Twitter poskytne svůj archiv firmám, ne všem se to líbí

Twitter

Twitter

Twitter poskytne britské společnosti Datasift svůj archiv textových příspěvků – tweetů - za poslední dva roky. Ta je pak poskytne firmám, které na jejich základě budou sledovat vývoj trendů, což jim má mimo jiné pomoct plánovat marketingové kampaně. Doteď mohly firmy zkoumat jen tweety za posledních 30 dní, běžní uživatelé mají přístup jen ke vzkazům ne starším než týden. Podle některých kritiků poskytnutím archivu firmám Twitter nevhodně narušuje zaběhnutá pravidla.

„Přinášíme online zcela novou službu. Je to technologická výzva, protože množství dat, které denně Twitter generuje, je obrovské,“ uvedl pro server BBC marketingový manažer Datasiftu Tim Barker. Dodal, že společnost zpracovává a analyzuje zhruba 250 milionů tweetů denně. Hodnotí jejich obsah, zda jsou v pozitivním nebo negativním duchu, přiřazuje jim i zeměpisnou lokaci.

Podle Datasiftu je o produkt zájem. O přístup do služby prý požádalo už téměř tisíc společností. Minimální cena za využití archivu pro malé firmy má být kolem tisícovky dolarů, ty větší budou platit více. Twitter poskytnutím obsahu archivu Datasiftu získává další zdroj financí.

Twitter se změní v obří průzkum trhu, namítají kritici

Obsah soukromých účtů a smazané tweety v archivu nebudou, slíbili společnosti. Od ochránců soukromí se ale stejně ozývá kritika. „Lidé využívají Twitter, aby komunikovali s přáteli a spřízněnou sítí, a to ve víře, že se jejich tweety rychle rozplynou v éteru,“ podotkl pro BBC Gus Hosein z Privacy International.

„Twitter se teď ale z platformy, která měla podpořit globální konverzaci v reálném čase, mění v obří průzkum trhu s nedobrovolnými a neplacenými účastníky,“ dodal Hosein.

Datasift se ale takovému výkladu brání. Uživatelé Twitteru podle firmy vědomě přistupují na to, že jejich příspěvek bude veřejnosti k dispozici. „U Facebooku je to komplikovanější, ale na Twitteru je všechno veřejné od jeho založení,“ komentuje to Barker.

DatasiftDatasift | Datasift

Má smysl analyzovat neaktuální tweety?

Analýzu tweetů už v současnosti zkouší využít třeba někteří burzovní makléři. Vyvíjejí systém, který by na základě trendů na Twitteru radil, do kterých akcií investovat.

Ben Page z firmy Ipsos-Mori soudí, že právě podchycení aktuálních nálad na Twitteru může firmám pomoct více, než analýza archivu historických tweetů. Na závěr ale dodává, že každé možnosti, jak lépe pochopit komplexní spotřebitelské chování, se firmy velmi rády chopí.