Po roce 2019 přijdou lepší časy, říká šéf Uberu

Šéf Uberu Dara Khosrowshahi.

Šéf Uberu Dara Khosrowshahi. Zdroj: ČTK

Šéf Uberu Dara Khosrowshahi.
Uber, ilustrační foto
Uber, ilustrační foto
Uber, ilustrační foto
5
Fotogalerie

Pro Uber má být rok 2019 bodem zvratu. Šéf společnosti Dara Khosrowshahi v rozhovoru pro CNBC řekl, že po tomto roce už by měly ztráty společnosti jenom klesat. „Je to náš záměr, ale nemůžeme nic garantovat,“ připustil v pátek Khosrowshahi.


Svou alternativní taxislužbu zároveň přirovnal k technologické firmě Amazon, která se už několik let pere o prvenství v závodě o nejhodnotnější firmu Spojených států a která byla v době svého vstupu na burzu také ve ztrátě. Podle CNBC se však charakter obou firem v době primární nabídky akcií liší. Uber je mnohem větší než tehdejší Amazon a zároveň už mu začíná zpomalovat růst příjmů.

Khosrowshahi si ovšem za svým příměrem stojí. „Je to férové srovnání, přichází jenom v horším čase, kvůli čemuž jde mnoho firem na burzu později,“ říká. „Jsme mnohem větší a vyspělejší. Ale když se podíváme na data, tak počet našich zákazníků roste ročně o 33 procent a počet transakcí dokonce o 36. Když už nyní dají zákazníci za službu ročně 50 miliard dolarů (částka, z které se následně odečítají výplaty řidičům, pozn. red.), je to vcelku neuvěřitelné,“ doplnil.

Primární nabídka akcií alternativní taxislužby Uber, která odstartovala v pátek, patřila mezi nejočekávanější v letošním roce. Výkon akcií v první den obchodování ale zklamal. Primární nabídka se podle serveru MarketWatch dokonce stala pátou nejhorší za posledních 24 let. Alespoň počítáme-li jednodenní výnos firmy s tržní kapitalizací nejméně deset miliard dolarů (229 miliard korun).

Akcie Uberu ukončily páteční obchodování poklesem o 7,6 procenta na ceně 41,57 dolaru. Tržní kapitalizace firmy tak podle firmy FactSet činila 69,71 miliard dolarů. Cena pro vstup na burzu byla stanovena na 45 dolarů za akcii

Uber byl založen v roce 2009. Firma v posledních dvou letech pod vedením nového ředitele investuje na nových trzích a z jiných, kde ztrácela miliony dolarů, se naopak stáhla. Loni příjmy firmy stouply o 42 procent na 11,3 miliardy dolarů. Před zdaněním, zaplacením úroků a odpisy však vykázala ztrátu 1,85 miliardy dolarů a ve ztrátě byla i v prvním čtvrtletí.