Statistiky vytížení MHD v Praze nově. Přesuny cestujících pomohou sledovat jejich mobily

Nová vozdila v pražské hromadné dopravě mají být vybavena sčítači cestujících.

Nová vozdila v pražské hromadné dopravě mají být vybavena sčítači cestujících. Zdroj: Profimedia

Data mobilních operátorů zlepší plánování pražské hromadné dopravy.
Při sčítání cestujících v tramvajích při dopravních průzkumech pomáhají studenti. Nová vozidla na to už budou mít automatické sčítače.
Nová vozdila v pražské hromadné dopravě mají být vybavena sčítači cestujících.
4
Fotogalerie

Regionální organizátor pražské integrované dopravy (Ropid) vybral ve veřejné soutěži společnost, která mu za 28 milionů korun dodá software pro efektivnější plánování městské hromadné dopravy. Ostravská firma Kvados k tomu využije anonymizovaná data mobilních operátorů, kteří sledují pohyb lidí po Praze prostřednictvím jejich mobilních zařízení. Celkové náklady projektu činí 48 milionů korun, sdělil deníku E15 Ropid.

„Je to zcela nový typ informací, který nám přinese data o tom, odkud kam lidé cestují. To dosavadní přepravní průzkumy neumožňovaly,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Současná data o pohybu cestujících a vytíženosti spojů zaznamenávají brigádníci prostým „ručním“ sčítáním osob.

Nově poptávaná data o pohybu osob se stanou klíčovým podkladem při rozhodování, odkud kam povedou autobusové či tramvajové linky, jak nastavit jízdní řády nebo který typ vozidel pro dané různě vytížené linky použít. Ropid si od novinky slibuje také přírůstek cestujících a jejich vyšší spokojenost.

Ostravská firma Kvados systém vyvine, otestuje a dodá. První podklady a výsledky má dokončit na podzim příštího roku a reálně použitelné výstupy odevzdat v polovině roku 2022.

Brigádníci prozatím o práci nepřijdou. Ropid jejich daty v první fázi doplní údaje operátorů. „Plánování MHD již nebude závislé na náročné ruční práci sčítačů dopravy, jeho hlavním podkladem budou úplná a on-line data o pohybu obyvatelstva. Tím dosáhneme výrazně přesnějšího plánování,“ dodal Drápal. Hlavní rozdíl má spočívat také v objemu získaných dat.

Brigádníků, kteří sčítají cestující, zaměstnává Ropid kolem 25. Ročně jim vyplatí zhruba tři miliony korun, v průměru tedy deset tisíc na brigádníka měsíčně.

Výhledově by měly jejich práci nahradit jednak softwary využívající data operátorů, jednak automatické sčítače ve vozidlech. „To je ostatně požadavek na výbavu vozidel nově pořizovaných od letošního roku,“ připomněl Drápal.