Odšťavnovač za miliardy či anonymní sociální síť. Čtěte, které bizarní start-upy nepřežily rok 2017

Juicero

Juicero Zdroj: Profimedia

Jawbone
Yik Yak
Lily Robotics
Luxe
5
Fotogalerie

Start-upová scéna v Česku i ve světě stále zažívá rozmach, který žene technologický vývoj kupředu. Ne vždy se ale nápady vydaří - někdy jsou k nezdaru odsouzeny od začátku, jiné semele mocná ruka trhu. Podívejte se na firmy, pro jejichž investory byl letošní rok velmi černý.

Juicero

Jedním z nejslavnějších propadáků letošního roku je vynález odšťavňovače Juicero. Za čtyři sta dolarů (asi 8500 korun) dostali zájemci futuristicky vyhlížející stroj s připojením k WiFi. Celkem se výrobci podařilo od investorů vybrat 120 milionů dolarů (přes 2,5 miliardy korun), což může signalizovat obchodní veleúspěch.

Smrtící ranou projektu však byla naprostá uživatelská nepřívětivost. Zatímco do běžného odšťavňovače je možné použít téměř jakékoliv ovoce, Juicero džusy vyrábělo pouze ze speciálních sáčků, ve kterých byly již ovocné kousky připravené a nakrájené. Kvůli jejich vysoké ceně tak jedna sklenička ovocné šťávy vyšla si na 150 korun. Uživatelé si přitom stěžovali, že ovoce v sáčcích dorazilo často tak pomačkané, že z něj stačilo dostat šťávu ručně, připomíná server Buzzfeed.

Lily Robotics

Začátek letošního roku byl zároveň koncem ambiciózního projektu, který uchvátil statisíce technologických fanoušků po celém světě. Firma vešla ve známost videem, kde představuje svůj autonomní dron. Ten měl být schopný sám sledovat svého uživatele, kterého byl zároveň schopný natáčet. A to vše bez nutnosti jakéhokoliv ovládání ze strany uživatele.

Brzy však vyšlo najevo, že celé ukázkové video je jeden velký podvod a obdivovaný produkt ve skutečnosti neexistuje. Celý projekt nakonec skončil u soudu, který firmě nařídil, aby vrátila 34 milionů dolarů, které získala od zákazníků na předobjednávkách. O necelý rok později však někteří z nich na peníze stále čekají.

Yik Yak

Sociální sítě se pro mnohé vizionáře staly nástrojem, jak zbohatnout. Není tak divu, že snahy o vynález nějakého nového portálu neutuchají. Jedním z takových projektů byla aplikace Yik Yak. Ta nabízela vytváření virtuálních komunit podle toho, v jaké části světa se právě nacházíte. Propojovala tak lidi, kteří by jinak neměli problém se setkat v reálném životě.

Obrovské popularity dosáhla také díky míře anonymity, kterou nabízela svým uživatelům. Ty rekrutovala především z řad středoškolských a vysokoškolských studentů, kteří však Yik Yak začali využívat jako nástroj pro kyberšikanu.

Situaci ještě zveličila mnohá média, což se stalo začátkem konce celé aplikace. To nepochybně nepotěšilo investory, kteří do projektu vložili 70 milionů dolarů.

Luxe

Vize startupu Luxe měla usnadnit život řidičům osobních aut. Potřebujete vůz zaparkovat, umýt nebo natankovat? Přes aplikaci jste mohli kontaktovat zaměstnance na koloběžce, který se během několika minut o vše postaral.

Ani v tak technologiemi posedlém městě, jako je San Francisco, se však nápad nesetkal s úspěchem. I přesto, že od investorů projekt získal na provoz a další rozvoj 75 milionů dolarů, skončil nakonec v rukou automobilky Volvo.

Jawbone

Americký startup Jawbone patřil mezi jedny z prvních společností, které se zabývaly nositelnou elektronikou. Již v minulé dekádě firma získávala miliony dolarů od významných investorů, osudný se však firmě stal souboj s konkurencí. Kdysi slavná společnost, která měla na vrcholu své slávy hodnotu tři miliardy dolarů, letos postupně ukončila svou činnost.

Nápadům se meze nekladou
Že do startupového byznysu může vstoupit skutečně každý, dokazují některé příklady z minulosti. Pravděpodobně tím nejúsměvnějším je příběh společnosti Washboard. Ta sázela na to, že největším životním trápením Američanů je nedostatek čtvrťáků do pracích automatů. Za 27 dolarů zákazníkům zaslala balení 80 čtvrťáků, minci s nominální hodnotou 25 centů tedy prodávala za 33 centů. Rozhodně nebude překvapením, že se nápad s širším úspěchem nesetkal.

S trochu bizarní nápadem přitom nedávno přišla také technologická společnost Parrot. Zákazníkům, kterým příroda příliš neříká, nabídla asi za tři tisíce korun chytrý květináč. Ten hlídá, kolik světla, tepla a vody se rostlině v něm dostává, v případě jakéhokoliv nedostatku pak zašle SMS majiteli rostliny.