Virtuálové se učí. Polovina má chyby ve smluvních podmínkách

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Viktor Hanacek, picjumbo.com

Virtuální operátoři fungují na českém telekomunikačním trhu necelé dva roky. Některým věcem se jejich provozovatelé stále učí a know-how získávají za pochodu. Český telekomunikační úřad v dlouhodobém šetření zjistil, že téměř polovina ze 72 virtuálních operátorů působících na tuzemském trhu chybuje se smluvních podmínkách.

Nejčastěji, podle úřadu v 29 případech, neměli operátoři v pořádku návrh smlouvy na webových stránkách, na který se zpravidla odkazují ve všeobecných obchodních podmínkách a ceníku. Šest „virtuálů“ nemělo požadované dokumenty na webu vůbec.

Analýza ČTÚ odhalila také nedostatky v zapracování právních změn do smluv. Nejčastěji šlo o snížení maximální možné smluvní pokuty při předčasném ukončení smlouvy na dobu určitou nebo vymezení reklamace. Úřad chybující poskytovatele vyzve k podání vysvětlení a bude požadovat odstranění zjištěných závad.

Virtuální operátoři v České republice dohromady obsluhují přibližně 6 procent mobilních zákazníků. Největším virtuálem podle počtu zákazníků je Bleskmobil (360 tisíc), který éru virtuálních operátorů u nás zahájil. Na druhé místo se vyšvihl Tesco Mobile se 150 tisíci zákazníků, když předběhl Mobil.cz se 100 tisíci klientů.

Okolo hranice 50 tisíc se pohybuje GTS Czech (dnes už ve vlastnictví T-Mobilu), Mobil od ČEZ a Sazkamobil. Ke středně velkým virtuálům patří např. Centropol Telecom nebo Lama Mobile. Malí virtuálové potom pracují běžně s klientelou v řádu jednotek tisíc.