Pokud by se do počtu premiér započítaly české dokumenty, je pokles ještě výraznější. Loni mělo v tuzemských kinosálech premiéru 23 dokumentů v délce přesahující hodinu, letos to jsou zatím čtyři. Zástupci filmového průmyslu, které deník E15 oslovil, nechtěli až na výjimky pokles premiér českých filmů komentovat.
„Za Bioscop jsme nezaznamenali úbytek premiér s ohledem na jiné roky. Máme stále okolo tří premiér českých filmů ročně. Každopádně se točí méně filmů s ohledem na kvalitní a propracované scénáře a náměty, tím pádem se více zvažují investice do nových projektů,“ řekla Jana Šafářová, mluvčí společnosti, která loni uvedla do kin například nejnavštěvovanější film, pohádku Tři bratři od Jana Svěráka, a snímky Kandidát a Století Miroslava Zikmunda. Letos to byl například snímek inspirovaný životem Jana Saudka Fotograf a další.
Premiéry českých filmů |
V letošním roce mělo premiéru šest českých filmů. Potěšující zprávou pro jejich tvůrce bojující často s financováním je skutečnost, že se většina z nich dostala po prvním víkendu do čela návštěvnosti kin. Stalo se tak v případě snímků Fotograf, Babovřesky 3, Ghoul a tento víkend i filmu podle bestselleru Michala Viewegha Vybíjená.
K dalším premiérám patří dva díly kriminálního snímku inspirovaného děním kolem uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře Gangster Ka. O navázání na předchozí divácký zájem se bude snažit již pátý díl lidové komedie Kameňák. K nejočekávanějším dokumentům pak mimo jiné patří film o životě hudebníka Filipa Topola Takovej barevnej vocas letící komety.
Financování filmů provázejí spory |
---|
Část českých filmů přicházející nyní do kin žádala o podporu u fondu kinematografie před třemi lety, tedy v době, kdy fond již nedostával peníze z reklamy v České televizi, ale zároveň ještě neměl dvě procenta z reklamy, asi 150 milionů, od komerčních TV. Boj o granty se vyostřil v listopadu, kdy o peníze na výrobu žádalo 31 projektů v celkové výši přes čtvrt miliardy korun. Dotaci z rozdělovaných 25 milionů ale dostaly jen tři filmy, z toho 15 milionů šlo na jediný projekt Filipa Renče. |