The Game: Češi chtějí naučit svět randit přes mobily

Každý den nový kontakt. Za příplatek i více.

Každý den nový kontakt. Za příplatek i více. Zdroj: Jan Sedlak

E15.cz ze San Francisca: V letošním roce jenom ve Spojených státech funguje kolem 1500 internetových seznamek, tento byznys tam zaměstnává více než 7 tisíc lidí a letos by měl vygenerovat příjmy přesahující 2 miliardy dolarů. Zdá se, že pro další zájemce už tu není místo. Tým mladých Čechů však věří, že i přes to se svým novým mobilním projektem The Game mohou ve světě online seznamování uspět.

„Když jsem přijel do Ameriky, začal jsem zkoušet různé seznamky na internetu,“ vypráví v parku v centru San Francisca o počátcích The Game jeho zakladatel David Semerád. K vytvoření aplikace ho vedl zájem o celý „randící“ byznys. „Po prozkoumání mnoha služeb jsem zjistil, že jsou si všechny hrozně moc podobné,“ říká v rozhovoru pro E15.cz. „Nutí vás vyplňovat spousty otázek, mají nepřehledné a strojově řazené katalogy a neustále je nutné ostatní uživatele spamovat s těmi samými otázkami.“

Letmý pohled na vůbec nejoblíbenější internetovou seznamku ve Státech dává Semerádovi za pravdu – při registraci na Match.com je nutné vyplnit kolem 60 otázek a uživatel je následně předhozen záplavě uživatelů, u kterých vůbec není jisté, že mu na jeho dotazy odpoví. David Semerád se proto rozhodl zmobilizovat svůj tým a přijít se seznamkou, která bude maximálně jednoduchá, zábavná, bude lámat bariéry a počáteční ostychy při seznamování a hlavně bude dostupná pouze a jedině na chytrých telefonech, podobně jako třeba Instagram. „Všechny překážky u současných seznamek nás vedly k tomu, že vytvoříme něco revolučního.“

Seznamování jako mobilní hra

Zhruba od poloviny října tohoto roku je tak na Google Play a App Store zdarma k dispozici aplikace The Game pro Android a iPhone. Po jejím spuštění uživatelé nepodstupují žádnému složitému a otravnému registračnímu procesu a pouze se připojí pomocí svého účtu na Facebooku. The Game na základě údajů na této sociální síti sestaví jednoduchý profil, který je samozřejmě následně možné libovolně upravit, a pak začne s hledáním těch nejlepších možných protějšků. „Je to v podstatě velice jednoduchý algoritmus, ostatně jako celý koncept samotné aplikace,“ říká mladý podnikatel.

Po registraci jsou uživateli „předhozena“ tři rande. Počáteční tápání a ostych při oslovení má prolomit systém, který protistraně pošle jednu z mnoha přednastavených otázek, na kterou pak oslovený může odpovědět rovněž jednou z přednastavených možností. Poté už může dojít k dalšímu vývoji, chatování, vyměňování virtuálních dárků a pozorností, a na základě jednotlivých odpovědí se pak dále vytváří profil uživatele.

S námi internetové randění není otrava. Šéf The Game a uLikeIT David Semerád.S námi internetové randění není otrava. Šéf The Game a uLikeIT David Semerád.|Jan Sedlak

Systém funguje tak, že uživatelům každý den nabízí zhruba jeden nový kontakt, se kterým tuto seznamovací hru může hrát. Více denních kontaktů je možné získat za sbírané body z jednotlivých aktivit při seznamování, ale samozřejmě také nákupem bonusových kreditů. K dispozici jsou balíčky za 2, 4 a 10 dolarů a Semerád věří, že tento freemium obchodní model může jednou celý projekt uživit.

„Nenašel jsem žádný podobný projekt jako je The Game,“ tvrdí jeho hlavoun, „i když je ale pravda, že jak se teď spolu bavíme, na celém světě může na různých seznamkách pracovat klidně 500 týmů.“ The Game cílí pouze na mobilní uživatele, kteří jsou i podle firem jako Twitter, Facebook a dalších mnohem více loajální, aktivní a svolní k tomu utrácet za bonusový obsah pomocí mikrotransakcí. Navíc mohou být díky chytrým telefonům se svými online schůzkami neustále v kontaktu.

Více než dvoumiliardový byznys

Očekává se, že oblast takzvaného „mobile datingu“ bude mít globálně v roce 2016 velikost až 2,3 miliardy dolarů, přičemž už v roce 2011 to byla rovná miliarda. Podobně rychle má růst i počet uživatelů těchto služeb – z 650 milionů v loňském roce na 1,3 miliardy o 5 let později. Tato čísla pohání především zájemci z Číny a Spojených států.

A právě na severoamerický trh Semerád míří především. „The Game jsme vyvíjeli tady v Americe, takže je to napasované na mentalitu zdejších lidí,“ říká šéf projektu. „Lokality, na které cílíme, nemají problém s penetrací chytrých telefonů a Android nebo iPhone je zde možné vidět u naprosté většiny uživatelů.“ V prostředí Silicon Valley ostatně vznikla celá myšlenka.

