T-Mobilu klesají tržby a odcházejí zákazníci

T-Mobile

T-Mobile Zdroj: Anna Vackova, E15

Český T-Mobile hlásí špatná čísla. Operátorovi s největším počtem klientů v Česku klesly v pololetí tržby o téměř devět procent na 13,4 miliardy korun a počet zákazníků se se snížil o 39 tisíc na 5,43 milionu. Například konkurenční Telefónice tržby také klesly, ale počet zákazníků se jí zvýšil, podobně jako Vodafonu.

Nejvíc se na poklesu příjmů T-Mobilu projevil nižší průměrný výnos na zákazníka, který klesl o 40 korun na 381 korun měsíčně.

„Dosažené výsledky věrně zrcadlí podmínky českého trhu. Zákazníci aktivně optimalizují své tarify a učí se využívat nové služby. Jejich ceny trvale klesají, což se logicky odráží i na tržbách a dalších finančních ukazatelích,“ komentoval výsledky T-Mobilu generální ředitel firmy Milan Vašina.

Tržby za mobilní služby operátorovi klesly o desetinu na 12,4 miliardy korun a provozní zisk EBITDA se snížil o pět procent na 6,7 miliardy korun. Zvýšil se ale podíl nehlasových služeb na tržbách, který dosáhl 24 procent. Loni to bylo 23 procent.

Přes celkový pokles klientů se T-Mobilu podařilo zvýšit počet lukrativnějších tarifních zákazníků o tři procenta na 2,82 milionu, tedy 52 procent z celkového počtu. Hlavním faktorem, který přispívá k vyšší oblibě tarifních programů, je široká nabídka integrovaných služeb a jejich výhodné podmínky a možnost zajímavého balíčkování.

Příliv nových klientů zpomaluje

Také konkurenční Telefónice klesly v pololetí tržby z mobilních služeb téměř o desetinu - na 12,93 miliardy korun. Počet mobilních zákazníků se jí ale zvýšil o půl procenta na 4,87 milionu. Počet smluvních zákazníků přitom vzrostl meziročně o šest procent na 2,96 milionu, naopak počet uživatelů předplacených karet se snížil o sedm procent na 1,91 milionu. Průměrný měsíční výnos na zákazníka Telefónice klesl o devět procent na 426,4 korun.

Vodafone, který finanční výsledky nesděluje, zvýšil v pololetí počet klientů meziročně o 190 tisíc na 3,23 milionu. Podíl tarifních byl 55 procent proti loňským 53,5 procenta.

Poklesy nebo přírůstky zákazníků jsou ale u operátorů v poslední době jen malé, upozorňuje redaktor serveru MobilMania.cz Jan Láska.

„Trh je nasycen a dochází pouze k přelévání klientů mezi jednotlivými operátory. Impulsem bývají nejčastěji cenově výhodnější nabídky služeb nebo různé kombinované balíčky. Konvergence služeb směřuje k jejich většímu využívání (rostou počty provolaných minut a objemy přenesených dat), na tržbách se to však podepisuje spíše negativně,“ uvedl Láska.

Zákazníci se přesouvají na paušály

Za nižšími příjmy operátorů je hlavně tlak zákazníků na snižování cen za nabízené služby. Telefónica pak vedle silné konkurence jmenovala za hlavní důvody poklesu tržeb v segmentu mimo jiné povinné snížení propojovacích poplatků mezi operátory, pokles cen za roaming a vyšší počet klientů využívajících neomezené paušální tarify.

„Jednoznačným trendem u všech operátorů je přesun zákazníků od předplacených karet na paušální služby. To se promítlo také do posledních výsledků T-Mobilu, který jako operátor s nejvíce klienty v Česku má nejvyšší podíl předplacenkářů. Do budoucna můžeme očekávat další migraci na paušální tarify a není vyloučen další pokles tržeb, mimo jiné i v souvislosti s pokračujícími regulatorními opatřeními,“ analyzuje pohyby na trhu mobilních služeb Láska.