Nomofobie, nová diagnóza dnešní doby | E15.cz

Nomofobie, nová diagnóza dnešní doby

oka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Kolik času denně strávíme sledováním obrazovek? Mo­bil, notebook, iPad, e-­book čtečka, televize, všechno se počítá. To číslo nejspíš bude děsivé. K tomu, abychom dokázali pojmenovat problém, ale nutně nepotřebujeme čísla. Někdy stačí pohled zvenčí, upozornění od přátel. Pak už je ale třeba jednat.

Svět internetu do našeho života zcela bezpochyby přinesl spoustu úžasných věcí. Bez přestání sleduje­me vývoj počasí, okamžitě víme, kdy nám jede vlak, a dokonce si přes telefon můžeme koupit i jízdenku. A ihned potom zkontrolovat stav svého účtu.

Pokud nám toto šetří čas a usnadňuje život, všechno je v nejlepším pořádku. Když už se však bez telefonu v ruce neobejdeme ani deset minut, vypadá to na závislost. Neobviňujme z ní ale telefon, notebook ani jiná zařízení. Na vině jsme pouze my.

Otravní s telefonem, nemožní bez něj

Ke známým závislostem na omamných látkách, nikotinu, cukru či k Američany vypiplané závislosti na sexu přibyl další problém. Závislost na (chytrém) mobilním telefo­nu. Říká se jí nomofobie (no mobile phobia) a projevuje se zejména nesoustředěností, ale někdy i nevolnostmi, když nemáme v ruce nebo alespoň v kapse telefon.

Prvním znamením toho, že už je náš vztah k telefonu za hranicí normálu, většinou bývají poznámky našich blízkých. Pokud nám opakovaně vyčítají, že telefon nedáme za žádnou cenu z ruky, pokud nám dávají najevo, že už je s tím štveme, nadešel čas dopřát si takový menší detox a pokusit se ještě na poslední chvíli vyklouznout ze spárů nomofobie.

Pozor na extrémy, žádný není správně

S odvykáním od telefonu je lepší začít postupně pomocí několi­ka jednoduchých úkonů. V žádném případě nejde o to přestat telefon používat úplně. Chceme se ale opět stát jeho pánem. „Spousta lidí, kterým pomáháme, se už zkusila odpojit na několik dní, ale náhlé vytržení z on­-line reality jim způsobilo stres, úzkosti nebo problémy v komunikaci. Je potřeba na to jít chytře a postupně,“ popisuje Karolína Preso­vá, zakladatelka a vedoucí projektu Replug me, který pomáhá lidem používat technologie zdravěji.

„Stanovte si on-­line bloky – chvíle, kdy odpovídáte na maily, zprávy a chodíte na sociální sítě. Naprostá většina věcí počká, i když se tak netváří. Výjimkou může být pracovní e­mail, ale ten zase končí pracovní dobou. Dalším dobrým zvykem je ukládat si doma telefon na stejné místo, třeba ke vchodu. Jednou za tři hodiny se podívejte, zda vás někdo neshání, o víkendu dvakrát denně. Úplně to stačí,“ sdílí tipy z praxe Karolína Preso­vá. Fungují i další – viz box.

Bez dat trénujeme mozek

Podle odborníků dokáže taková „komunikačně­in­formační dieta“ s psychikou člověka udělat pravé divy. Snižuje stres a zbavuje možné úzkosti, která ze stresu vyplývá. Nárůst naopak zaznamená naše bdělost a soustředění. Naučí nás oddělovat pracovní čas od volného. Tuto schopnost řada lidí pracujících v senior­ních nebo vyšších manažerských pozicích ztratila. A to je mnohdy začátek problémů. „Podstatné je také nadřazo­vat kvalitu informace nad její rychlost. Výzkumy ukazují, že čím více informací okolo nás je, tím více ztrácíme schopnost rozlišovat důležité od balastu,“ říká Karolína Presová z Replug me.

I v tom může odvykací kúra pomoci. Nedávný vý­zkum dokonce poukázal na to, že trávení příliš dlouhého času na internetu zhoršuje paměť. Mozek se zkrátka začne příliš spoléhat na to, že kdesi (na síti) existuje ne­vyčerpatelný zdroj informací a že není potřeba paměť zatěžovat.

À propos internet. Koho by bavil telefon bez připojení k internetu? Víceméně niko­ho, protože v ten okamžik z něj můžeme tak maximálně volat a posílat esemesky. Na konec, nebo vlastně na začá­tek seznamu kroků, jež nás zbaví závislosti na telefonu, můžeme připsat: Vypněte si prostě data. 

Tipy pro mobilní detox

• Když je něco důležité, volejte. Když to důležité není, nevolejte, nepište. Svět se bez této informace jistě obejde.

• A obráceně, vypněte si všechny notifikace. Uvidíte, že vědět v reálném čase o každém lajku na Instagramu vážně nepotřebujete.

• Kupte si budík. A hodinky. Budete trochu old school, ale v detoxu to krásně funguje. Ráno nebude telefon tím prvním, co uvidíte, přes den ho do ruky vezmete řádově méněkrát.

• Když se nudíte, sáhněte po časopisu, po knize, hrajte s dětmi slovní fotbal. Telefon není na hraní, přestože to výrobce skálopevně tvrdí.

Autor: oka

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.