„Přinášíme online zcela novou službu. Je to technologická výzva, protože množství dat, které denně Twitter generuje, je obrovské,“ uvedl pro server BBC marketingový manažer Datasiftu Tim Barker. Dodal, že společnost zpracovává a analyzuje zhruba 250 milionů tweetů denně. Hodnotí jejich obsah, zda jsou v pozitivním nebo negativním duchu, přiřazuje jim i zeměpisnou lokaci.
Podle Datasiftu je o produkt zájem. O přístup do služby prý požádalo už téměř tisíc společností. Minimální cena za využití archivu pro malé firmy má být kolem tisícovky dolarů, ty větší budou platit více. Twitter poskytnutím obsahu archivu Datasiftu získává další zdroj financí.
Twitter se změní v obří průzkum trhu, namítají kritici
Obsah soukromých účtů a smazané tweety v archivu nebudou, slíbili společnosti. Od ochránců soukromí se ale stejně ozývá kritika. „Lidé využívají Twitter, aby komunikovali s přáteli a spřízněnou sítí, a to ve víře, že se jejich tweety rychle rozplynou v éteru,“ podotkl pro BBC Gus Hosein z Privacy International.
„Twitter se teď ale z platformy, která měla podpořit globální konverzaci v reálném čase, mění v obří průzkum trhu s nedobrovolnými a neplacenými účastníky,“ dodal Hosein.
Datasift se ale takovému výkladu brání. Uživatelé Twitteru podle firmy vědomě přistupují na to, že jejich příspěvek bude veřejnosti k dispozici. „U Facebooku je to komplikovanější, ale na Twitteru je všechno veřejné od jeho založení,“ komentuje to Barker.
Datasift |
Má smysl analyzovat neaktuální tweety?
Analýzu tweetů už v současnosti zkouší využít třeba někteří burzovní makléři. Vyvíjejí systém, který by na základě trendů na Twitteru radil, do kterých akcií investovat.
Ben Page z firmy Ipsos-Mori soudí, že právě podchycení aktuálních nálad na Twitteru může firmám pomoct více, než analýza archivu historických tweetů. Na závěr ale dodává, že každé možnosti, jak lépe pochopit komplexní spotřebitelské chování, se firmy velmi rády chopí.