Vymazání Trumpa nepomohlo. Škody napáchané na sociálních sítích se těžko napravují

Karikatura Donalda Trumpa

Karikatura Donalda Trumpa Zdroj: Reuters

O víkendu uplynul přesně rok od jednoho z nejvýznamnějších momentů v historii sociálních sítí: vymazání Donalda Trumpa. S ročním odstupem lze tvrdit, že tento krok Facebooku, Twitteru a dalších technologických gigantů nedokázal napravit škody, jaké bývalý americký prezident díky jejich předchozí benevolentnosti napáchal. 

Po útoku na Kapitol šestého ledna 2021 nabraly události rychlý spád. Už o dva dny později Twitter zablokoval účet Donalda Trumpa a později se přidaly i další sociální sítě. Ani snaha končícího prezidenta přesunout se na méně známé platformy nebyla úspěšná, jelikož jim poskytovatelé cloudových služeb, jako například Amazon, pohrozili ukončením smlouvy. 

Trump ze sociálních sítí zmizel. Ale na odstranění jeho odkazu ze struktur Republikánské strany to nestačilo. Jeho věrní pokračují v cestě, kterou čtyřicátý pátý prezident Spojených států během svého čtyřletého působení nastolil. S koncem Donalda Trumpa ve vrcholné politice a na sociálních sítích tak nedošlo k překlenutí ideologických zákopů, ale destruktivní polarizace společnosti i politického prostředí nadále pokračovala. 

„Vymazání Trumpa z Twitteru a dalších platforem nás bezesporu ušetřilo dalšího roku plného lží a podněcování násilí. Deplatformizace nás téměř určitě ochránila před reálnými škodami, bylo to tedy správné rozhodnutí. Ale v širší perspektivě je zřejmé, že vymazání Donalda Trumpa zlepšilo politickou situaci v zemi jen velmi málo,“ konstatuje americký novinář Casey Newton.

„Z toho, že obrovské množství republikánských, a hlavně Trumpových voličů věří tomu, že Biden předchozí volby zfalšoval, může Trump a jemu nakloněná část Republikánské strany ze šestého ledna paradoxně profitovat,“ doplňuje amerikanista Jan Beneš.

Trumpův případ tak ukazuje na jeden z problémů sociálních sítí. Škody, které jejich uživatelé mohou napáchat, jsou obrovské. A náprava věcí zabere mnohonásobně déle, jestli vůbec bude možná.

Každý zpětný zásah jen může zmírnit další škody, ale nikdy nenapraví minulé chyby. Lze to přirovnat k opravě článku v novinách druhý den – opravené verze v rohu stránky si pravděpodobně všimne násobně méně lidí a škody, které mohly chybné informace způsobit, už nelze plnohodnotně napravit, ale pouze je zmírnit. 

Zákonodárci po celém světě zkrátka nechali sociální sítě v částečném legislativním vakuu, s tímto problémem se do budoucna budou muset popasovat. Tedy jak co nejefektivněji nastavit novou legislativu tak, aby bránila destruktivním vlivům sociálních sítí a v nejlepším případě aby samy technologické platformy měly jako svůj hlavní cíl minimalizaci negativních externalit v souladu s jejich rostoucími výdělky. Univerzální a jednoduše aplikovatelný princip zatím nikdo nevymyslel.

Výběr z internetu 🌍

Dot-com bublina 2.0. Akcie zalistované na burze Nasdaq už pár týdnů klesají. Jak ukazují nejnovější data výzkumné společnosti Sundial Capital Research, 40 procent akciových titulů na Nasdaqu má poloviční hodnotu oproti jejich nejvyšší ceně za posledních 52 týdnů. Navzdory tomu Nasdaq index od loňského března vyrostl o 19 procent, což mají na svědomí zejména společnosti Meta, Apple, Nvidia, Alphabet, Microsoft, Tesla a Amazon, jejichž tržní hodnota představuje 45 procent celého indexu. 

Milionáři z TikToku. Čínská sociální síť už není jen pro děti. Nejsledovanější uživatelé si podle odhadů amerického magazínu Forbes minulý rok vydělali stovky milionů korun. Nejúspěšnější z nich, Charli D’Amelio, si za loňský rok přišla na více než 370 milionů korun. Zajímavé také je, že hvězdy TikToku se pomalu přesouvají i mimo sociální síť, některé z nich hrají ve filmech od Netflixu, mají své reality show nebo rozjíždějí hudební kariéru. Jejich obliba přitom roste raketově. Například tiktokerka Kris Collins byla ještě na začátku pandemie kadeřnicí z Vancouveru, za rok 2021 si ale díky čínské sociální síti přišla na částku přesahující sto milionů korun. 

Tokenizace žalob.Americký startup Ryval umožní drobným i velkým investorům vložit jejich finance do soudních sporů prostřednictvím kryptoměny avalanche. Tento postup by měl dle zakladatele společnosti umožnit právně se angažovat i lidem, kteří nemají dostatek prostředků na žaloby například proti velkým společnostem. V případě výhry si investoři společně se žalující stranou rozdělí případný zisk. Investice probíhá prostřednictvím tokenu kryptoměny avalanche, která představuje podíl na žalobě. S jednotlivými tokeny, tedy podíly, lze obchodovat. 

Clubhouse žije. Audio sociální síť Clubhouse byla na počátku loňského roku velkým hitem, její sláva ovšem pomalu uvadala, a to zejména kvůli tomu, že ji konkurence začala kopírovat. Zájem tak pomalu opadl. Nicméně v jižní Asii je tomu jinak. Tamní uživatelé diskutují na Clubhousu o sociálních problémech, obchodování na nepálské burze nebo poslouchají recitaci básní.