Propad tržeb a masivní dluhy. Strádající Twitter mohou zachránit maržové půjčky kryté Teslou

Společnost Twitter trápí po změně majitele dluhy. Vyřešit je mohou maržové půjčky kryté cennými papíry Tesly.

Společnost Twitter trápí po změně majitele dluhy. Vyřešit je mohou maržové půjčky kryté cennými papíry Tesly. Zdroj: Reuters

Americká společnost Twitter bojuje po svém převzetí miliardářem Elonem Muskem s vysokými dluhy, které ještě prohlubuje současná ekonomická situace ve Spojených státech. Provozovateli známé sociální sítě dokonce hrozí bankrot. Muskovi bankéři nyní hledají způsob, jak závazek ve výši třinácti miliard dolarů, tedy více než 300 miliard korun, zmírnit. Jednou z možností jsou maržové půjčky kryté akciemi Tesly. 

Nejbohatší muž světa letos odkoupil Twitter za 44 miliard dolarů. V rámci této transakce nicméně zatížil společnost třináctimiliardovým dluhem. Navíc v době, kdy americká centrální banka Fed rychle zvyšuje úrokové sazby. „Pokud se nynější struktura dluhu nezmění, Twitter bude čelit ročním úrokovým nákladům v hodnotě 1,2 miliardy dolarů. To je víc peněz, než kolik firma utržila za celý rok 2021,“ upozorňuje agentura Bloomberg

Bankovní skupina vedená společností Morgan Stanley a Muskovi finanční poradci proto podle Bloombergu v těchto dnech zvažují, že část závazku nahradí zmiňovanými maržovými půjčkami. Ty by měly mnohem nižší úrokovou sazbu než nezajištěný dluh Twitteru. Ve hře jsou ale i jiné varianty a žádné rozhodnutí dosud nepadlo. Twitter ani Tesla se k probíhajícím diskuzím nevyjadřují. 

Video placeholde
ELON MUSK • Videohub

Banky byly nuceny po zhoršení situace na úvěrových trzích a bouřlivém začátku Muskovy vlády nad sociální sítí financovat celý závazek vlastními prostředky, což komplikuje syndikaci dluhu institucionálním investorům. Každopádně se neočekává, že se bankovní domy pokusí převést jakoukoliv část dluhu na institucionální investory před začátkem roku 2023, kdy by se mělo ukázat, jak Muskem provedené změny ovlivnily fungování společnosti.  

Šéf Tesly převzal kontrolu nad Twitterem na konci října a okamžitě propustil jeho vedoucí pracovníky včetně výkonného ředitele Paraga Agrawala. Firmu následně opustily stovky zaměstnanců. Daleko větší problém však pro hospodaření Twitteru představuje odchod významných inzerentů, kteří se obávají, že nový majitel uvolní pravidla pro regulaci obsahu a nebude na síti dostatečně potírat dezinformace a projevy nenávisti.

Reklamu na Twitteru již pozastavila například největší americká automobilka General Motors, letecká společnost United Airlines nebo potravinářský gigant General Mills. Musk dříve uvedl, že společnost tím přichází až o čtyři miliony dolarů denně. „Jako internetová firma závislá na příjmech z reklamy si zahráváte s katastrofou,“ vzkázal Twitteru uznávaný profesor financí z Newyorské univerzity Aswath Damodaran.   

Americký deník The Wall Street Journal připomíná, že Twitter navzdory své popularitě mezi politiky, celebritami a novináři nikdy nebyl finančně prosperujícím podnikem. Za minulou dekádu skončil osmkrát ve ztrátě a na roční zisk dosáhl naposledy v roce 2019. Pokud se mu nepodaří co nejdříve vyřešit financování obřího dluhu a nezastaví současný propad tržeb, může klidně vyhlásit bankrot, což potvrdil i samotný Musk.   

Miliardář se proto usilovně snaží najít nový byznys model, kterým by příjmy sociální sítě nakopl, například zavedením předplatného pro takzvané ověřené uživatelské účty, označené modrou ikonou. Analytik společnosti Jefferies Group Brent Thill je přesvědčen, že se mnozí inzerenti na platformu nakonec vrátí. „Může to ovšem zabrat několik měsíců,“ myslí si Thill.