V Evropě nedostupné. Sedm výrazných technologických počinů, na které musejí Češi a zbytek EU zatím zapomenout

Ani v USA zatím Tesla nedovoluje svým autům jezdit zcela bez dohledu řidiče

Ani v USA zatím Tesla nedovoluje svým autům jezdit zcela bez dohledu řidiče Zdroj: Profimedia

Jan Vávra

Je to už poměrně běžná situace, která kvůli zhoršujícím se vztahům mezi Spojenými státy a Evropskou unií může nastávat ještě častěji. Když největší světové technologické firmy uvádějí na trh novinky typu generátor videí nebo další sociální síť, Evropané se k nim často dostávají se zpožděním. Pokud vůbec. Server e15 přináší sedm příkladů služeb nebo výrobků, na něž si musejí Evropané v tuhle chvíli nechat zajít chuť.

OpenAI Operator

Spoluzakladatel OpenAI Sam AltmanSpoluzakladatel OpenAI Sam Altman | Profimedia

Nový stupeň umělé inteligence od provozovatele populárního chatovacího robota ChatGPT. Funkce Operator nahrazuje činnost člověka v dalších směrech: je schopná za něj pracovat v prostředí internetu. Konkrétně vyplňovat formuláře, vyřizovat objednávky a provádět další podobné úkony podle zadání. Služba je ale dostupná ve vybraných zemích mimo Evropskou unii, a to ještě za poměrně vysoký poplatek: 200 dolarů měsíčně. OpenAI nicméně slibuje, že pracuje na jejím uvedení i do zemí Evropské unie.

Tesla Cybertruck

Další problém pro Teslu. Musela svolat cybetrucky do servisu.Další problém pro Teslu. Musela svolat cybetrucky do servisu. | Profimedia

Bateriový svéráz do Evropy nepasuje z mnoha důvodů. V provedení určeném pro americký trh by na starém kontinentu nezískal homologaci, tedy osvědčení, že splňuje bezpečnostní a technické standardy pro užití na místních silnicích. Kdo by se chtěl v unikátním Cybertrucku, který například propojuje volant a přední kola jen digitálně, projet například po českých silnicích, musel by zakrýt gumovým chráničem ostré hrany auta nebo změnit barvu rozsvícených směrovek na oranžovou.

I kdyby šéf Tesly Elon Musk nakonec našel pro toto vozidlo cestu na evropský trh, kvůli rostoucí averzi Evropanů vůči hašteřivým krokům administrativy Donalda Trumpa v podobě zavádění cel by rozhodně neměl zajištěn solidní odbyt. A to i kvůli pochybnostem o bytelnosti provedení Cybertrucku. Aktuálně Tesla svolává do servisů téměř všechny tyto vozy ve Spojených státech kvůli riziku, že se při jízdě uvolní vnější lišta vyrobená z nerezové oceli. 

Autonomní řízení

Ani v USA zatím Tesla nedovoluje svým autům jezdit zcela bez dohledu řidičeAni v USA zatím Tesla nedovoluje svým autům jezdit zcela bez dohledu řidiče | Profimedia

Tesla má problémy dostat do Evropy kromě Cybertrucku i další svůj významný produkt, a to je autonomní řízení (FSD) se supervizí. Ani tomuto počinu dosud nedaly evropské úřady povolení, byť Musk očekává, že by se tak mohlo stát během letošního roku.

Sama Tesla ale upozorňuje, že ještě nenabízí plně autonomní řízení. To znamená, že přestože by její vozidla uměla jezdit samostatně, v zájmu bezpečnosti vyžaduje přítomnost lidského řidiče připraveného v případě potřeby okamžitě zasáhnout a převzít kontrolu nad autem.

Robotaxi od Waymo

Robotaxi od Waymo přece jen mají i evropskou stopu. Například v ulicích San Franciska autonomně jezdí vozidla značky JaguarRobotaxi od Waymo přece jen mají i evropskou stopu. Například v ulicích San Franciska autonomně jezdí vozidla značky Jaguar | Profimedia

Nejen softwarový pokrok Tesly ale dokazuje, že řízení auta by mohlo patřit mezi vymírající lidské činnosti. Waymo, dceřiná společnost Alphabetu, provozuje v Kalifornii nebo Arizoně speciální robotaxíky. Ty nepotřebují přítomné oko a ruce člověka ani jako formu pojistky proti nenadálým událostem.

O schopnostech Waymo se letos postupně přesvědčí i obyvatelé některých tokijských čtvrtí, kde má americká firma začít s pilotními jízdami. Japonsko je první zemí mimo USA, kam Waymo tímto způsobem expanduje. Rozšíření do Evropy dosud neohlásila.

Největší stablecoin tether

Žádná jiná kryptoměna se ve světě nepoužívá tak často k placení jako tetherŽádná jiná kryptoměna se ve světě nepoužívá tak často k placení jako tether | Profimedia

Tahle kryptoměna má nejblíž představám o masivním využíváním virtuálních měn pro běžné placení. Například v únoru byla zhruba každá druhá platba, kterou zpracovala původně česká kryptoplatební brána Confirmo, provedena pomocí tetheru (USDT). Jde o takzvaný stablecoin, tedy virtuální měnu navázanou na kurz dolaru v poměru 1:1.

To znamená, že se jí na rozdíl od ostatních kryptoměn vyhýbají masivní výkyvy ceny, a je proto vhodná na běžné platby. Podle tržní kapitalizace třetí největší virtuální měna po bitcoinu a etheru však začátkem roku 2025 mizí z evropských kryptoburz, protože její vydavatel nepožádal o potřebnou licenci k tomu, aby mohl tether v EU nabízet. Jeho alternativou je proto na místním trhu vůči regulátorům vstřícnější USDC od společnosti Circle.

Zrcadlení iPhonu

Ani Apple nenabízí v EU všechny svoje vymoženosti.Ani Apple nenabízí v EU všechny svoje vymoženosti. | Profimedia

Evropským majitelům počítačů a telefonů od Applu není dostupná funkce takzvaného zrcadlení (iPhone Mirroring). Ta na ostatních trzích umožňuje uživatelům ovládat jejich iPhone přímo z Macu.

Usnadňuje jim to sdílení obsahu mezi zařízeními. Roztěkaným zaměstnancům by mohlo „zrcadlení“ zefektivnit také pracovní proces, během kterého by se nemuseli při snaze mít pod kontrolou každou mobilní notifikaci natahovat po telefonním přístroji. Apple tvrdí, že funkci nechce zpřístupnit kvůli tomu, že by se musel složitě přizpůsobit přísné evropské regulaci digitálních trhů (DMA).

Umělá inteligence od Marka Zuckerberga

Aktivity Mety už dávno přerostly Facebook a InstagramAktivity Mety už dávno přerostly Facebook a Instagram | Profimedia

Ani další americký technologický gigant v Evropské unii nenabízí vše, co umí. Obří model umělé inteligence Llama, který vytvořila společnost Meta, není v jeho nejpokročilejší verzi Evropanům dostupný. Llama umí rozpoznávat nejenom text, ale například i obrázky. Podobně jako Applu ale vadí i firmě zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga unijní přístup k regulaci digitálních služeb. Mluvčí Mety Kate McLaghlinová pro server The Verge označila evropské regulatorní prostředí za nepředvídatelné.