Německé deníky bojují o přežití, některé prohrávají

Deník Frankfurter Rundschau vyhlásil insolvenci

Deník Frankfurter Rundschau vyhlásil insolvenci Zdroj: profimedia.cz

Tradičně rozsáhlý německý mediální trh prožívá kvůli úpadku tištěných médií krizi. Řada tištěných deníků bojuje o přežití. Posledním příkladem je hesenský list Frankfurter Rundschau, který dnes vyhlásil insolvenci.

Deník, jehož tradice sahá ke konci druhé světové války, je svým nákladem 118 tisíc kusů porovnatelný s českým Právem. Vydavatelství DuMont-Verlag se dlouhodobě prodělečný deník pokoušelo zachránit částečným sloučením redakcí s Berliner Zeitung, tato strategie ale nevedla k úspěchu.

S finančními potížemi se potýká i tisková agentura dapd. Ta vyhlásila insolvenci už na začátku října a v úterý oznámila, že propustí třetinu ze svých 300 zaměstnanců. Firma slíbila, že její nabídky pro novináře se personální škrty nedotknou. Nejvíce se totiž ušetří na „zeštíhlení na úrovni vedení“, uvedla agentura.

O uzavření se hovoří v případě deníku Financial Times Deutschland. Vydavatelství Gruner+Jahr chce o dalším osudu svého listu rozhodnout do 21. listopadu.

Podle poradenské společnosti Roland Berger klesl náklad německých tištěných médií mezi léty 1991 a 2011 o 30 procent. Stále více Němců stejně jako lidé jinde na světě vyhledává informace na internetu. „Tištěné produkty trpí už léta klesajícím dosahem mezi čtenáři a ubývají jim příjmy z reklamy,“ uvedl Alexander Mogg, partner Roland Berger.

Krize se týká především tištěných deníků. Zatímco prodejnost týdeníků se podle dat institutu IVW drží na přibližně stejné úrovni jako před deseti lety, prodej deníků se zas tejnou dobu snížil o více než šest milionů na 21,1 milionu kusů.

Přesto všechny tyto špatné zprávy si Mogg nemyslí, že tištěná média jsou odsouzena k zániku. „Vše ještě není ztraceno – za předpokladu, že vydavatelé budou připraveni v příštích letech zmodernizovat svou strategii a vnitřní strukturu a přehodnotí způsob, jakým vstupují na trh,“ vysvětlil. Jednou z možných cest je větší propojení tištěného, online a mobilního obsahu. Kromě toho by si média měla všímat zájmů svých čtenářů.

Online média ale tak jako tak nabývají na významu. Každodenní události sledují na internetu už tři čtvrtiny Němců, zatímco tištěné deníky četla v roce 2011 každý den polovina Němců. Pro srovnání - v roce 1984 si noviny každý den přečetlo 86 procent Němců. Mogg přesto věří v renesanci tištěných médií, v nichž dřímá „nevyužitý potenciál“.