Na trh míří elektrický vrtulník pro hubené piloty. Stát bude stejně jako nové Porsche 911

Vahana zvládne cca 70 km dlouhý let za 18 minut.

Vahana zvládne cca 70 km dlouhý let za 18 minut. Zdroj: Profimedia.cz

Na trh se dostalo osobní elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním
Na trh se dostalo osobní elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním
Na trh se dostalo osobní elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním
Na trh se dostalo osobní elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním
Na trh se dostalo osobní elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním
14 Fotogalerie
av

Další osobní elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním jde do prodeje. Vyvinula jej společnost zabývající se leteckou fotografií a výrobou dronů. Do výroby dronů a malých elektrických letadel pro přepravu lidí investuje stále více fire, ať už se jedná o malé hráče či giganty jako například Airbus.

Dron MC One, který unese člověka o hmotnosti do 90 kilogramů, stojí zhruba stejně jako nové Porsche 911. Na trh jej uvedla monacká společnost McClic. Ta uvádí, že se s ním může naučit létat kdokoli po deseti minutách výcviku. MC One v ceně 140 tisíc eur vydrží ve vzduchu na plný plyn až 15 minut a jeho maximální rychlost je 80 kilometrů za hodinu.

Na vývoj dronů, které jsou určeny k přepravě lidí, se v posledních letech zaměřuje stále více společností. Například společnost Jetson před rokem představila projekt Jetson ONE. Dron, který je určen pro lidskou posádku, má stát 90 tisíc dolarů a firma na něj již začala přijímat objednávky od zákazníků.

Firma Air EV nabízí stroj, který unese vedle pilota ještě jednoho pasažéra. Společnost slibuje, že její stroj s názvem Air One za 150 tisíc dolarů dokáže letět rychlostí až 250 kilometrů v hodině.

Jihokorejský Soul již před dvěma lety testoval futuristické taxi v podobě velkého dronu. Dvoumístné létající vozidlo uletělo 1,8 kilometru ve výšce 50 metrů. Jižní Korea má v tomto ohledu velké ambice. Dronové taxíky by tam podle plánů měly létat již v roce 2025. Korejské firmy chtějí postupně vyvinout dronové taxíky, které zvládnout létat rychlostí až 300 kilometrů v hodině ve výšce 100 metrů.

Podobnou vizi letecké lokální letecké dopravy načrtla v roce 2019 v Los Angeles také firma Alaka'i Technologies, která představila svůj stroj, pojmenovaný Skai. Z technického hlediska se jedná o hybrida, pohybujícího se na hranici mezi pilotovanými vrtulníky a autonomními drony. Zařízení má být schopno uletět vzdálenost až 480 kilometrů, přičemž maximální rychlost jeho pohybu je 190 kilometrů v hodině. Energii pro šest rotorů s vrtulemi zajišťují vodíkové palivové články.

Své místo mezi průkopníky velkých dronů pro lidské pasažéry má i francouzský Airbus, který již několik let pracuje na projektu Vahana Alpha, což má být jednomístný stroj s vertikálním startem a přistáním.

Vahana Alpha je vybavena osmi vrtulemi poháněnými elektřinou, umístěnými na čtyřech naklápěcích křídlech. Stroj by měl být schopen urazit na jedno nabití vzdálenost až 100 kilometrů. Orientaci a sledování okolního prostoru zajišťuje kromě několika kamer také radar.

S velkými drony pro přepravu osob experimentuje také zbrojní průmysl. Loni v listopadu testovalo britské námořnictvo v Portsmouthu létající stroj, který by mohl sloužit k evakuaci zraněných vojáků přímo z bojiště. Stroje by tak mohly pomoci být nasazeny například již ve válce na Ukrajině.

VIDEO: Představení projektu Skai

Video placeholder
• VTM.cz