Nekalým praktikám operátorů má být konec. Díky změně zákona

mobilní telefon, telefonování, telekomunikace

mobilní telefon, telefonování, telekomunikace

Mobilní operátoři by už v budoucnu neměli dávat pokuty za předčasné ukončení smlouvy nebo naopak prodlužovat smlouvu bez vědomí zákazníka. Zákazníci by také měli dostat úplné informace o službách. Počítá s tím novela telekomunikačního zákona, kterou navrhl místopředseda sněmovního Hospodářského výboru Jan Husák (TOP 09).

„Chci řešit nekalé praktiky stávajících mobilních operátorů, které uplatňují vůči zákazníkům i ostatním podnikatelům v oboru elektronických komunikací. Brání konkurenci na telekomunikačním trhu, a tím pádem také lepší kvalitě služeb a hlavně snížení cen pro zákazníky,“ uvedl Husák. Novelu by musela schválit Poslanecká sněmovna a následně i Senát.

Poslanecký návrh obsahuje zákaz automatického prodlužování smluv, kdy operátor o tomto prodloužení zákazníka vůbec neinformuje a smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. Znemožňuje také mobilním operátorům uzavírat či měnit smlouvy na mobilní služby, pokud zákazníkovi jednoznačně neposkytnou všechny informace.

Příliš složité zákaznické smlouvy i sankce vůči zákazníkům se nelíbí ani Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ). Ten už v dubnu vyzval operátory, aby ve smlouvách upravili deset nejvíce problematických oblastí. „ČTÚ v této souvislosti informoval asociaci mobilních operátorů, že pokud v rámci samoregulace podmínky neupraví, využije veškeré zákonné prostředky, aby dosáhl žádoucí úpravy smluvních podmínek,“ uvedl mluvčí ČTÚ František Malina.

Podle Husáka zneužívají operátoři svého dominantního postavení i vůči ostatním podnikatelům v telekomunikační branži. Česká republika je podle něj jedinou evropskou zemí, kde nepůsobí plnohodnotní virtuální operátoři. Důvodem je neochota mobilních operátorů vpustit nové firmy do svých sítí. Pokud novela projde, operátoři nebudou moci nesmyslně prodlužovat jednání a budou muset oznámit důvody, které vedly k odmítnutí dohody, dodal Husák.