications, Coca-Cola či Unilever. Podle údajů analytické společnosti Pathmatics ale až na výjimky nejde o společnosti patřící mezi stovku největších inzerentů na sociální síti.

Ředitel poradenské společnosti MKM Partners Rohit Kulkarni podle serveru Marketwatch ve zpravě pro klienty uvedl, že bojkot z tržeb Facebooku odmaže nanejvýš pět procent. Velká část reklamních příjmů sociální sítě totiž přichází od malých inzerentů a z mobilní reklamy. 

Z průzkumu Světové federace reklamních zadavatelů (WFA) vyplynulo, že výdaje na reklamu na sociálních sítích pozastaví kvůli nedostatečné regulaci nenávistných projevů téměř třetina velkých světových značek. Na průzkum upozornil list Financial Times. Členové WFA generují 90 procent světových výdajů na marketingovou komunikaci.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg slíbil, že se jeho společnost začne tomuto tématu více věnovat. Videa s citlivým nebo potenciálně urážejícím obsahem mají být více monitorována a opatřována dalšími bezpečnostními náležitostmi, uvedl mimo jiné. Podle expertů je ale zavádění účinných opatření během na dlouhou trať.

Akcie Facebooku se v závěru minulého týdne výrazně propadly; z hodnoty společnosti to za dva dny vymazalo 60 miliard dolarů. Během pondělního obchodování ale akcie navzdory ohlášenému odchodu dalších velkých jmen posilovaly o dvě procenta.