Umělá inteligence se prosazuje v mobilech

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Umělá inteligence (AI) a snahy o její vývoj zajímají stále více světových společností. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku působilo na globálním trhu přes 3200 firem, které se tímto segmentem zabývaly. Na analytické konferenci společnosti Huawei to odhadl viceprezident pro vývoj softwaru a ředitel oddělení inteligentního inženýringu Felix Zhang. 

Podle něj se loňský rok již dá také klasifikovat z pohledu výrobce mobilních zařízení jako začátek moderní éry AI. Například podle odhadu serveru Statista.com měl v roce 2017 jen v USA celý sektor AI hodnotu 2,4 miliardy dolarů. Umělá inteligence se totiž začala více prosazovat v mobilních telefonech až loni. Společnost Apple například představila ve svých telefonech čipy s koprocesory pro AI, zmíněná Huawei pak ve svých nových modelech umělé inteligenci vyhradila rovnou samostatný čip.

Prosazování umělé inteligence v mobilních telefonech je však zatím mírně prvoplánové a zahrnuje spíše obecné pojmy jako snazší interakce a ovládání telefonu. Inženýři si nyní lámou hlavu nad tím, „jak“ a „kde všude“ AI využít než nad dřívějším „jak vyvinout AI“. V detailech však už nyní lze hovořit o inovačním procesu třeba v tom, že si uživatel nejen snadno stáhne aplikaci z obchodu, ale bude ji také moci rychleji využít, případně mu telefon sám doporučí její nastavení či využití funkcionalit v závislosti na situaci, v níž chce dotyčný aplikaci používat.

Umělá inteligence může také umožnit nastavení osobních filtrů, tedy podmínek pro používání telefonu, například hlasovým povelem „Nechci teď být příští dvě hodiny rušen, vyjma osoby XY“ nebo přímé nastavování telefonu hlasem povely jako „Vypni otáčení obrazovky“ či „Změň barevné schéma telefonu“. Tím ve výsledku samozřejmě dojde k ušetření času uživatele.

Uvnitř aplikací se umělá inteligence může projevit třeba při zavolání taxi prostým kliknutím do mapy a potvrzením, že do daného místa člověk chce jet. Stěžejním cílem vývojářů je „polidštění“ technologie tak, aby nebylo nutné hlasovému asistentovi sdělit přesně strukturovaný povel. Komunikace s umělou inteligencí by měla připomínat běžný hovor mezi dvěma lidmi.

Zajímavé jsou také výzvy, které vývoj při integraci umělé inteligence do mobilů řeší. Dnes to funguje tak, že obrazový či hlasový vstup putuje na servery a analyzuje se tam. To znamená relativně velký datový provoz, který stojí čas, peníze a energii. Budoucnost je taková - a nejmodernější generace smartphonů už tuto cestu nastoupila, že se obrazová a hlasová data zpracují přímo v mobilu ve zmíněných AI koprocesorech a na servery poputuje už jen velmi stručná instrukce.

Stěžejním cílem vývojářů je "polidštění" technologie tak, aby nebylo nutné hlasovému asistentovi sdělit přesně strukturovaný povel. Komunikace s umělou inteligenci by měla připomínat běžný hovor mezi dvěma lidmi. Specifickým problémem je bezpečnost, kterou je kvůli nástupu AI nutné posunout do jiné dimenze. Pokud je na vstupu obrázek, systém je schopný z něj vytáhnout i informace, které by jinak uživatel neprozradil. Vývojáři tedy musí přesně určit, které informace systém použije a jak s nimi naloží.