Lenovo ovládlo počítače, teď chce i servery

Lenovo

Lenovo

Lenovo si postupně upevňuje pozici největšího výrobce osobních počítačů na světě a zároveň s tím hodlá expandovat také v dalších oblastech. V domovské Číně se jí daří výrazně růst na trhu chytrých telefonů, kde se dotahuje na vedoucí Samsung, a uspět chce i s chytrými televizemi. Zatímco tyto dvě oblasti jsou v prvé řadě záležitostí čínského trhu a expanze přijde na řadu až v budoucnu, v případě další oblasti má firma, stejně jako u počítačů, globální choutky.

„Máme nemalé ambice rozrůst se v oblasti serverů,“ popisuje v rozhovoru pro E15.cz plány Lenova jeho viceprezident Vincent Fauquenot. Zatímco v současné době se celosvětový tržní podíl ambiciózní čínské společnosti na trhu serverů pohybuje na hodnotě kolem 3 procent, už do roku 2015 chce dosáhnout na procent 11 a více než milion prodaných kusů serverů. „Dlouhodobým plánem je získat jednu z vedoucích pozic,“ doplňuje Fauquenot.

Strategie dobývání těchto příček má být velice podobná té, kterou Lenovo zvolilo při odkupu počítačové divize od společnosti IBM. Čínská firma svojí taktiku nazývá jako „protect & attack – udržet a zaútočit“. Postupně dobývá trhy v jednotlivých zemích a na nich se pak snaží držet první příčku. Lenovo se díky tomu na krátko stalo celosvětovou jedničkou v prodeji počítačů a i když se podle posledních údajů Gartneru a IDC opět posunulo na druhou pozici za HP, brzy se nejspíše na vedoucí pozici vrátí.

Z Číny do světa. I díky EMC

Díky úspěšné strategii a rychlé expanzi se Lenovu daří každoročně navyšovat příjmy o zhruba 40 procent. Většinu z nich nicméně tvoří právě počítače a ve finančních výsledcích nejsou příjmy ze serverů vůbec uváděny.

Hlavním odbytištěm serverů Lenovo doposud byl především čínský trh, který má nyní sloužit jako hlavní odrazový bod. Firma už na něm ovládá více než 11 procent a během následujících let se na něm chce stát jedničkou, která předežene současnou konkurenci v podobě Dellu, IBM a HP. Lenovo v rámci globální expanze posiluje svá serverová výzkumná centra v Japonsku, Číně a Spojených státech. S ostatními hráči chce mimo jiné soupeřit i cenou a na pomoc si přizvalo společnost EMC, současného lídra na trhu se systémy pro ukládání dat.

„S EMC do sebe produktově vzájemně zapadáme,“ popisuje strategii Fauquenot. Obě společnosti vytvořily společný podnik LenovoEMC, který má operovat jako samostatná jednotka s tím, že většinu akcií v něm vlastní Číňané. Hospodaření LenovoEMC se nebude vykazovat ve finančních výsledcích žádné ze dvou partnerských firem a sloužit má především jako výtah Lenova a EMC k novým trhům a zákazníkům.

Lenovo a EMC jsou v oblasti technologií pro datová centra firmy, které se specializují pouze na jednu věc, tedy na servery, respektive úložné systémy. Konkurence kolem ale rychle buduje takzvaný complete stack, tedy kompletní nabídku serverů, storage systémů, sítí a softwaru, kterou pak prodávají zákazníkům jako jeden fungující celek. LenovoEMC tak může na tuto skutečnost reagovat.

Nově vytvořený podnik cílí především na menší a střední zákazníky (SMB), což je oblast, kde se profiluje zejména Dell. Právě s Dellem EMC dříve úzce spolupracovalo, když mu k jeho serverům dodávalo vlastní produkty pro ukládání dat. Americká společnost nicméně před 5 lety po návratu Michaella Della na post nejvyššího šéfa začala s budováním nové strategie a postupně si díky akvizicím firem EqualLogic a Compellent vybudovala vlastní storage portfolio.

