Od vysavačů k elektromobilům. Dyson bude v Singapuru vyrábět auta

Zakladatel společnosti James Dyson

Zakladatel společnosti James Dyson Zdroj: Dyson

Britský výrobce vysavačů Dyson potvrdil plány na výrobu elektromobilu. První továrna má vzniknout v Singapuru, uvedla společnost v tiskové zprávě. Firma už na začátku letošního roku avizovala, že investuje 200 milionů liber (5,86 miliard korun) do svého domovského areálu v Hullavingtonu a další 2,5 miliardy liber (73,2 miliard korun) vloží do vývoje nových technologií.

Společnost oznámila, že chce do roku 2020 vytvořit v Singapuru výrobní linku pro nový typ elektromobilu. Na jeho vývoji zatím ve firemním kampusu v britském Hullavingtonu pracuje tým 400 inženýrů. Svůj první model by chtěla firma dokončit do roku 2021. Půjde o výsledek dvoumiliardové snahy o expanzi na trh elektromobilů. Stavba továrny by podle něj měla začít letos v prosinci.

Singapur je s méně než šesti miliony obyvatel sám o sobě malým trhem, ale nabízí moderní technologie a silnou ochranu duševního vlastnictví, v níž je podle žebříčku Global Competitiveness Report 2017-2018 významně lepší než okolní státy. Země má navíc dohodu o volném obchodu s Čínou, která je pro elektromobily největším trhem.

„Nákladnost výroby v Singapuru je sice poměrně vysoká, stejně tak je ale silný tamní tah na branku v rozvoji a využívání pokročilých technologií. Je proto správným místem pro výrobu vysoce kvalitních strojů nabitých technologiemi, tedy i našeho elektrického vozidla,“ uvedl v sopise zaměstnancům šéf společnosti Jim Rowan.

Podle agentury Bloomberg bude Čína největším elektromobilovým trhem minimálně do roku 2040, kdy bude více než polovina globálně prodaných nových vozů na elektrický pohon a elektromobily budou tvořit třetinu světového vozového parku (559 milionů elektrických automobilů).

Britská firma Dyson má s prací v Singapuru dobré zkušenosti. Před 11 lety v zemi začínala s malým inženýrským týmem, který vyvinul úspěšné vysokorychlostní digitální elektromotory. Tamní továrna aktuálně zaměstnává 11 tisíc lidí.

Výroba automobilů se do Singapuru vrátí po dlouhé pauze. V roce 1941 v zemi otevřel továrnu Ford, ale v roce 1980 ji opět zavřel. Podle agentury Bloomberg je v současnosti Singapur jedním z nejdražších automobilových trhů. Například Toyota Corolla Altis je zde asi 4x dražší než stejný model ve Spojených státech.