Válka v Iráku přinesla britské PR firmě zakázku snů: za propagandu a výrobu falešných videí dostala 13 miliard

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: reuters

Dnešní Irák
Dnešní Irák
Dnešní Irák
Dnešní Irák
Dnešní Irák
10 Fotogalerie
vaj

Ne pro každého znamenala americká invaze do Iráku katastrofu. Pentagon během let 2007 až 2011 kvůli ní nasmlouval s britskou PR a komunikační agenturou Bell Pottinger zakázky celkem za více 540 milionů dolarů (13 miliard korun), zjistilo britské Centrum investigativní žurnalistiky. Pracovníci Bell Pottinger působili přímo v americké základně v Bagdádu. Za úkol měli editaci zpravodajských klipů v arabštině, správu obřích billboardů obhajujících americkou přítomnost v zemi a především tvorbu falešných propagačních videí Al-Káidy, jež potom armáda USA rozšiřovala mezi Iráčany.

Poslední jmenovaná operace měla usnadnit stopování potenciálních teroristů, jak popisuje bývalý videoeditor firmy Martin Wells. Instrukce podle něj zněly jasně: „Měli jsme vyrobit konkrétní žánr videa a použít při tom i pravé záběry od Al-Káidy. Klip musel trvat deset minut, měl být uložen v konkrétním formátu a specificky zakódován,“ uvedl Wells.

Tato videa šla přehrávat jen pomocí Real Playeru, počítačového programu, který pro svůj chod vyžadoval připojení k internetu. Pracovníci společnosti Bell Pottinger toho využili k tomu, aby ke klipu přidali i speciální kód a s jeho pomocí zjistili IP adresy všech počítačů, jež klip přehrály.

Američtí mariňáci posléze nechávali CD nosiče s videem na místech svých razií. Videoeditor Wells hodnotu získaných informací vysvětluje zejména možnosti sledovat, jak se tato videa šíří mezi pravděpodobnými přívrženci teroristů.

Zaměstnanci Bell Potinger proto pracovali ve vysokém stupni utajení a podléhali přímému velení Pentagonu. „Byl to šokující zážitek, který člověku otevřel oči a převrátil život,“ uvedl Wells. Jeho vyjádření je vůbec prvním mediálním vystoupením člověka, který pro Bell Pottinger v Iráku pracoval.

Bývalý šéf řečené PR agentury Tim Bell potvrdil pro britský list Sunday Times, že se společnost Bell Pottinger podílela na vojenské operaci podléhající mnoha tajným ujednáním. Podrobnosti však odmítl poskytnout.

Skutečnost, že zakázku tak velkého rozsahu získala britská, a nikoliv americká společnost, vyvolal mezi PR agenturami ve Spojených státech pozdvižení. „Nikdo nechápal, jak to, že kontrakt získala zrovna firma z Británie, když se nabízelo množství dalších stejně schopných amerických společností,“ uvedl Andrew Garfield, bývalý zaměstnanec agentury Lincoln Group. Také tu Pentagon najal na zajištění PR služeb v Iráku, ovšem ty nejlukrativnější zakázky získala podle zjištění Centra investigativní žurnalistiky právě britská Bell Pottinger.