VISA: Za šest let let bude polovina všech plateb učiněná z mobilních zařízení

Výkonný ředitel Visa Europe pro rozvíjející se trhý Mark Antipof (vlevo) a regionální manažer Visa Europe pro ČR a SR Marcel Gajdoš (vpravo)

Výkonný ředitel Visa Europe pro rozvíjející se trhý Mark Antipof (vlevo) a regionální manažer Visa Europe pro ČR a SR Marcel Gajdoš (vpravo) Zdroj: Visa Europe

Budoucnost v platebních technologiích patří přenosným zařízením jako chytré brýle, náramky či telefony a tablety. Operátoři, banky, výrobci takových zařízení i samotné karetní společnosti se však nyní musí postupně domluvit, kdo si jaký podíl z tohoto byznysu zabere. "Je to tvrdá cesta, kterou se ubíráme, ale věřím, že se dostaneme na její úspěšný konec," tvrdí výkonný ředitel Visa Europe pro rozvíjejícíc se trhy Mark Antipof.

E15.cz: VISA v loňském roce investovala 300 milionů eur do vývoje a implementace nových technologií. Kdy se tyto investice reálně projeví na trhu? Jak dlouho to bude trvat, než se jich spotřebitelé dočkají?

To je dobrá otázka. Investujeme do samotného vývoje techniky a následně do její implementace. Záleží na komplexnosti, jak moc trhy může zasáhnout, změnit. Například bezkontaktní platby se vyvinuly z přímo z NFC standardů, vytvořili jsme bezpečnostní prvky a ty prezentovali výrobcům. Byl to celkem snadný a rychlý proces.

Druhým příkladem jsou třeba „peněženkové služby“, jejichž zavedení se týká přímo našich základních a kritických systémů. V tomto ohledu musíme zajistit dostatečnou robustnost, bezpečnost a zároveň párovatelnost s našimi databázemi. Vlastně jde o kompletní interní vývoj s potřebným beta-testováním, pilotními testy a následným plným spuštěním.

Navržení, vývoj, testování a aplikace potřebných změn v takto složitém systému samozřejmě vyžaduje svůj čas. No a když se dostaneme k funkčnímu produktu, musíme jej poté „namontovat“ přímo na trh, pro který je určen, což je jednoduše další cesta s vlastní časovou osou. Je to bohužel komplikované.

Například u plateb mobilními telefony, a nemyslím tím cloudové karty, ale reálné využití telefonu jako platebního prostředku, vše velice závisí na dostupnost NFC v telefonech uživatelů. Nebyl to přímo problém asociace VISA, ale spíše jejích partnerů, kteří se rozhodovali, zda NFC do svých zařízení začlenit či ne. Než se tak stalo, představili jsme přechodné technologie v podobě různých dodatečných obalů či například „rámečků“ pro iPhony.

E15.cz: Aktuálně v tomto ohledu intenzívně spolupracujete se společnostmi Samsung a BlackBerry, že?

Ano, a plody naši spolupráce jsou již vidět. Téměř každý nový telefon Samsung disponuje NFC.

E15.cz: Tak kde je problém v masivnějším rozšíření NFC plateb? Komplikují tento poslední krok zavedení NFC plateb operátoři, kteří se snaží hledat nové zdroje příjmů a jednoduše chtějí svůj „kus koláče“? Operátorům napříč Evropou klesají příjmy z jejich klasického byznysu a platební sféra pro ně přeci jen představuje lákavý zdroj. Zpomaluje jejich tlak nástup této technologie?

To je dobrý postřeh. Zajímavý obzvláště z hlediska vývoje a sbližování byznysu operátorů, bank, karetních společností. Byznys operátorů se totiž postupně začíná přesouvat od hlasových služeb ke službám datovým. Jejich základ je však stále transakční, ve zpracovávání velkých datových toků a jejich globální interoperabilitě a digitalizaci, nepříliš podobný tomu, co dělá VISA v oblasti zpracovávání plateb. Tyto dva světy se stále sbližují, nicméně vzniká pnutí.

