Prima+ se pokusí překonat Voyo. V Česku vládne Netflix

Seriál Iveta byl jedním z prvních pořadů, které Nova vyrobila exkluzivně pro platformu Voyo.

Seriál Iveta byl jedním z prvních pořadů, které Nova vyrobila exkluzivně pro platformu Voyo. Zdroj: E15 koláž

Teprve čtvrtina českých domácností má k dispozici některou z placených streamovacích platforem, ve Spojených státech podíl dosahuje až 85 procent. Stále tak existuje výrazný potenciál pro stávající či nové platformy v Česku, které se mohou poprat o nové diváky. Nově se o to pokusí videotéka Prima+, zároveň na tuzemský trh brzy přijde další zahraniční konkurence.

V posledních třech letech se streamingové platformy naplno prosazují i v České republice, zejména mezi pandemickými roky 2020 a 2021 výrazně narostl počet Čechů, kteří si tyto služby začali předplácet. V současné době má alespoň jedno předplatné videoplatforem přes 25 procent domácností, což by mohlo znamenat, že přístup k některé z videoték by mělo mít kolem 2,6 milionu Čechů. Vyplývá to z výzkumu společnosti Nielsen Admosphere.

Nejvíce předplatitelů by měl mít dle měření Netflix, a to 20 procent z celkového počtu. Americká platforma nicméně pro český trh nespecifikuje přesný počet předplatitelů, čísla uvádí dle regionů – celkově jich má 231 milionů po celém světě. 

Druhé v pořadí je HBO Max se sedmi procenty a na třetím místě je platforma Voyo od TV Nova s pěti procenty. Ta jediná uvádí počet předplatitelů – nejaktuálnější údaj pochází z loňského října, kdy vedení televize specifikovalo, že Voyo si předplácí 400 tisíc lidí, což platí pro Česko i Slovensko.

Stále ale zbývá značná část domácností, které jsou věrné buď klasickým televizím, nebo pirátskému obsahu na internetu. Jak naznačují data ze Spojených států, kde si některou z videostreamovacích služeb předplácí až 85 procent domácností, prostor pro rozvoj tak zůstává výrazný.

Pravděpodobně se o něj poperou i české služby. Vedle Voya v minulých dnech oznámila své ambice i konkurenční Prima s platformou Prima+. Že myslí souboj o nové předplatitele vážně, vyplývá z prostředků, které do projektu online videotéky vloží. „Aktuálně je pro platformu Prima+ vyrobeno nebo se v těchto dnech vyrábí třináct prémiových seriálů a dalších dvacet osm projektů plánujeme realizovat v blízké budoucnosti. V horizontu nejbližších tří let plánujeme investici v řádu více než jedné miliardy korun, jedná se o naši dosud největší investici do seriálové tvorby,“ uvedl generální ředitel skupiny Prima Marek Singer. 

Odběr Technoverse Newsletteru, který do e-mailových schránek chodí každé úterý dopoledne, si můžete nastavit zde. Součástí plné verze newsletteru je také jeden odemčený článek z PREMIUM+ a tipy na trendy ze zahraničních webů. 

Chcete na obsah newsletteru reagovat? Napište mi na e-mail: filip.zelenka@cncenter.cz

V praxi to tak znamená, že Prima+ nabídne o něco více obsahu pouze pro online videotéku než Voyo. „Jen pro letošní rok máme na Voyo, kromě premiérových dílů Ordinace v růžové zahradě 2, pět nových projektů pod produkční značkou Voyo Originál,“ uvedla Lucie Oravčíková, která na Nově řídí rozvoj online nabídky. Ačkoliv má tak Nova před Primou v online prostoru náskok, nemusí to trvat věčně. Podobně tomu bylo také v případě podílu diváků sledujících živé vysílání v televizi, kde Prima v loňském roce Novu poprvé překonala.

Obě služby se ovšem budou muset vypořádat se zahraniční konkurencí. Zřejmě nejdravějším hráčem je v současné době Disney+, které po necelém roce na českém trhu dosahuje dle Nielsen Admosphere pěti procent, tedy stejného podílu, jaký má Voyo. Agresivní kampaň Disney+ a sázka na vlastní obsah se tak americké službě zřejmě vyplatily.

Nejde přitom ovšem jen o stávající služby, které již na trhu jsou. Už příští týden by do Česka měla vstoupit služba SkyShowtime. Je tak jasné, že v následujících letech se v Česku platformy střetnou o zákazníka, na čemž by měl ve výsledku vydělat právě divák. 

ChatGPT má 100 milionů uživatelů. Internetový fenomén posledních měsíců, konverzační umělá inteligence ChatGPT od organizace OpenAI, nasbírala za dva měsíce od svého spuštění přes 100 milionů uživatelů. Podle odborníků by to mohl být nejrychlejší nárůst uživatelů v prostředí jedné aplikace či stránky v historii internetu. Například sociální síti TikTok trvalo devět měsíců, než se na tento počet uživatelů dostala. 

Google investoval do Anthropicu. Technologický obr Google vložil 400 milionů dolarů do startupu Anthropic, který se zaměřuje na umělou inteligenci a založili ho před dvěma lety lidé spojení s organizací OpenAI. Jde o odpověď na úspěch konverzačního nástroje ChatGPT od OpenAI, do kterého investoval i Microsoft. 

Propad prodejů smartphonů. Takový propad trh s chytrými telefony dosud nezaznamenal. V posledním čtvrtletí loňského roku se jejich export propadl o více než 18 procent, celkově jich bylo k obchodníkům loni vypraveno meziročně o 11 procent méně. Největší propad zaznamenala čínská značka Xiaomi, meziročně o 26 procent, naopak americký Apple pocítil nejmenší pokles, konkrétně o 14,9 procenta.

Zakladatel Spotify se vhrnul na zdravotnictví. Daniel Ek, který změnil hudební průmysl, když založil Spotify, se nově zaměřil na zdravotnictví. Založil startup Neko Health, který se zaměřuje na hodnocení a analýzu zdravotních problémů na základě skenu ze 70 senzorů.