Spotify vytáhlo do boje proti robotickým posluchačům. Smazalo tisíce skladeb

Služba Spotify se potýká s robotickými autory písní i falešnými posluchači.

Služba Spotify se potýká s robotickými autory písní i falešnými posluchači. Zdroj: Reuters

Spoluzakladatel a šéf Spotify Daniel Ek
2
Fotogalerie

Švédská streamovací služba Spotify smazala desítky tisíc písní, které na platformu nahrál americký startup Boomy. Společnost má podezření, že u těchto skladeb docházelo k umělému zvyšování jejich poslechovosti pomocí internetových botů vydávajících se za skutečné posluchače. Spotify se podle deníku Financial Times celkově chystá důrazněji zakročit proti obsahu vytvářenému umělou inteligencí, jež v posledních měsících masově zaplavuje všechny streamovací aplikace. 

„Umělé streamování je dlouhodobý problém v celém odvětví, na jehož odstranění se Spotify snaží pracovat,“ uvedla v prohlášení švédská společnost. Šéf a spoluzakladatel Boomy Alex Mitchell odmítl, že by jeho firma byla za podvodné praktiky odpovědná. „Jsme kategoricky proti jakémukoli typu manipulace či umělého streamování. Aktuálně spolupracujeme s našimi partnery na vyřešení tohoto problému,“ řekl Mitchell. Obě firmy v tuto chvíli jednají o osudu zmrazeného katalogu. Spotify nicméně o víkendu povolil Boomy nahrávat na platformu nové skladby.   

Startup Boomy, založený v roce 2018 v Kalifornii, umožňuje svým uživatelům generovat vlastní písně za pomoci umělé inteligence. Na těchto dílech pak mohou vydělávat prostřednictvím platforem, jako je Spotify, přičemž výše odměny závisí na počtu posluchačů, kteří si skladbu poslechnou. Boomy tvrdí, že jeho uživatelé již takto „složili“ přes čtrnáct milionů nových skladeb.

Využívání umělé inteligence k vytváření autorského obsahu nicméně v poslední době čelí rozsáhlé kritice, zejména ze strany velkých hudebních vydavatelství. Ta obviňují moderní technologie nejen z umělého zvyšování dosahu, ale také z krádeže duševního vlastnictví. Například americká nahrávací společnost Universal Music Group v dubnu vyzvala provozovatele hudebních streamovacích služeb včetně Applu a Spotify, aby ze svých nabídek odstranili všechny melodie a texty písní, na něž Universal vlastní autorská práva.

Námitky Universal Music Group, které ovládá přibližně třetinu globálního hudebního trhu a vydává písně řady hvězd od Eltona Johna až po Taylor Swift, jsou podle všeho namístě. Na online platformách se denně objevují tisíce počítačem zkomponovaných písní, které věrně napodobují tvorbu slavných interpretů. Třeba před dvěma týdny obletěla internet skladba „Heart On My Sleeve“, kterou složily a nazpívaly digitální kopie kanadských zpěváků Drakea a The Weeknda. Jen na YouTube má videoklip skoro čtvrt milionu zhlédnutí. 

Píseň Heart On My Sleeve od zpěváků Drakea a The Weeknda ve skutečnosti složil počítač:

Také spoluzakladatel a výkonný ředitel Spotify Daniel Ek se nedávno pozastavil nad tím, jak rychle se umělá inteligence vyvíjí. „Nemyslím si, že jsem někdy v technologickém sektoru viděl něco podobného,“ řekl Ek podle Financial Times. Google dokonce odložil spuštění svého nového produktu MusicLM, nástroje, jenž dokáže složit hudbu na základě textového zadání, právě kvůli obavám ze sporů o autorská práva. 

Prudký rozmach umělé inteligence se nedotýká jenom hudebního průmyslu, ale hraje rovněž výraznou roli třeba v probíhající stávce hollywoodských scenáristů. Autoři filmových příběhů nechtějí, aby jejich staré práce byly využívány programy AI k sestavování nových scénářů, a požadují po studiích záruky, že náplní jejich práce v budoucnu nebude pouze editace takto vygenerovaných textů. 

V Evropské unii by měl používání AI nástrojů regulovat připravovaný zákon o umělé inteligenci (AI Act), o jehož finální podobě má ve čtvrtek znovu hlasovat Evropský parlament. Ten má ovšem řešit především takzvané vysoce rizikové způsoby využití umělé inteligence, kde hrozí potenciálně nejzásadnější újma. „Jedná se například o systémy zasahující do občanských svobod či zákaznických práv včetně programů pro policejní práci, pro přijímání nových zaměstnanců či spravování sociálních sítí. Nástroje pro vytváření umění tedy pravděpodobně do této kategorie spadat nebudou,“ myslí si Karel Machačka z advokátní kanceláře Kučera & Associates.