Všichni proto budeme muset přehodnotit modely svého podnikání. Samozřejmě každého zajímá, jaký podíl na koho připadne - banky, operátoři, výrobci mobilních zařízení a zpracovatelé plateb se musí domluvit. První vlaštovky shod se již objevily, bude se však muset přizpůsobit celý „systém“, aby se spotřebitel cítil pohodlně, nemusel dlouho čekat na daná řešení, a aby se zainteresovaným subjektům vyplatilo se nového systému účastnit. Je to tvrdá cesta, kterou se ubíráme, ale věřím, že se dostaneme na její úspěšný konec.

Například ve Španělsku jsme zaznamenali největší evropské komerční spuštění NFC, tři operátoři se tam domluvili na úrovni kvality nabízených služeb a jejich masové nabídky. Každý trh toto čeká, záleží, kdy se k tomu dobere.

V Evropě je několik bank, které vydávají předplacené platební karty a daří se jim. Nicméně partnerství s OH je vynikající platformou, která návštěvníkům her nabízí možnost, jak nakoupit lokální měnu a zároveň mít jistotu, že se jejich debetní či kreditní karty nestanou obětí případného skimmingu. Předplacené karty proto budou patrně dostupné přímo na letišti.

V některých zemích ale mají předplacené karty svoji sociodemografickou roli: často je využívají lidé, kteří nemají vlastní bankovní účet – a to buď proto, že nevěří bankám, nebo protože nedisponují dostatečnou ekonomickou silou. V některých zemích je celkem značný podíl takovýchto uživatelů, a právě pro ně jsou předplacenky určeny. Lidé se na nich například mohou učit, jak regulovat své výdaje – jednoduše víc, než si předplatili, neutratí.

E15.cz: Která z Evropských zemí je „nejsilnější“ v tomto ohledu? Například v Česku takovéto typy karet de-facto skoro neznáme…

Například Velká Británie. Tam ale nejde ani tak o využití sociálních výhod, ale o využití těchto karet jako dárkových certifikátů, voucherů. Dále například Poste Italiana, která je tamním největším vydavatelem předplacených karet VISA. Mnoho Italů je využívá pro platby na internetu, penetrace plateb předplacenými kartami on-line v tamní e-commerce je masívní. Právě tam se projevuje onen pocit bezpečnosti - lidé ví, že jim z karty přinejhorším „zmizí“ jen určitý obnos, že nejsou ohroženy přímo celé jejich účty a osobní data.

E15.cz: Kdy se v Česku dočkáme peněženky V.me?

E15.cz: VISA poměrně odvážně tvrdí, že v roce 2020 bude polovina veškerých plateb realizována z přenosných zařízení, a ne karet. Podle čeho tak soudíte? Zbývá vám již jen šest let, jak tohoto docílit. Vždyť jen zavádění bezkontaktních plateb kartami trvalo tři roky, než nastal ten „pořádný boom“, který zažíváme nyní. Když budeme hodně optimističtí, tak NFC platby, případně „peněženkové“ systémy v přenosných zařízeních prožijí svůj boom také za dva či tři roky. To jim nechává necelé čtyři roky pro plné rozvinutí a nástup… Vážně jim tak věříte?

Ano. A nebude to jen díky trendům, které bude „tlačit“ pouze VISA, ale díky obecným technologickým trendům v maloobchodě. Již nyní se začínají na trhu prosazovat zařízení jako chytré brýle, hodinky či přívěšky. Telefony a tablety jsou špičkou ledovce. Lidé již nyní na internetu hledají nejlepší ceny a následně koupí zmíněný produkt – a právě toto své chování začínají přenášet z počítačů do svých přenosných zařízení.

Samotný maloobchod se zásadně mění, i sebemenší prodejce si začíná uvědomovat, jak důležité je mít vystavené zboží na webu, případně nabízet služby typu „jestli najdete u konkurence toto zboží levnější, vyplatíme vám rozdíl v ceně“. Kompletní digitalizace je nevyhnutelná, a to se nestane v roce 2020, ale už v roce 2018. A právě tento rok bude zlomový a uvidíme značný přesun v chování a myšlení spotřebitelů. Cena dat bude také průběžně klesat