Sony čeká obří ztrátu. Vsadí na nové produkty?

Sony

Sony Zdroj: profimedia.cz

Japonská Sony více než zdvojnásobila odhad ztráty za loňský rok. Firma oznámila, že za fiskální rok do konce března 2012 čeká rekordní ztrátu 520 miliard jenů (121 miliardy korun). V únoru přitom počítala se ztrátou jen 220 miliard jenů. Za vyšší ztrátou mají být hlavně dodatečné daňové výdaje. Ztrátové hospodaření už si vybírá daň – Sony podle listu Nikkei propustí až 10 tisíc zaměstnanců, což je kolem šesti procent globální pracovní síly. Firma spoléhá na oživení, které má přinést nový šéf.

Sony vykáže ztrátu už čtvrtým rokem za sebou. Japonská firma se dlouhodobě potýká se slabým prodejem televizorů, silným jenem. Na hospodaření mělo loni dopad i přerušení výroby kvůli povodním v Thajsku.

Za vysokým nárůstem loňské ztráty je ale podle firmy zaúčtování dodatečných daňových výdajů ve výši 300 miliard jenů. Sony musí přecenit daňové úlevy v USA, které pravděpodobně nebudou kvůli ztrátovému hospodaření několik let za sebou využity, napsala agentura Reuters.

Sony ale současně v prohlášení potvrdila, že v letošním roce počítá s návratem k provoznímu zisku. Očekává ho ve výši 180 miliard jenů. Za loňský rok odhaduje provozní ztrátu na 95 miliard jenů.

Satoshi Yuzaki z Takagi Securities ale pro server Bloomberg uvedl, že trh je ohledně výhledu Sony v příštích třech až pěti letech zatím značně skeptický.

Medicínské přístroje nebo smartphony: nová cesta Sony?

Naděje na oživení hospodaření Sony jsou vkládány do nového šéfa firmy Kazua Hiraie. Ten se funkce ujal tento měsíc a dal najevo, že nebude váhat, pokud bude potřeba se zbavit některých aktivit, které nebudou konkurenceschopné. Hirai působí ve firmě již dlouhou dobu a podařilo se mu například oživit herní divizi s její konzolou PlayStation prostřednictvím masivních škrtů.

Nově Hirai slíbil, že vrátí problémovou televizní divizi zpátky na nohy do dvou let. Divize za posledních deset let utrpěla ztrátu deset miliard dolarů. Sony podobně jako další japonské firmy Sharp nebo Panasonic prohrává s korejskou konkurencí, Samsungu i LG se daří udržet televizní divizi v zisku. Televizní byznys ohrožují i alternativní produkty jako jsou chytré telefony nebo tablety.

Hirai zmínil, že by se Sony mohla více zaměřit na vývoj moderních medicínských zařízení. Tato divize je nejziskovější například u firmy Olympus, která je u běžných spotřebitelů známé spíš díky digitálním fotoaparátům.

Sony se také nedávno dohodla, že odkoupí od Ericssonu jeho polovinu ve společném podniku na výrobu mobilních telefonů a zaútočí na trh s chytrými telefony, který nyní ovládají Apple a Samsung.