Reportáží ČT o protiromském pochodu se bude zabývat Rada ČT | E15.cz

Reportáží ČT o protiromském pochodu se bude zabývat Rada ČT

Reportáží ČT o protiromském pochodu se bude zabývat Rada ČT
Extremisté v Ostravě se pokusili změnit trasu pochodu, policie jim v tom zabránila
• 
ZDROJ: čtk

duk

Reportáží České televize ze 24. srpna letošního roku o protiromském pochodu v Ostravě, obsahující kontroverzní vyjádření sociologa Jiřího Siostrzonka, se bude zabývat i Rada ČT, která je kontrolním orgánem veřejnoprávní televize. Důvodem je stížnost na generálního ředitele ČT Petra Dvořáka, kterou sepsal jeden z členů rady Radek Mezuláník.

Mezuláník tak učinil kvůli podezření, zda ČT reportáží odvysílanou v pořadu Události v regionech od 18:00 hodin neporušila zákon, konkrétně povinnost poskytovat objektivní a vyvážené zpravodajství a nezařazovat pořady, které by podněcovaly nenávist vůči menšinám. Stížnost sepsal na základě otevřeného dopisu Radě ČT vypracovaného dokumentaristkou Apolenou Rychlíkovou. Dopis, který si na reportáž a Siostrzonkova vyjádření stěžuje, podepsalo na čtyři sta lidí včetně umělců, studentů, sociologů či politiků Strany zelených.

Předseda Rady ČT Milan Uhde deníku E15 řekl, že problém považuje za velmi závažný, a proto je nutné se na jeho projednání svědomitě připravit. Členům rady proto již byla zaslána internetová adresa na stránkách ČT, kde si mohou dotyčnou reportáž sami prohlédnout. K dispozici mají také otevřený dopis radě i Mezuláníkovu stížnost. „Předpokládám, že si to všichni členové prostudují a buď 11. září na zasedání rady v Brně nebo 25. září v Praze se tím budeme zabývat a zaujmeme hlasováním stanovisko,“ uvedl Uhde. Zároveň Uhde požádal šéfa České televize, případně redakci zpravodajství, aby se k reportáži rovněž pro radu vyjádřili.

Siostrzonek sám v reportáži své vystoupení uvedl slovy, že jeho vyjádření nebude příliš politicky korektní. Mimo jiné pak uvedl: „Víte, když slyšíte takové ty politicky korektní řeči Kocába a spol., že prostě je to nefér a podobně, když se jich zeptáte, kdo z nich by bydlel například v panelovém domě, který je obydlen romskými obyvateli, tak bych chtěl vidět, kdo by to ve skutečnosti udělal. A to je ta nepravda, to je ta faleš, na kterou si hrajeme a bohužel se to vrací proti nám.“

Signatáři dopisu míní, že není možné takto vlastně legitimizovat počínání lidí, kteří jasně narušují demokratický ráz České republiky a otevřeně se snaží o likvidaci určité skupiny jejích obyvatel. „Proto i výběr odborníků musí odpovídat demokratickému charakteru média a jeho hodnotám,“ píše se v dopise.

Podle Mezuláníka existuje i důvodné podezření z porušení pasáže zákona, podle které je „provozovatel vysílání povinen nezařazovat do programů pořady, které mohou utvrzovat stereotypní předsudky týkající se etnických, náboženských nebo rasových menšin.“ Mezuláník, který je častým kritikem vedení České televize, i signatáři otevřeného dopisu se také domnívají, že autoři reportáže selhali i proto, že redaktorka měla vůči Siostrzonkovým výrokům sehrát roli kvalifikovaného oponenta, což neučinila.

O stížnosti je Česká televize podle její mluvčí Alžběty Plívové v tuto chvíli informována pouze z médií, a s vyjádřením tak vyčká na její oficiální doručení. „Generální ředitel ČT si vyžádá vyjádření ostravské redakce zpravodajství a je připraven celou záležitost projednat na zasedání Etického panelu ČT 9. září i na setkání Rady ČT,“ uvedla na dotaz deníku E15 Plívová.

Autor: duk
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!