Twitter nechce na burze chybovat jako Facebook, pro 1,5 miliardy si půjde na NYSE

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Mikroblogovací síť Twitter dělá zřejmě vše pro to, aby v případě IPO neudělala stejné chyby jako Facebook. Pro výnos až 1,5 miliardy dolarů si dle několika nezávislých zdrojů nepůjde na technologický Nasdaq jako Facebook, naopak emisi nasměruje na NYSE.

Facebook, který umístil emisi v rozsahu 16 miliard dolarů coby největší technologické IPO americké historie loni na Nasdaq , svým investorům moc důvodu k radosti nedal. Ze startovací úrovně 38 dolarů se po počátečním vzestupu propadl až na rekordní minimum 17,73 dolarů ze dne 4. září 2012. IPO navíc provázely technické problémy. Reputaci si Facebook vylepšuje až od letošního léta, kdy vyšplhaly až na 49 dolarů.

Informace o spojení Twitteru s burzou vyplouvají na povrch jen pomalu. Podle dosavadních informací agentury Bloomberg a CNBC.com chce Twitter nabídnout 50 až 55 milionů akcií při ceně 28 až 30 dolarů za kus. Výnos z IPO by tak mohl dosáhnout zhruba 1,4 až 1,65 miliardy dolarů a společnost by tak ocenil na 15 až 16 miliard dolarů.

O přesné podobě IPO bude jasno až v říjnu nebo listopadu

Zdroje však upozorňují, že prozatím nic není definitivní. Twitter využil amerického federálního zákona přijatého loni, který umožňuje firmám s ročním příjmem nižším než jedna miliarda dolarů držet detaily k primární nabídce akcií doposud v tajnosti. Podle dosavadních informací by mohl Twitter vstoupit na burzu před svátkem díkůvzdání, který letos připadá na 28. listopadu.

Podle zákona musí Twitter zveřejnit účetní závěrku a další citlivé informace důležité pro primární nabídku nejméně 21 dní před zahájením tzv. road show. Jde o proces, kdy výkonní představitelé firmy cestují po zemi a setkávají se s potenciálními investory.

Twitter je podle výsledků v dobré kondici

Twitter by mohl za letošek vykázat tržby až kolem 750 milionů dolarů, uvádí web The Street. eMarketer dříve vyslovil odhad 582,8 mil. USD pro letošek a překročení 1 miliardy dolarů pro rok 2014. Podle této výzkumné firmy letos 53 % tržeb přijde z mobilního segmentu, ze kterého Twitter vzešel a na kterém stojí, což podle dalších komentátorů Twitter i jeho naději na úspěšné IPO výrazně odlišuje od jiných společností typu Facebook.

O vstupu Twitteru na burzu informoval web E15.cz jako první mezi českými médii před 14 dny. Firma tak ukončila dlouhotrvající spekulace, které přiživovaly nákupy určené na posílení příjmů. Už v únoru si Twitter pořídil Bluefin Labs, službu, která zprostředkovává informace ze sociálních sítí pro televize nebo reklamní agentury. V dubnu pro změnu vstoupil do světa hudby, když nakoupil australskou streamovací službu We Are Hunted. O týden později rozjel vlastní hudební aplikaci. A nakonec před měsícem přišla další akvizice – startup Trendrr, který sleduje sociální média v souvislosti s televizním programem. Nakonec před několika dny zaplatil Twitter celkem 350 milionů dolarů (některé servery mluví o částce 300 milionů) za mobilní reklamní systém MoPub. Z mikroblogovací sociální sítě se stává silný multimediální hub, jak nákupy Twitteru komentovaly odborné servery.

Twitter si vybírá, na které burze zapípá