Obsah na rozdíl od sítí necenzurujeme. Hlídáme si ale jeho pravdivost, říká šéf Ecomailu

Jakub Stupka, spoluzakladatel Ecomailu

Jakub Stupka, spoluzakladatel Ecomailu Zdroj: Ecomail

Jakub Stupka, Ecomail
Lukáš Benzl (Mailhunt), Jakub Stupka (Ecomail), Jan Jelínek (Alensa), Lukáš Balek (Scuk.cz)
3
Fotogalerie

Tuzemskou marketing-mailingovou platformu Ecomail čeká zkouška světovým trhem. Donedávna ji využívaly hlavně e-shopy v Česku a na Slovensku, teď si ji zakladatelé Jakub Stupka a Jan Tlapák nechali přeložit do angličtiny a plánují s ní expandovat do celého světa. „Máme dnes pět tisíc klientů a měsíčně nám přibývá další stovka,“ popisuje dosavadní růst šéf platformy Jakub Stupka.

Máte vytipované zahraniční trhy, které by se mohly chytit hned?

Nepůjdeme cestou jednotlivých zemí. V Česku se nám osvědčila strategie napojení na nějakou jinou službu, což byl v našem případě Shoptet, největší česká e-shopová platforma. V případě, že provozovatelé mají jednoduchý způsob, jak propojit data ze svých e-shopů s newsletterem, rádi tuto možnost využívají. Podobný krok jsme teď učinili na globálním trhu, kde jsme se propojili s platformou Shopify, což je největší globální e-commerce platforma. 

Co soukromí dat? Je to pro vás a vaše klienty velká otázka?

Děláme všechno pro to, abychom dodržovali všechny zákony. Zároveň celkem přísně kontrolujeme, jestli klienti, kteří chtějí využívat Ecomail, mají všechno v souladu se zákonem. Jestli třeba nekoupili od někoho databázi.

Jak to poznáte?

Máme signály, podle kterých dokážeme rozpoznat, že databáze není posbírána v souladu s GDPR. Ve chvíli, kde se těch signálů nahromadí víc, prověřujeme konkrétní firmy.

Jaké přesně signály?

Může to být vyšší míra označení za spam nebo nepřiměřeně velké databáze. Většinou když se jedná o statisíce kontaktů, tak chceme znát jejich původ. 

Už se vám stalo, že by někdo z klientů měl takto koupenou databázi?

Jednou za čas se to stává, ale už je toho méně než dřív. Lidé se postupně učí, že to není legální, ale co je mnohem důležitější, že to nefunguje. Tu stejnou databázi před vámi koupily stovky, možná tisíce lidí, a ty kontakty v ní jsou zvyklé, že jim chodí spam ze všech stran. Vůbec vaši značku neznají, takže míra konverze je tam hodně nízká. Když porovnám s vlastní databází, ta naopak obsahuje kontakty na lidi, kteří v minulosti nakoupili ve vašem e-shopu a vědí, proč jim ten e-mail dorazil a že většinou obsah newsletteru souvisí s jejich zájmy. 

Takže v Česku existují firmy, které prodávají databáze?

Prodej databází není trestný. Trestné je ale její využití, například rozeslání hromadného e-mailu. Mnohokrát lidé mají pocit, že když si tu databázi koupili legálně, tak ji smějí i použít.

Jednu dobu to vypadalo, že maily se časem přestanou používat a veškerá komunikace a reklama přejde na sociální sítě...

Větu „e-mail je mrtvý“ jsem slyšel hodněkrát. Nic tomu ale zatím nenasvědčuje, ani nikdy nenasvědčovalo. Je pravda, že s nástupem sociálních sítí bylo najednou více možností, jak oslovit zákazníka. Výhodou mailingu ale zůstává, že se sami rozhodujete o tom, co s vlastní databází uděláte. Na Facebooku máte k dispozici jen možnosti, které vám umožňuje síť, a jste také závislí na tom, kolik to bude stát. A reklama na sociálních sítích je čím dál dražší. 

Sítě nemají monopol jen z hlediska reklamy, ale i z hlediska celkové dostupnosti informací. Cenzurujete někdy i obsah newsletterů?

Za osm let existence se nám stalo jen několikrát, že obsah byl tak závadný, že jsme ho odmítli posílat. Jednalo se buď o dezinformaci, nebo spam. Když jsme klienta vyzvali, aby doložil pravdivost informací, jež v newsletteru uvádí, neuměl to udělat a nadával nám do cenzury.

Takže nemáte pocit, že cenzurujete?

Nevnímám to jako cenzuru, je to jen pozastavení závadného obsahu. Cenzurujete, když si vybíráte jen ty informace, které vám vyhovují, a jiné blokujete. 

Promítla se do obsahu newsletterů pandemie?

Objevilo se více společností, které nabízely roušky a dezinfekce. Na ty jsme byli taky přísnější, hlavně pokud šlo o e-shopy, které předtím prodávaly něco jiného. Například měli jsme mezi klienty obchod se sklem, který se najednou přejmenoval na obchod s rouškami. Oslovili jsme jeho provozovatele a poradili jsme jim lepší způsob, jak proměnu uskutečnit. Jinak jsme negativní dopady pandemie moc nepocítili. Naopak jsme si potvrdili, že výdaje na mailing firmy osekávají jako jednu z posledních položek.