Nový byznys na internetu: animovaní youtubeři vydělávají v Japonsku desítky milionů

Japonská Kizuna AI před několika měsíci předvedla kolekci pro módní společnost Valentino. Uskutečnila i dva živé koncerty na YouTube, TikToku, čínské Bilibili a VR platformě Oculus Venues. Na oslavě svých narozenin vystoupila s živou lidskou kapelou v tokijské hudební hale Zepp Haneda.

Japonská Kizuna AI před několika měsíci předvedla kolekci pro módní společnost Valentino. Uskutečnila i dva živé koncerty na YouTube, TikToku, čínské Bilibili a VR platformě Oculus Venues. Na oslavě svých narozenin vystoupila s živou lidskou kapelou v tokijské hudební hale Zepp Haneda. Zdroj: PRTimes

Japonská Kizuna AI před několika měsíci předvedla kolekci pro módní společnost Valentino. Uskutečnila i dva živé koncerty na YouTube, TikToku, čínské Bilibili a VR platformě Oculus Venues. Na oslavě svých narozenin vystoupila s živou lidskou kapelou v tokijské hudební hale Zepp Haneda.
Japonská Kizuna AI před několika měsíci předvedla kolekci pro módní společnost Valentino. Uskutečnila i dva živé koncerty na YouTube, TikToku, čínské Bilibili a VR platformě Oculus Venues. Na oslavě svých narozenin vystoupila s živou lidskou kapelou v tokijské hudební hale Zepp Haneda.
Japonská Kizuna AI před několika měsíci předvedla kolekci pro módní společnost Valentino. Uskutečnila i dva živé koncerty na YouTube, TikToku, čínské Bilibili a VR platformě Oculus Venues. Na oslavě svých narozenin vystoupila s živou lidskou kapelou v tokijské hudební hale Zepp Haneda.
4
Fotogalerie

Z Japonska se do celého světa šíří nový trend. Jsou jím virtuální youtubeři, neboli takzvaní „vtubeři". Jde o tvůrce videobsahu na internetu, kteří nenatáčejí sebe, ale svou virtuální animovanou podobu. Ti nejlepší si vydělají v přepočtu i desítky milionů korun. Zájem o spolupráci s nimi mají velké nadnárodní korporace jako Netflix či SoftBank.

Před koronavirovou pandemií byli vtubeři neznámou japonskou subkulturou. Ovšem právě díky přesunu veškeré zábavy do prostředí internetu se stali fenoménem šířícím se do celého světa. Nahrává tomu i obecná popularita japonské popkultury – za poslední rok a půl zaznamenaly styl anime a komixy manga rekordní zisky v Japonsku i zahraničí.

Nyní už se mezi virtuálními youtubery objevují i anglicky mluvící postavy a na trend reagují velké korporace. Svou vlastní vtuberku před několika měsíci představil například Netflix.

Japonská Kizuna AI, pravděpdobně nejpopulárnější vtuberka současnosti, před několika měsíci předvedla kolekci pro módní společnost Valentino. Uskutečnila i dva živé koncerty na youtube, TikToku, čínské Bilibili a VR platformě Oculus Venues. Na oslavě svých narozenin vystoupila s živou lidskou kapelou v tokijské hudební hale Zepp Haneda. Spolupracuje mimo jiné s telekomunikačním gigantem SoftBank a japonskou národní turistickou organizaci.

Nové formě videí na internetu nahrává především to, že se vytváření virtuálního obsahu stává čím dál levnějším. K natáčení dnes postačí i mobilní aplikace s vytvořenými animacemi a filtry, která zachytí pohyby a hlas. Vtubeři nahrávají videa, kde hrají počítačové hry či reagují na vtipy kolující po internetu. Zpravidla vysílají živě na platformách YouTube, Twitch, Bilibili a dalších.

Tvůrci jsou často zastupováni agenturami, nejznámější z nich je Hololive Production, která organizuje vystoupení vtuberů či vyrábí a prodává reklamní předměty. Na jejím financování se podílejí i institucionální investoři, například finanční společnost SMBC Venture Capital a Mizuho Capital.

Samotní vtubeři vydělávají stejně jako ostatní youtubeři na reklamách a také pomocí takzvaného Superchatu. Ten umožňuje zaplatit si zvýraznění vlastního komentáře v živém vysílání a tedy zvýšení šance, že si jej přečtou ostatní diváci i samotný vtuber. U běžného obsahu na YouTube není tato možnost tak používaná, přitom autorům videa přináší nemalé zisky. Placenými komentáři měsíčně ti nejlepší vydělají až tři a půl milionu korun. Cena jednoho komentáře se pohybuje kolem dvou set korun. Nejznámější vtuberka Kiryu Coco, která v červnu ukončila své působení, získala za rok a půl jen z komentářů přes 60 milionů korun.

Vtubeři již působí i v Evropě, ale zatím zde nejsou populární tak jako v Japonsku, počty odběratelů se na jejich kanálech pohybují v řádech tisíců. Ačkoli se trend dostal také do Česka, je tu v podstatě neznámý. Mezi průkopníky patří uživatel DarkPatrik, který se rozhodl stát vtuberem v listopadu minulého roku. Na české scéně podle něj aktuálně působí asi dvacet virtuálních tvůrců. „Nechtěl jsem se ukazovat veřejně na kameře,“ uvádí důvod, proč začal natáčet jako vtuber. Zda se tu tento trend uchytí, si zatím netroufá říct.