Pro Dell toto spojení může znamenat problém především na čínském trhu, kde vidí prostor pro svůj největší růst. To ostatně vidí i EMC. Firma v Číně doposud prodala produkty za necelých 300 milionů dolarů, v drtivé většině případů ale šlo o produkty pro veliké korporace. Teď chce zamířit právě na SMB sféru, která se v asijské zemi mohutně rozrůstá.

Spolupráce za miliardy dolarů

„Partnerství s Lenovem pro nás představuje obrovskou příležitost rozšířit naši přítomnost v Číně,“ sdělil v oficiálním prohlášení výkonný šéf EMC Joe Tucci. Spolupráce nicméně má být výhodná oboustranně. Zatímco Lenovo bude nabízet produkty EMC zákazníkům v Číně a Američané budou moci využít strategický důležitý obchodní a dodavatelský řetězec, EMC zase Číňanům poskytne své podobné zázemí na jiných světových trzích.

„Značka EMC nám v prodeji serverů rozhodně může pomoci,“ tvrdí Fauquenot. LenovoEMC začalo se společnými prodeji a dalšími aktivitami v Číně, postupně ale rozvijící činnost také v dalších zemí, včetně střední a východní Evropy. Podle viceprezidenta Lenova je právě trh EMEA pro společnost velice zajímavý.

EMC už se dříve snažilo svůj byznys v Číně a dalších rozvojových zemích akcelerovat, podobně jako Lenovo na západních trzích. Analytici se shodují v tom, že ani jedna z firem v tomto snažení nebyla příliš úspěšná a že tato spolupráce situaci změní. „Během prvních několika let očekáváme, že hodnota tohoto strategického partnerství bude měřitelná v miliardách dolarů,“ uvedl například v rozhovoru pro deník Wall Street Journal výkonný šéf Lenova Yang Yuanqing.

Lenovo získá přístup k zákazníkům a zdrojům EMC a naopak.Lenovo získá přístup k zákazníkům a zdrojům EMC a naopak. | Jan Sedlak

Za ambicí Lenova rozšířit se do datových center stojí zejména pojištění si současného byznysu a práce na trhu s vyšší marží. Čínská firma sice stále věří v sílu počítačového trhu, ten se však postupně propadá a datová centra naopak sílí. Investice do nich rostou s potřebou odbavovat stále větší množství dat generovaných z mobilních zařízení.

Lenovo už v září loňského roku koupilo plně softwarovou společnost Stoneware, na jejíchž produktech zpřístupnilo svým firemním zákazníkům cloudové hostování jejich dat.

EMC do společného podniku vloží zejména aktiva divize Iomega, která vyvíjí úložné technologie NAS pro SMB sektor. K dispozici jsou desktopové, tower a rackové systémy o kapacitě až 48 TB a využíván je operační systém EMC LifeLine. Půjde o přímé rozšíření serverů Lenovo ThinkServer a pracovních stanic ThinkStation. Lenovo díky spojení serverů a firemních počítačů může nabízet podobnou kombinaci serverových a koncových zařízení, jaké nabízí Dell a HP.

Ono zaměření na menší a střední firmy by údajně nemělo ohrozit dosavadní silnou spolupráci EMC se síťovým obrem Cisco. EMC, Cisco a VMware společně vytvořily podnik VCE, který zákazníkům prodává produkt Vblock – spojení serverů a sítí USC od Cisca, storage systémů od EMC a virtualizačních a cloudových nástrojů od VMware. Vblock se nicméně profiluje jako high-end, zatímco Lenovo chce v datových centrech začínat spíše od spodu.

EMC se s 22 procenty na trhu daří držet první pozici v oblasti storage systémů a svůj podíl meziročně dokonce navyšuje. Akcie společnosti si v posledních 3 měsících připsaly růst 5,2 procenta a tržní hodnota se drží na 53 miliardách dolarů. Lenovo na hongkongské burze jen za poslední měsíc rostlo o téměř 13 procent, za rok pak o 37 procent.