Verizon a AT&T se přou s aerolinkami o instalaci 5G sítí v USA. Evropa se jim diví

Zesilovač a anténa mobilního signálu

Zesilovač a anténa mobilního signálu Zdroj: profimedia.cz

Zatímco v Evropě se instalace mobilních sítí páté generace (5G) obešla bez problémů, v USA kolem ní panují spory.
Americké aerolinky se obávají, že 5G technologie představují riziko pro bezpečnost letecké dopravy. Mohou narušovat jejich navigační systémy.
Telekomunikační společnosti, např. Verizon, obavy o bezpečnost 5G sítí odmítají
Vláda amerického prezidenta Joea Bidena bude pod ještě větším tlakem, aby konflikt vyřešila
Některé evropské aerolinky ve středu zrušily kvůli 5G své lety do USA
8
Fotogalerie

Telekomunikační firmy AT&T a Verizon Communications dočasně odložily instalace mobilních sítí páté generace (5G) v blízkosti některých severoamerických letišť, které byly plánovány na tento týden. Firmy tak reagovaly na kritiku ze strany Federální letecké správy a několika velkých amerických aerolinek, podle nichž mohou sítě 5G ohrožovat bezpečnost letecké dopravy. Verizon a AT&T to popírají. V Evropě se spuštění stejných technologií obešlo bez potíží. 

Prezident USA Joe Biden v prohlášení poděkoval telekomunikačním společnostem za to, že s odložením instalace souhlasily, a připomněl, že se to bude týkat jen asi deseti procent lokací. Verizon a AT&T přesto neskrývaly své rozhořčení.

„Jsme frustrovaní neschopností Federální letecké správy zajistit to, co zvládlo téměř čtyřicet jiných zemí – bezpečně implementovat 5G technologie bez narušení leteckých služeb, a vyzýváme ji, aby tak co nejdříve učinila,“ uvedla AT&T. 

Telekomunikační firmy investovaly do modernizace svých mobilních sítí desítky miliard dolarů. Zatímco v Evropské unii a Velké Británii zavádění technologií 5G probíhá hladce, ve Spojených státech byla jejich instalace za poslední dva měsíce odložena již potřetí. Bílý dům a letecké úřady tak v následujících týdnech budou pod ještě větším tlakem, aby nalezly dlouhodobé řešení sporu.

Američtí letečtí dopravci tvrdí, že technologie 5G mohou zejména za nepříznivého počasí narušovat fungování jejich navigačních systémů, například výškoměrů. Skupina společností v čele s American Airlines a United Airlines proto na začátku týdne vyhrožovala, že bude nucena kvůli instalaci 5G zrušit tisíce osobních i nákladních letů. Před zaváděním nových technologií v blízkosti letišť už dříve varovali také dva největší světoví výrobci letadel Boeing a Airbus. 

AT&T, Verizon i americké obchodní sdružení zastupující odvětví bezdrátových komunikací CTIA nicméně tyto námitky dlouhodobě odmítají. „Letecký průmysl šíří nepravdivé informace o 5G a letecké bezpečnosti. Zpoždění v budování 5G sítí poškozuje konkurenceschopnost Spojených států,“ uvedla CTIA. 

Rozepře každopádně vyděsila i řadu dalších světových aerolinek včetně těch evropských. British Airways, Lufthansa, Emirates nebo Air India ve středu kvůli obavám o bezpečnost zrušily či odklonily část svých letů do USA. Letecká doprava v zemi nicméně celkově nebyla nijak závažně narušena.

Případem se nyní zabývá Federální komise pro komunikaci. „Pracujeme na vyhodnocení výkonnosti výškoměrů v prostředí 5G a řešíme další zbývající potíže. Je klíčové, abychom tento proces dokončili rychle a zároveň pečlivě,“ řekla listu The Financial Times předsedkyně komise Jessica Rosenworcelová.

Hlavním důvodem, proč Evropa byla schopna na rozdíl od Spojených států instalovat 5G sítě bez problémů, tkví v tom, že americké telekomunikační společnosti zavádějí službu ve spektru rádiových vln s frekvencemi mezi 3,7 a 3,98 GHz. Evropské firmy využívají pomalejší frekvence v rozsahu 3,4 až 3,8 GHz. 

„Federální letecká správa poukazuje též na další rozdíly, včetně úrovní výkonu 5G, náklonu antén a vzdálenosti antén od letišť,“ píší The Financial Times. Bývalý šéf Federální komise pro komunikaci Tom Wheeler z toho viní vládu bývalého prezidenta Donalda Trumpa.

5G sítě představují pro české firmy byznysovou příležitost:

Video placeholde
• E15

„Trumpova administrativa nestanovila jednotnou politiku ohledně spektra rádiových vln. To má za následek, že si ji různé agentury určily individuálně,“ soudí Wheeler. Stanice CNN doplňuje, že telekomunikační firmy loni zaplatily americké vládě za právo využívat v USA vyšší frekvence 81 miliard dolarů, přes 1,7 bilionu korun.   

Analytik BBC Theo Leggett zase poukazuje na skutečnost, že o bezpečnostních rizicích 5G sítí se v USA hovoří už více než rok. Pozastavuje se tedy nad tím, proč zaoceánské aerolinky, letiště, regulátoři a telekomunikační firmy nebyly dosud schopny přijít s realizovatelným řešením.