David Semerád v Praze vlastní a provozuje společnost uLikeIT, která se od svého začátku specializuje na vývoj mobilních aplikací na zakázku. Spolu se svými kolegy vytvořil například aplikace pro Fio banku, Tesco, prohlížeč časopisů Floowie nebo třeba Recepty.cz pro Mladou frontu. S touto historií se pak přihlásili do programu CzechAccelerator, který je nakonec vyslal na půl roku právě do Kalifornie. „Při přijímacím procesu jsem od začátku poukazoval na to, že chceme rozšířit nejenom náš zakázkový vývoj, ale také přijít s něčím vlastním, protože máme spoustu nápadů,“ vzpomíná Semerád.

Seznamování jako hra. The Game je zdarma k dispozici pro iPhone a Android.Seznamování jako hra. The Game je zdarma k dispozici pro iPhone a Android.|Jan Sedlak

Do Silicon Valley tak přicestoval v lednu tohoto roku a po několika týdnech se zrodil nápad mobilním randěním. Reálný vývoj nakonec začal v dubnu a už v říjnu byla k dispozici první veřejná verze. CzechAccelerator a coworkingové centrum RocketSpace pro uLikeIT oficiálně skončili v červenci, David Semerád se ale rozhodl, že v San Franciscu zůstane a jak zakázky, tak The Game bude řídit odsud, k čemuž mu a jeho týmu slouží i jejich vlastní program pro reportování.

The Game nemůže být prohra

Na aplikaci pracuje celkem 7 lidí a vývoj je kompletně alokován v Praze v kancelářích firmy na Václavském náměstí. Financování The Game je kompletně zajištěno právě díky klasickým aktivitám uLikeIT. „Veškeré naše výdělky ze zakázek jdou v současné době na vývoj The Game,“ říká Semerád s tím, že se měsíční náklady pohybují v částkách okolo 300 tisíc korun.

Nadšený podnikatel nemá problém s tím mladý projekt dotovat ještě nějakou dobu. „Budeme ho financovat do té doby, do kdy mu budeme věřit,“ říká. The Game už podle něj má možnost získat externí investice, v tuto chvíli to ale údajně není výhodné a je lepší počkat na dobu, až výrazně naroste počet uživatelů, který ve Valley hraje roli. Zatímco současný vývoj není podle Semeráda problém financovat, případnou rychlejší expanzi už nutné zainvestovat bude. „Investici ale nutně nepotřebujeme,“ tvrdí.

Mladý podnikatel nechce odhadovat, kdy může The Game začít vydělávat peníze schopné na uživení se. Projektu ale hodně věří a v současné době ve Státech vyvíjí aktivity pro získání nových uživatelů. Produktu si například všimly weby jako CNET a Mashable a první reakce uživatelů jsou i na českém Google Play pozitivní. „Jakmile by The Game začal fungovat, rozšíříme naše současné PR a další aktivity také do dalších zemí mimo Spojené státy,“ říká Semerád. Kapacity na to připraveny jsou, celý back-end projektu běží na cloudu Windows Azure, který je možné podle potřeb „nafouknout“.

A i kdyby fungovat nezačal, žádný konec světa to prý neznamená. „Pro nás už to nemůže být prohra, protože to, co jsme se na The Game naučili, je nesmírně cenné i pro náš zakázkový vývoj,“ pochvaluje si Semerád ve slunném parku mezi mrakodrapy. Jeho tým si díky tomuto vývoji údajně prohloubil technické znalosti, ale také věci, které jsou s vydáváním a tvorbou mobilních aplikací spojené, například distribuci, PR, marketing a další.

Silicon Valley jako nutnost

Způsobů, jak na aplikaci vydělat jinak, než samotným prodejem bonusových bodů, se nabízí více. „Máme předsevzetí, že kdybychom chtěli zavést reklamu, tak pouze dobře integrovanou. Nechceme uživatelům The Game zkazit zážitek z používání,“ vysvětluje Semerád. Jako zástupce firmy se proto například baví s jedním americkým obchodním řetězcem prodávajícím pánské oblečení. „V záplavě předdefinovaných otázek se pak může objevit jedna sponzorovaná týkající se toho, zda má daný muž rád kravaty,“ přibližuje Semerád. „Pokud odpoví kladně, můžeme mu jednoduše a nevtíravě nabídnout slevu v daném obchodě.“

San Francisco je podle mladého podnikatele ideální místo pro obchodní činnost, mnoho velkých firem zde má totiž globální zastoupení a je zde možné se bavit s relevantními osobami. Podobné je to také s lidmi, které skutečně mohou s projektem pomoci. „V Česku potkáme někoho, kdo je nám skutečně schopný poradit, tak jednou za rok. Tady několikrát v průběhu jedné konference,“ popisuje Semerád.

Dobří podle něj nejsou ani čeští mentoři. „Potřebujeme konkrétní rady pro konkrétní produkt. Nepotřebujeme rady, jak být dobrým manažerem, jak se prezentovat a tak dále,“ říká. „To je důvod toho, proč nemám moc rád technologické inkubátory. Chodí tam mentoři, kteří poskytují rady, které v tu chvíli startup nepotřebuje.“

Rad českých startupistů se ale nestraní, naopak. Druhý den po našem rozhovoru jsme se s Davidem setkali s kluky z a hodně inspirativní jsou prý rozmluvy s Filipem Molčanem z . Skvělou průpravu do celého prostředí Silicon Valley pak zajistila zejména z CzechAcceleratoru. „Uvedla nás do oboru, poskytla potřebné kontakty a rozhodně dělala věci nad rámec svých povinností,“ pochvaluje si Semerád.